System sterowania ruchem. Zobacz, jak działa w Bydgoszczy [ZDJĘCIA]

Agnieszka Magnuszewska
Agnieszka Magnuszewska
Łódź czeka aż system sterowania ruchem się dostroi. Bydgoszcz, która ma ten sam system, korzysta już z niego w pełni i bardzo go sobie chwali.

Stroił się trzy miesiące, ale ostatecznie skrócił czas przejazdu tramwajów o 13 proc., a samochodów o 15 proc. System sterowania ruchem, którym Bydgoszcz objęła 52 skrzyżowania w centrum miasta, został oddany do użytku przez firmę Sprint w grudniu 2014 r., a optymalnie zaczął działać w kwietniu tego roku. Tyle czasu gromadził dane dotycząc natężenia ruchu w poszczególnych dniach i godzinach. W Łodzi ma być podobnie, bo ma ona ten sam system co Bydgoszcz. To znaczy, że system, do którego wpięto 240 skrzyżowań powinien zacząć sprawnie działać w lutym.

System sterowania ruchem zapamiętuje zachowania kierowców, czyli którymi trasami najczęściej jeżdżą o określonych porach i następnie stara się tak dostosować światła, by jazda była w miarę płynna.

- U nas też nie było łatwo zanim system się nie skalibrował, czyli nie zgromadził danych. W żadnym mieście nie było tak, że system od razu po włączeniu działał. Bo żeby działać, musi on zostać zasilony danymi - tłumaczy Wojciech Nalazek, naczelnik wydziału inżynierii sterowania ruchem w Zarządzie Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.- Im danych jest więcej, tym system jest „mądrzejszy”. Nawet w sytuacji zerwania łącza i braku dostępu do aktualnych danych o natężeniu ruchu, system może odnieść się do archiwalnych zapisów z tego samego dnia w poprzednim tygodniu lub miesiącu. Dzięki temu czynności, jakie wykona , będą poprawne.

CZYTAJ TEŻ: System sterowania ruchem w Łodzi może być dostrajany nawet przez kilka miesięcy

System w Bydgoszczy jest w stanie działać bez nadzoru operatorów, ale dzięki ich interwencji jest sprawniejszy, bo poprzez wydłużanie zielonego światła mogą szybciej upłynnić ruch na zakorkowanych wlotach konkretnych skrzyżowań.

- W 70 proc. zależy to od systemu, a w 30 proc. od ludzi, którzy u nas pracują do godz. 22. W Warszawie operatorzy kończyli pracę już o godz. 15, czyli przed godzinami szczytu. Wiadomo, jakie były tego efekty. My ucząc się od innych, staramy się nie popełniać ich błędów - podkreśla Nalazek. - Nam na jednej z głównych ulic udało nam się skrócić czas przejazdu aut o 30 proc., ale średnio jest to ok. 15 proc. Choć zakładaliśmy, że będzie to tylko 6 proc. Natomiast czas przejazdu tramwajów skrócił się o półtorej - dwie minuty, czyli 13 proc., a miało to być 8 proc.

W sterowaniu ruchem bardzo pomagają tablice vms, na których wyświetlane są informacje o utrudnieniach na drogach i proponowane objazdy. - Tablice vms są naszą bydgoską nawigacją, bo są jak nawigacja w samochodzie. Jeśli ulice na tablicy zaznaczone są na zielono, to znaczy, że ruch jest na nich płynny. Białym kolorem jest na nich zaznaczony czas przejazdu. Żółty kolor oznacza, że aut jest więcej niż zwykle, a czerwony oznacza zator - wyjaśnia Krzysztof Kosiedowski, rzecznik ZDMiKP w Bydgoszczy.

Tablice informują o sytuacji na drodze, jaka jest za dwoma kolejnymi skrzyżowaniami, by kierowcy mogli wybrać objazd. Bydgoszcz zamontowała aż 32 tablice. A Łódź? Tylko 9, znajdują się one przy głównych „wlotach” do miasta.

CZYTAJ TEŻ: W Łodzi powstanie największy w kraju system sterowania ruchem

Nawigacja, ale nie w centrum
Bydgoszcz traktuje swój system sterowania ruchem, jak miejską nawigację. Jak podkreśla naczelnik bydgoskiego wydziału inżynierii ruchu każde miasto musi mieć pomysł na swój system sterowania ruchem i w takim kierunku go kształtować. A jaki ma Łódź? Na pewno nie będzie on pełnił roli nawigacji, bo jeśli tablice są zlokalizowane tylko na wlotach do miasta, to kierowcy poruszający się po centrum nie będą mogli zapoznać się z komunikatami na nich wyświetlanymi. A właśnie w centrum, gdzie sporo jest jednokierunkowych ulic i objazd trzeba wcześniej zaplanować, tablice by się przydały. A sytuacji, gdy drogi są zamykane z powodu walących się czy palących się kamienic, nie brakuje.

Agnieszka Magnuszewska

Wideo

Komentarze 20

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

f
fg

Jaś fasola

n
nnn

w poniedziałek rano ruch na Próchnika w stronę centrum był już w ten sposób testowany po kolei na światłach z Żeromskiego, Gdańską i Zachodnią.

Odninek 600m do zachodniej był do pokonania w 35 minut. Gratulacje dla ZDiT

Ł
ŁodzianinPK

Wiem, że system jest na wskroś nowoczesny i zabezpieczony przed wszelkim złem i każdą awarią - ale zastanawia mnie mnie co będzie jak system się ze...sra - czy mam rozumieć, że na 240 skrzyżowaniach będzie wesoło mrugało żółte światło?????

a
ag

Może ja dostałem się do przyszłości? Włączam Mapę Google i po kilku sekundach mam AKTUALNĄ sytuację na WSZYSTKICH ulicach, które mnie interesują. Mało tego, są nawigacje, które same prowadzą najszybszą trasą i dynamicznie ją zmieniają. Po co mam się gapić w jakąś nieaktualną tablicę-bramownicę? Ach już wiem, żeby jacyś kolesie mogli wydać grube miliony i zgarnąć "prowizję".

u
uhate

.

B
Baber

Dane o natężeniu ruchu i korkach z tego typu systemów powinny być przekazywane w otwartym formacie operatorom urządzeń nawigacyjnych i twórcom map (Garmin, TomTom, UMPpl itp.).
Jest to najtańszy i optymalny sposób informowania o korkach. Niestety obecnie operator przekazujący informacje radiowo do Garmina nie ma dobrych źródeł o aktualnej sytuacji - niektóre remonty i zmiany układu ruchu pojawiają się często z tygodniowym opóźnieniem, co w przypadku nawigowania po remontowanym centrum i szybko zmieniającej się sytuacji jest nie do przyjęcia.

l
lol

ale pytajcie mieszkańców.
Z resztą... w Łodzi te "Bramownice" znajdują się na skrzyżowaniach czyli w miejscu gdzie już się stoi w korku...

g
gosc

jest tak samo miarodajne jak pytanie się Nity czy mu się podoba organizacja ruchu w Łodzi.
W obu przypadkach odpowiedź będzie taka sama, natomiast rzeczywistość jest zupełnie inna.
Zresztą między wierszami można wyczytać co się dzieje w Bydgoszczy jeżeli system ( podobno automatyczny ) nie jest nadzorowany i sterowany przez ludzi...

w
wujek

W Łodzi co dzień korki gdzie indziej ale jak po zabierali pasy, po zwężali ulice, światła co 100m, ulice z zakazem albo jedno kierunkowe, to każde zdarzenie powoduje ze kierowcy za każdym razem wybieraja inną drogę.

d
dEstrukcjA

System będzie prawidłowo działał jak p. Nita nie będzie robił zakłóceń i się podda do dymisji.

B
B.B.

Już teraz sobie żarty robią z systemu, jednego dnia korki na Zielonej a innego dnia stoi się na Legionów i jak "system" się nie dostroi to znowu nasz wielce panujący Nita będzie obwiniał kierowców, że nie potrafią jeździć ...

B
B.B.

Teraz czas przejazdu się wydłużył o 1/3 czyli z 30 min. przed jedzie się 40 min, kierowcy się przyzwyczają i wtedy będą dumnie obwieszczać, że skrócił czas czas przejazdu o 15% co i tak da jakieś 34 min. ...

P
POdPIS

A co będzie jak sobie kierowcy pożartują i będą zmieniać trasy ? System się może nie dostroić w ogóle i jeszcze się zawiesi. Tylko czy stać na to naszych korkowiczów ? No bo jakże tak. Nie będzie - gaz, sprzęgło, hamulec, k... , gaz, sprzęgło, hamulec, k... , gaz .... ?! Choć jak widać na kamerkach to jakieś pustki na mieście

k
kris łowca d.bili

system się uczy i potrzebujje więcej danych

S
Sulphur Aeon

czas się skrócił o 13%, jest ok. Łódź miała mieć 66 tablic, ktoś zajumał, zostało 9, czas się wydłużył o 45 %, jest ok.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3