Rozkład jazdy MPK Łódź: od poniedziałku nowe połączenia i więcej kursów

Agnieszka Magnuszewska
Paweł Łacheta
Od poniedziałku pasażerowie MPK mogą liczyć na znacznie więcej kursów autobusów i tramwajów oraz na dodatkowe linie. Wszystko w związku z przebudową trasy W-Z. Tymczasem związkowcy z MPK alarmują, że przewoźnik na dodatkowe kursy nie ma pieniędzy. Obawiają się, że efektem ubocznym zwiększenia liczby połączeń, będą... zwolnienia pracowników.

Linia 98 kursuje od dziś co pięć minut, a Z10 co dziesięć. MPK uruchomiło dodatkową linię autobusową nr 98B (z okolic dworca Łódź Widzew na krańcówkę przy ul. Maratońskiej). Na liniach 76 i 86 mają od dzisiaj kursować autobusy przegubowe.

Wydłużona została trasa tramwajowa linii 5 (Strykowska - Chochoła) i 16A (Kurczaki - Helenówek). Wznowiona została linia nr 7, jednak jej przebieg jest inny niż dotychczas. Siódemka kursuje od dziś na trasie: Koziny, Srebrzyńska, Cmentarna, Legionów, Zachodnia, Kościuszki, Żwirki, Piotrkowska, pl. Niepodległości, Rzgowska, Dąbrowskiego, Niższa, Śląska.

Poza tym trasę zmieniła od dziś linia Z15. ZDiT zapowiadał to już tydzień temu, ale na przeszkodzie stanął nieukończony remont. Autobusy Z15 jeżdżą obecnie na trasie: pl. Wolności, Legionów, Gdańska, Mickiewicza, Żeromskiego, Politechniki, Cieszyńska, Pabianicka, Paderewskiego, Karpacka.

WIĘCEJ: Rozkład jazdy MPK Łódź od 14 października 2013

Wszystkie te zmiany znacznie ułatwią przemieszczanie się po Łodzi, ale przedstawiciele MPK alarmują, że ich spółka nie będzie miała pieniędzy na dodatkowe kursy. - Umowa powierzenia usług jasno określa sposób obliczania rekompensaty dla MPK. Co ważne, za każdym razem jest w tej sprawie robiony niezależny audyt, więc koszty są uzasadnione. A i tak co roku MPK dostaje mniej od miasta, niż powinno - podkreśla Krzysztof Frątczak, przewodniczący komisji zakładowej NSZZ "Solidarność" w MPK.

ZOBACZ TEŻ: Rozkład jazdy MPK. Zobacz, jak od 14 października pojadą autobusy i tramwaje

W ubiegłym roku władze Łodzi zamówiły przewozy, które MPK wyceniło na 364,4 mln zł (29 mln zł mniej niż oszacował audytor). Tymczasem w budżecie miasta zapisano na ten cel tylko 339,7 mln zł.

- W tym roku jest podobnie. MPK wyceniło przewozy na 367,9 mln zł, a miasto przeznaczyło na nie tylko 349,4 mln zł - wylicza Krzysztof Frątczak. - Przewoźnik jednak nie otrzymał całej zaplanowanej kwoty, bo z 349,4 mln zł prawie 52 mln poszło na spłacenie zadłużenia za poprzednie lata - dodaje związkowiec.

Pozostało 297,5 mln zł. Solidarność w MPK obawia się więc, że przy zwiększonej częstotliwości kursów pieniędzy nie wystarczy, a to może oznaczać zwolnienia. - Potencjalne oszczędności mogą się wiązać z redukcją zatrudnienia - mówi Krzysztof Frątczak.

Podczas ostatniej nadzwyczajnej sesji Rady Miejskiej podjęto uchwałę wyrażającą zgodę na takie zmiany w budżecie, które pokryją koszty dodatkowych kursów. Ale żadne konkrety nie padły. - A MPK powinno pozyskać dodatkowe fundusze jeszcze w tym roku, a nie dopiero w przyszłym - podkreśla Krzysztof Frątczak.

Władze MPK przyznają, że podjęły już działania w tym kierunku. - Wystąpiliśmy do Zarządu Dróg i Transportu o fundusze na dodatkowe kursy w związku z modernizacją trasy W-Z - mówi Agnieszka Hamankiewicz, kierownik działu promocji i pozyskiwania funduszy w MPK.

Tylko co to da, jeśli na początku października łódzki ZDiT poinformował MPK, że nie może liczyć na więcej pieniędzy? Dyrektor zarządu dróg upomniał prezesa MPK, że limit wydatków na ten rok jest określony w Wieloletniej Prognozie Finansowej i zarząd dróg musi go przestrzegać. Dlatego też nie może zaakceptować rekompensaty, o jaką wystąpiło MPK.

Dlatego nie wiadomo, jak długo łódzkiemu przewoźnikowi wystarczy pieniędzy na zwiększoną liczbę kursów. A modernizacja trasy W-Z ma potrwać do września 2015 roku.

Wideo

Komentarze 21

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

c
caban
jak szuka się kasy to trzeba szukać wszędzie i w zdit-cie i radzie miasta ale też u siebie.Zlikwidować przysługujące wszem i wobec przywileje,to też są pieniądze nie ma co udawać że to nic nie da.
C
CBA
Ponieważ Retkinia jest największym osiedlem mieszkaniowym w Łodzi i jest w pierwszej piątce największych blokowisk w Polsce. To jest sypialnia Łodzi! A na Olechowie kto mieszka? Same komunalne lumpki...
:))))
tutaj chodzi o płacenie za przejazdy będące w umowie.
Tej kasy MPK od dawna nie dostaje. Uważam, ze dla dobra tej spólki ktos powinien to zgłosić tam gdzie trzeba, bo albo ktos jest tutaj głupi, albo celowo chce doprowadzić MPK do upadłości, aby ktos inny wykupił ja za bezcen.
A
AXN White
Szef MPK jeśli nie ma płacone za dodatkowe kursy a je wykonuje, t jego działanie również może być potraktowane jako działanie na szkodę MPK ale jakby tego nie zrobił to pewnie by mu podziękowano. Za wszystko zapłacą mieszkańcy a w razie niepowodzenia na wyborach to nowa ekipa będzie miała kukułcze jajo.
(kryminał)
jako przekazy p. NIty. I w tym momencie rozumiem, ze za dostep do informacji idzie sie z kims na układ. Ale, zeby pisać, ze dyrektor Nita upomniał papierskiego, to już zenada. Po pierwsze gdzie Nicie do papierskiego, a po drugie, to kto komu jest winny kasę ?!!!!! To Nita ( zdit) jest winny Papierskiemu ( MPK) ponad trzydzieści baniek, pieniędzy które sie Papierskiemu należą. Dlaczego p. Magnuszewska o tym milczy ? hahah
po trzecie, to pan Nita łamie prawo, a nie szef MPK. No bo kto tu działa na szkodę miejskiej spółki.
p
pasażerr
Dokładnie, lepiej już było rzucić dodatkowe kursy rano 2, 3 itd niż uruchamiać 7kę, czy wydłużać 5tkę. Ale z logiką w ZDIT jest dość trudno.
G
Gość
z takim stosunkiem do ludzi i pracy, nigdy nie powinien zostać dopuszczony do władzy.
ś
świadomie !
nie płacąc jej i powodując jej długi.To sa w tej chwili kolosalne sumy.
?????
Jak włądza, która MPK nie płaci ( dłu wynosi kilkadziesiąt Milionów i tym powinno sie zając ABW), moze rozpowiadać o nowych zobowiązaniach i wydatkach MPK.
Czy to jakaś choroba? A moze po to by te brednie mówić wyrzucono dyrektora ds. finansów z MPK???
a
anetta
bo ktoś kogoś zrobił w tzw. trąbę... jak dzwoniłam do marszałkowskiego to powiedziano mi, że bilet np. na połączenia od strony wschodniej jest skalkulowany na Kaliską i byłoby ok gdyby pociągi tam dojeżdżały ale tylko 5 połączeń w ciągu dnia wg nowego rozkładu reszta na Widzew i jako to kalkulacja dla pasażera wysiadającego na Widzewie? dlaczego ma płacić za dojazd do Kaliskiej? tylko PKP wie...
.
O, tak. 7 na którą trzeba będzie czekać nawet 25 minut, to prawdziwa rewolucja. Gra pozorów i tyle.
T
Tomek
Co stoi na przeszkodzie, żeby zamiast 98B jeździły pociągi? Dlaczego na bilet aglomeracyjny PKP ustalono takie zaporowe ceny?
ł
łodziak
nie widzę potrzeby przedłużenia linii nr 5
a
anetta
linia 98B jak najbardziej była potrzebna w końcu jest jakiś autobus z dworca Łódź Widzew jadący dalej niż do rogu Marszałków i w tym układzie Z10 jest zupełnie zbędne.
H
Halina
zdecydowanie popieram ten wpis. Dlaczego Olechów jest tak ignorowany. Dlaczego tylko władze martwią sie o mieszkańców Retkini.
Dodaj ogłoszenie