Rozpoczęły się odwierty geologiczne związane z budową tunelu średnicowego w Łodzi

Marcin BereszczyńskiZaktualizowano 
Ekipa prowadząca odwierty geologiczne ciągle przemieszcza się po mieście. W poniedziałek prowadziła prace m.in. przy ul. Zielonej w pobliżu al. Kościuszki Grzegorz Gałasiński
W poniedziałek rozpoczęły się odwierty i badania geologiczne związane z budową tunelu kolejowego między Łodzią Fabryczną i Łodzią Kaliską.

W 16 punktach miasta ustawiły się w poniedziałek maszyny wiertnicze i pomiarowe, aby zbadać strukturę geologiczną na trasie, którą będzie przebiegał tunel średnicowy pod Łodzią. Najgłębsze odwierty mają sięgać 40 metrów. W trzy tygodnie powstanie 120 odwiertów.

- W 2011 r. prowadziliśmy odwierty wstępne, gdy powstawało pierwsze studium wykonalności dla tunelu - mówi Michał Janiszewski, dyrektor zarządzający Pracowni Geologiczno-Inżynierskiej prowadzącej odwierty i badania geologiczne. - Wtedy zrobiliśmy odwierty co 200 metrów. Tym razem będą przeprowadzone co 50-70 metrów. Prace powinniśmy skończyć do końca roku. W połowie stycznia ma być gotowy raport z tych badań.

Tunel, w którym pojadą pociągi zacznie się od Fabrycznego, czyli na poziomie 16,5 metra pod powierzchnią gruntu. Później zacznie się stopniowo zagłębiać do 25 metrów. Przebiegnie pod centrum miasta i wyłoni się w okolicach ul. Srebrzyńskiej. Właśnie tam są najtrudniejsze tereny geologiczne.

- Im bardziej na zachód, bardziej złożone warunki geologiczne - mówi Michał Janiszewski. - W okolicach Zdrowia jest mnóstwo wody w strefie przypowierzchniowej, a Konstantynów już leży na bagnach. W pracach geologicznych najwięcej niespodzianek może sprawić właśnie woda podziemna. W Łodzi są miejsca, w których 10 metrów pod powierzchnią jest glina i piasek, a 100 metrów głębiej jest tylko woda.

W miejscach, gdzie odwierty sięgają 20-30 metrów, wystarczy jeden dzień pracy, aby wykonać pomiary geologiczne. W niektórych miejscach ekipy będą wiercić nieco dłużej, ale nie więcej niż dwa dni. Odwierty prowadzone są punktowo. To, co znajduje się pomiędzy odwiertami, geolodzy muszą nanieść na wykresy na podstawie własnego doświadczenia i zebranych materiałów.

Pierwsze odwierty nie przyniosły niespodzianek. Ekipa prowadząca prace geologiczne nie spodziewa się, że na nie natrafi. Grunty na większości 7-kilometrowej trasy tunelu są nośne (mogą przejmować obciążenia od określonego obiektu budowlanego). Te słabonośne w okolicach Srebrzyńskiej też nie powinny sprawiać problemów.

- Zaprojektowanie tunelu nie powinno przysporzyć większych problemów - mówi Janiszewski. - Są nowoczesne technologie drążenia tuneli. W Londynie tunele przechodzą dwa metry pod budynkami.

Wielu łodzian obawia się, że drążenie tunelu pod ścisłym centrum miasta spowoduje drgania, a w efekcie pękanie murów kamienic. Zdaniem Janiszewskiego do tego nie dojdzie. Strefa buforowa to 8-10 metrów od łódzkich kamienic do górnej części tunelu.

Pod centrum trzeba będzie drążyć tunel tarczą TBM, taką samą jak przy budowie metra. W Łodzi tarcza będzie musiała mieć większą średnicę, ponieważ tunel kolejowy musi być szerszy niż tunel dla metra. Od strony wylotu tunelu przy Srebrzyńskiej tunel będzie budowany metodą odkrywkową, czyli za pomocą ścian szczelinowych, jak w przypadku tunelu prowadzącego na Fabryczny od strony Widzewa.

Budowa tunelu kolejowego, który połączy Łódź Fabryczną i Łódź Kaliską powinna rozpocząć się na przełomie 2016 i 2017 roku. Koszt tej inwestycji to 2,3 mld zł. Zakończenie prac i rozliczenie inwestycji musi nastąpić do końca 2022 roku.

Księgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.plKsięgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.plKsięgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.pl

polecane: 60 Sekund Biznesu: Niemcy najważniejszym partnerem handlowym.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 22

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

z
z Oszczepowej

Woda, bagna, trzęsawiska...No to gdzie ma ten tunel przebiegać ? A powstać MUSI ! Czy może POD tymi bagnami, co ?!

l
lodzianin

wlasnie takich jak ty mamy w miescie elokwentnych i wyksztalconych.dodasz cos czy tylko zygasz cudzymi frazesami wiejski chlopie jak wiesz co to frazes.

k
kz

Kilkudziesięciu tysiącom łodzian. Ale młodzi przynajmniej mają na co liczyć.

P
Pan Mareczek

Dobrze, że ty się zainteresowałeś tematem, jest szansa na poprawę.

P
Pan Mareczek

I pod tymi marketami tłumy łodzian, których tak niewiele zostało.
I ci biedacy kupują. Kupują i kupują.
I nic się kupy nie trzyma w twoim narzekaniu.

I z dyżurnej listy wypadły ci autostrady, trasa górna, Inflancka, szpital na Czechosłowackiej...

A
Aojzy

Nawet do artykulu na temat odwiertów wpieprzycie motyw polityczny. Lodzkie melepety, siedzą przed tymi komputerami i pieprzą trzy po trzy. Umysłowa Bieda!

l
lodzerszmat

młodzieżówki pło-macie prace jako dyrektorzy i specjaliści bez wiedzy to miejcie ale nie okłamujcie pozostałych którzy lemingami nie są bo maja wiedzę i im na Łodzi zależy a nie na kasie za nic nie robienie

c
czytaj

A Ty chłopie w ogóle wiesz o co chodzi?
To są dopiero przygotowania do tego projektu. Są wykonywane odwierty aby poznać grunt. Jak już wiemy jaki jest grunt to można dopiero zaprojektować konstrukcję. Więc robią dokładnie to o co ich podejrzewasz, że nie robią...

G
Gość

Polnische Wirtschaft – to pejoratywne niemieckie określenie charakteryzujące polską gospodarkę, gospodarzenie kojarzące się z niekompetencją, nierzetelnością, brakiem planowania, piętnem nieefektywności, złym zarządzaniem państwem i mieniem publicznym, brakiem odpowiedzialności i dyscypliny. To Wirtschaft, jak w soczewce - Łodzi widoczne jest w 'budowach" Zdanowskiej.
Nawet ignorant budowlany wie, ze zanim opracuje się plany końcowe, najmie wykonawców i przystąpi się do budowy, najpierw należy zrobić pomiary, testy, wszelkie wymiary /głębokości i szerokości itd/, wiedzieć czym i czy to da się zrobić. W jakiej kolejności wykonać, co konieczne, co później.
A tu ksiązkowy przykład tego, z czego szydzą Niemcy i Europa.

k
kz

bo żeby zaszła zmiana to najpierw trzeba jej potrzebować; jeśli jest ci dobrze i zmian nie potrzebujesz to ich mieć nie będziesz - przynajmniej na lepsze.

l
lodzerszmat

ukończonej Pietrynie też przewidywane są odwierty?

t
to

dla kogo? W Izraelu już ciasno.

b
brednie

"W Łodzi są miejsca, w których 10 metrów pod powierzchnią jest glina i piasek, a 100 metrów głębiej jest tylko woda"
Ewenement na skalę światową, że jest tylko woda...

g
gość

Niech budują. Żeby tylko znowu wykonawca studium do spółki z PKP nie próbowali wykolegować nas ze stacji pod al. Kościuszki. To jest łódzka racja stanu a od tej stacji zależy cały sens tego tunelu.

T
Tunel tunelem, ale...

Tunel średnicowy, to coś czego Łodzi było potrzeba od dawna, ale żeby nasz węzeł zyskał na znaczeniu MUSI zostać wyremontowana linia nr 14, na odcinku do Ostrowa Wielkopolskiego i przede wszystkim powinien zostać dobudowany drugi tor na 16, na odcinku Zgierz - Kutno. Tylko wtedy jest szansa, że ważniejsze pociągi jeździłyby przez Łódź (np. Warszawa - Poznań), zamiast ją omijać np. po E20.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3