Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Samolot Politechniki Łódzkiej dla komunikacji regionalnej. Naukowcy PŁ i Airbus Helicopters projektują samolot hybrydowy

Sławomir Sowa
Sławomir Sowa
Prof. Krzysztof Jóźwik, dyrektor Instytutu Maszyn Przepływowych i jednocześnie rektor łódzkiej uczelni
Prof. Krzysztof Jóźwik, dyrektor Instytutu Maszyn Przepływowych i jednocześnie rektor łódzkiej uczelni Fot. Archiwum PŁ
W Instytucie Maszyn Przepływowych na Wydziale Mechanicznym Politechniki Łódzkiej rozpoczęły się prace nad stworzeniem konstrukcji samolotu o napędzie hybrydowym, przeznaczonego dla przewozów regionalnych. To wielki europejski projekt. Uczestniczy w nim także koncern Airbus Helicopters, który ma w Łodzi swoje biuro konstrukcyjne.

Na realizację tego innowacyjnego projektu o akronimie HE-ART (Mulit-MW Hybrid-Electric Propulsion System for Regional Aircraft), koordynowanego na PŁ przez prof. Krzysztofa Jóźwika, dyrektora Instytutu i jednocześnie rektora łódzkiej uczelni, naukowcy otrzymali 250 tysięcy euro.

- Nasz udział będzie polegał na zaprojektowaniu i wykonaniu obliczeń elementów układu napędowego. To będzie nowa, hybrydowa konstrukcja, bardziej ekologiczna, przeznaczona tylko do obsługi linii regionalnych - wyjaśnia prof. Krzysztof Jóźwik, który ma już duże doświadczenie przy projektowaniu pojazdów latających. Jego zespół naukowy wykonywał obliczenia i konstrukcję napędu śmigłowego dla najszybszego na świecie helikoptera X3, skonstruowanego przez koncern Airbus Helicopters.

Politechnika Łódzka jest jednym z 35 partnerów projektu, łączącego wiodących producentów silników - Rolls Royce i Safran - z producentami samolotów - ATR, Airbus i Leonardo, a także z jednostkami naukowymi. Całkowity budżet na projekt HE-ART finansowany z Programu Horyzont Europa wynosi 60 mln euro.

W projekcie uczestniczą również polskie oddziały zagranicznych koncernów: Safran Transmission Systems Poland, który otrzymał na ten projekt ok. 1,5 mln euro i Airbus Helicopters Polska (w Łodzi ma swoje biuro konstrukcyjne), który otrzymał na projekt prawie 600 tys. euro.

Jak czytamy na stronie projektu chodzi o stworzenie ekologicznego samolotu regionalnego, który mógłby konkurować z kolejami dużych prędkości, samochodami i komunikacją autobusową na krótkich dystansach. Projekt będzie realizowany do końca 2025 roku, a jego efektem ma być stworzenie demonstratora technologii.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki