Nasza Loteria

Strajk MPK Łódź. Miasto twierdzi, że nie ma pieniędzy na podwyżki płac dla kierowców i motorniczych. Będzie strajk generalny 7.03.2020

Alicja Zboińska
Alicja Zboińska
Ciągle nie ma porozumienia między związkowcami z MPK Łódź a zarządem spółki. W piątek urzędnicy ogłosili, że nie ma pieniędzy na podwyżki płac, jakich domagają się związki. Musiałoby to związać się z podwyżką cen biletów, a tego miasto chce uniknąć.CZYTAJ DALEJ NA NASTĘPNYM SLAJDZIE
Ciągle nie ma porozumienia między związkowcami z MPK Łódź a zarządem spółki. W piątek urzędnicy ogłosili, że nie ma pieniędzy na podwyżki płac, jakich domagają się związki. Musiałoby to związać się z podwyżką cen biletów, a tego miasto chce uniknąć.CZYTAJ DALEJ NA NASTĘPNYM SLAJDZIE Paweł Łacheta
Ciągle nie ma porozumienia między związkowcami z MPK Łódź a zarządem spółki. W piątek urzędnicy ogłosili, że nie ma pieniędzy na podwyżki płac, jakich domagają się związki. Musiałoby to związać się z podwyżką cen biletów, a tego miasto chce uniknąć.

Spór trwa od sierpnia ubiegłego roku. Związkowcy domagają się podwyżki płac w wysokości 3 zł do stawki godzinowej (dla tych, którzy są w ten sposób wynagradzani) oraz 504 zł do miesięcznej pensji. Strony biorą udział w mediacji, ale 12-godzinne rozmowy w środę 4 marca nie przyniosły przełomu. Zarząd MPK zaproponował podwyżkę w wysokości 1 zł brutto do stawki godzinowej i 168 zł do stawki miesięcznej. Zgodnie z zapowiedziami związki zorganizowały w czwartek strajk ostrzegawczy. W godz. 3.30-5.30 z zajezdni nie wyjechało 236 autobusów i 147 tramwajów, czyli wszystkie pojazdy, które miały w tym czasie kursować.

Utrudnienia dla pasażerów trwały do godz. 9-10. Parę godzin po zakończeniu strajku Zbigniew Papierski, prezes MPK Łódź zaznaczał, że rozumie sytuację pracowników, ale nie jest w stanie spełnić ich żądań ze względu na sytuację finansową spółki. W piątek podobne działa wytoczyli Maciej Sobieraj, zastępca dyrektora Zarządu Dróg i Transportu oraz Krzysztof Mączkowski, skarbnik miasta.

- Koszt utrzymania MPK to 552 zł, ta kwota rośnie co roku - wylicza Maciej Sobieraj. - Dochody z biletów to 165 mln zł, czyli pokrywają zaledwie 30 proc. kosztów. Fundusz płac w tym roku już zwiększył się o 30 mln zł względem roku 2019. Podwyżki związane z inflacją są przyznawane standardowo i to ma wpływ na rosnące koszty. Dokonaliśmy kalkulacji, skąd wziąć pieniądze na podwyżki i, niestety, musiałby nastąpić wzrost taryfy biletowej.
Z wyliczeń urzędników wynika, że bilet miesięczny na wszystkie linie musiałby zdrożeć z 96 do 115 zł, a 20-minutowy z 3 do 3,60 zł. Ceny biletów musiałaby wzrosnąć o 20 proc., co zdaniem Macieja Sobieraja, mogłoby spowodować spadek popytu na komunikację miejską.

Krzysztof Mączkowski podkreślił, że wskutek działań rządu spadają wpływy z podatków PIT oraz CIT. W W styczniu tego roku wpływy z podatku PIT były niższe o 2 mln zł od tych ze stycznia 2019, a wpływy z CIT spadły o 10 proc. do poziomu 7 mln zł.

- Nie widzimy możliwości, by przeznaczyć dodatkowe pieniądze na utrzymanie komunikacji miejskiej - mówi skarbnik.

Andrzej Szymczak, szef Solidarności w MPK Łódź podkreśla, że w spółce działa osiem związków, które są przedstawicielami całej załogi.

- Miasto chce obarczyć winą związki zawodowe, gdyż nie wie, jak wyjść z tej sytuacji - mówi Andrzej Szymczak. - Rozmowy toczą się od sierpnia ubiegłego roku, to nie jest nowa sytuacja. Nasze działania wynikają z troski o pasażerów. Kierowcy odchodzą z pracy, szukają lepszych zarobków, nie ma kto wozić łodzian. Nie można nas obarczać winą za podwyżki.

Z wyliczeń urzędników wynika, że płace w MPK regularnie rosną. W 2011 roku wynosiły 107 mln zł, w 2020 roku wyniosą dwukrotnie więcej, bo 216 mln zł. Przeciętne wynagrodzenie kierowców autobusów wynosi 5.354 zł brutto (z dodatkami i nadgodzinami), a motorniczych 5077 zł brutto. Związkowcy zaznaczają, że takie pensje są osiągane kosztem życia prywatnego: pracą w nocy, weekendy itp.

7.03.2020

od 16 lat
Wideo

W jakim kierunku powinna się zmieniać UE?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 165

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

https://gloswielkopolski.pl/mpk-poznan-podwyzki-cen-biletow-komunikacji-miejskiej-przeglosowane-zobacz-ile-beda-kosztowac-od-1-lipca-2020/ar/c1-14849203

Można? Można powodzenia na radzie miejskiej !!

:*

G
Gość
8 marca, 17:39, Gość:

3,6 to płaciłem cztery lata temu za przejazd w Poznaniu. Nie doszacowujecie opłaty za wozokilometr. Nie będziemy utrzymywać taniej komunikacji z własnej pracy. Nie szczujcie społeczeństwa przeciwko nam. To my mamy bezpośrednio kontakt z nimi ... I to my zarabiamy na pensje prezesa !!!!!

4,40PLN 75 minutowy w stolycy tyle kosztuje na 1 strefe

G
Gość

zlikwidować ZTM i pieniądze sie znajdą

j
jack

Tak malo zarabiaja BIEDACZKI

G
Gość
8 marca, 11:38, Gość:

Nikt was panowie kierowc y nie zmusza chyba sila abyscie pracowali nadgodziny!

9 marca, 11:07, Gość:

Brak naszych nadgodzin oznacza brak autobusu na jakiejś lini. Pozdrawiam!

9 marca, 12:12, Gość:

Nigdzie do pracy siłą nie zmuszają, ale nie każdy, tak jak ty chce być całe życie ruch...ny

O mnie się nie martw, ja do nadgodzin się nie palę bo musiał bym wozić takie zera jak ty. Chciałbym wiedzieć twoją minę jak kierowca cię wyprasza bo czas pracy mu się kończy. Nie masz pojęcia o specyfice tej pracy to się nie odzywaj.

G
Gość
8 marca, 11:38, Gość:

Nikt was panowie kierowc y nie zmusza chyba sila abyscie pracowali nadgodziny!

9 marca, 11:07, Gość:

Brak naszych nadgodzin oznacza brak autobusu na jakiejś lini. Pozdrawiam!

Nigdzie do pracy siłą nie zmuszają, ale nie każdy, tak jak ty chce być całe życie ruch...ny

G
Gość
8 marca, 11:38, Gość:

Nikt was panowie kierowc y nie zmusza chyba sila abyscie pracowali nadgodziny!

Brak naszych nadgodzin oznacza brak autobusu na jakiejś lini. Pozdrawiam!

G
Gość

podziekujemy gospodarzowi , za drogi, kamienice, starji mpk, wycinke dzrew itd, dzxieki hanuka

G
Gość
8 marca, 22:32, Erelda:

Strajk strajkiem, może się należy może nie. Tylko taka mała dygresja. Co zwykły człowiek może bez auta jak porusza się komunikacją miejską. Do pracy trzeba dojechać. Ja płacę za bilet więc czemu mam być stratna?

Podróż taksówką- trzeba odpowiednio przejazd udokumentować i starać się o zwrot należności od MPK. Reklamacja jak najbardziej zasadna i kwota zwracana. Każda grupa zawodowa, gdzie negocjacje nie przynoszą efektu i są zmuszone do strajku mają na celu ukazanie problemu po przez swój brak w wykonywaniu pracy i skutki z tym związane...

E
Erelda

Strajk strajkiem, może się należy może nie. Tylko taka mała dygresja. Co zwykły człowiek może bez auta jak porusza się komunikacją miejską. Do pracy trzeba dojechać. Ja płacę za bilet więc czemu mam być stratna?

G
Gość
7 marca, 19:32, Gość:

My pracownicy mpk do strajku się nie palimy,ale jesteśmy pod ścianą. Nie ma innego sposobu na to żeby wywrzeć presję na pracodawcy.Pasazerowie spróbujcie nas zrozumieć.To jest praca która wykańcza fizycznie i nerwowo, zostaje srednio jeden na pieciu nowych kierowców. Myślę że prezes nie spodziewał się takiej jedności na zajezdniach i pewnie ma nie mały zgryz. Nie chciałby być kojarzony z paraliżem komunikacji w Łodzi. My już się jednak nie cofniemy!

7 marca, 20:06, Gość:

Bardzo dobrze, walczcie o swoje!

min 25 na reke

G
Gość
8 marca, 17:39, Gość:

3,6 to płaciłem cztery lata temu za przejazd w Poznaniu. Nie doszacowujecie opłaty za wozokilometr. Nie będziemy utrzymywać taniej komunikacji z własnej pracy. Nie szczujcie społeczeństwa przeciwko nam. To my mamy bezpośrednio kontakt z nimi ... I to my zarabiamy na pensje prezesa !!!!!

tak jest

G
Gość

3,6 to płaciłem cztery lata temu za przejazd w Poznaniu. Nie doszacowujecie opłaty za wozokilometr. Nie będziemy utrzymywać taniej komunikacji z własnej pracy. Nie szczujcie społeczeństwa przeciwko nam. To my mamy bezpośrednio kontakt z nimi ... I to my zarabiamy na pensje prezesa !!!!!

G
Gość

Trudno, podnieście ceny biletów ... Kłamiecie że płace wzrastają standardowo!!! Ciekawe ??

Standardowo do związki grożą co dwa lata strajkiem bo nie robicie tego sami z siebie !!!

G
Gość

Podziękujcie obecnej władzy na górze za destabilizację gospodarki. Gały wam zaczną jeszcze bardziej wychodzić, jak ceny dalej będą wszędzie rosnąć, bo wartość pieniądza spada z powodu rozdawnictwa.

Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki