reklama

Skoda Kamiq. Komplet gwiazdek Euro NCAP za bezpieczeństwo

Wojciech Frelichowski; Cykl powstał we współpracy z marką SkodaZaktualizowano 
Bezpieczeństwo to jeden z głównych wyznaczników nowoczesnego samochodu. Auto musi być bezpieczne nie tylko dla kierowcy i pasażera, ale także dla innych uczestników ruchu. Pozytywną ocenę w tym zakresie w teście Euro NCAP otrzymała ostatnio Skoda Kamiq, pierwszy miejski SUV tej marki.

Euro NCAP (European New Car Assessment Programme - Europejski program oceny nowych samochodów) powołano do życia w 1997 roku. To niezależna organizacja zajmująca się oceną bezpieczeństwa pojazdów sponsorowana przez niezależne organizacje, a wspierana przez rządy niektórych krajów europejskich. Jej głównym celem było i jest testowanie samochodów w zakresie bezpieczeństwa biernego. Co ważne, Euro NCAP do swoich testów zderzeniowych kupuje auta za własne pieniądze z losowo wybranych punktów sprzedaży danej marki. Są to zatem zwykłe, seryjne auta trafiające do masowej sprzedaży.

Cztery główne kategorie, według których odbywa się ocena samochodów, to: symulacjazderzenia czołowego, zderzenia bocznego, zderzenia ze słupem i zderzenia z pieszym. Jest jeszcze test whiplash, w którym wykorzystywany jest tylko fotel z manekinem jadący po szynach. Jego zadaniem jest sprawdzenie, jaką ochronę kręgosłupa gwarantuje fotel przy uderzeniu w tył pojazdu.

Wyniki testu są oceniane gwiazdkami - od jednej do pięciu. Ich liczba określa poziom bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów pojazdu. Im wyższa ich ilość, tym bezpieczniejsze auto. Maksymalnie testowany model może otrzymać pięć gwiazdek. I właśnie na takiej liczbie gwiazdek zależy każdemu producentowi.

Należy zaznaczyć, że wobec aktualnych wymagań rynku wyposażenie samochodu w takie elementy bezpieczeństwa, jak poduszki i kurtyny powietrzne, ABS oraz ESP traktowane są jako niezbędne minimum, wymuszone zresztą koniecznością spełnienia przepisów. Obecnie, aby zdobyć pięć gwiazdek, auto musi mieć szereg aktywnych elektronicznych systemów bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy.

Tego typu systemy są już dostępne nie tylko w samochodach klasy wyższej. Mają je również auta z niższych segmentów, co przekłada się na wysokie oceny w testach Euro NCAP. Ostatnio najwyższą notę w zakresie bezpieczeństwa przyznano Skodzie Kamiq.

Auto najlepsze rezultaty osiągnęło w zakresie ochrony dorosłych pasażerów i rowerzystów. W tej pierwszej kategorii Kamiq uzyskał bardzo wysoki wynik 96 procent. W przypadku ochrony rowerzystów podkreślono korzystne działanie systemów: Front Assist, funkcję wykrywania pieszych Predective Pedestrian Protection oraz hamowania w mieście City Emergency Brake. Wszystkie te systemy są dostępne w standardowym wyposażeniu pojazdu.

Warto zauważyć, że Kamiq może zostać wyposażony w dziewięć poduszek powietrznych, w tym opcjonalną poduszkę osłaniającą kolana kierowcy i tylne boczne poduszki. Standardowe wyposażenie modelu obejmuje m.in.: asystenta pasa ruchu Lane Assist, hamulec multikolizyjny Multicollision Brake oraz mocowania fotelików dziecięcych Isofix.

Pięcioma gwiazdkami w testach zderzeniowych mogą pochwalić się wszystkie modele marki SKODA. Dotyczy to również dwóch pozostałych SUV-ów Skody - Karoqa i Kodiaqa. W kategorii ochrony dorosłych pasażerów model Kodiaq osiągnął wynik 92 proc. W tej samej kategorii Karoqa oceniono na 93 proc. Szczególne uznanie Euro NCAP zdobył automatyczny hamulec awaryjny, który jest w wyposażeniu standardowym obu aut. W standardzie są także takie systemy jak Front Assist (system przeciwzderzeniowy) i system monitorowania pieszych.

Natomiast w lipcu tego roku maksymalną ocenę przyznano Skodzie Scala. Auto uzyskało 97-procentowy wynik w kategorii ochrona pasażerów dorosłych. Jak podkreślili testerzy, to zdecydowanie stawia Scalę w czołówce kompaktowych samochodów rodzinnych testowanych przez Euro NCAP.

60 Sekund Biznesu: W Polsce nie ma kierowców

Wideo

Materiał oryginalny: Skoda Kamiq. Komplet gwiazdek Euro NCAP za bezpieczeństwo - Motofakty

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3