Na realizację tego innowacyjnego projektu o akronimie HE-ART (Mulit-MW Hybrid-Electric Propulsion System for Regional Aircraft), koordynowanego na PŁ przez prof. Krzysztofa Jóźwika, dyrektora Instytutu i jednocześnie rektora łódzkiej uczelni, naukowcy otrzymali 250 tysięcy euro.
- Nasz udział będzie polegał na zaprojektowaniu i wykonaniu obliczeń elementów układu napędowego. To będzie nowa, hybrydowa konstrukcja, bardziej ekologiczna, przeznaczona tylko do obsługi linii regionalnych - wyjaśnia prof. Krzysztof Jóźwik, który ma już duże doświadczenie przy projektowaniu pojazdów latających. Jego zespół naukowy wykonywał obliczenia i konstrukcję napędu śmigłowego dla najszybszego na świecie helikoptera X3, skonstruowanego przez koncern Airbus Helicopters.
Politechnika Łódzka jest jednym z 35 partnerów projektu, łączącego wiodących producentów silników - Rolls Royce i Safran - z producentami samolotów - ATR, Airbus i Leonardo, a także z jednostkami naukowymi. Całkowity budżet na projekt HE-ART finansowany z Programu Horyzont Europa wynosi 60 mln euro.
W projekcie uczestniczą również polskie oddziały zagranicznych koncernów: Safran Transmission Systems Poland, który otrzymał na ten projekt ok. 1,5 mln euro i Airbus Helicopters Polska (w Łodzi ma swoje biuro konstrukcyjne), który otrzymał na projekt prawie 600 tys. euro.
Jak czytamy na stronie projektu chodzi o stworzenie ekologicznego samolotu regionalnego, który mógłby konkurować z kolejami dużych prędkości, samochodami i komunikacją autobusową na krótkich dystansach. Projekt będzie realizowany do końca 2025 roku, a jego efektem ma być stworzenie demonstratora technologii.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?