MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Te trzy kluczowe wyzwania stoją przed dyrektorami szkół. Znamy wnioski płynące z badania „Barometr Edukacji Niepublicznej”

OPRAC.:
Magdalena Konczal
Magdalena Konczal
Dyrektorzy szkół ocenili polską oświatę.
Dyrektorzy szkół ocenili polską oświatę. freepik
Pod lupę wzięto kondycję edukacji w Polsce. Znamy już wnioski płynące z 11. edycji „Barometru Edukacji Niepublicznej”. Można je streścić słowami: „Pacjent dochodzi do siebie, ale leczenie potrwa długo”. Dyrektorzy placówek niepublicznych wskazują trzy kluczowe aspekty, na które warto zwrócić uwagę. Są to m.in.: zadbanie o stabilną sytuację kadrową szkoły oraz o stabilną sytuację budżetową szkoły oraz zapewnienie uczniom odpowiedniego wsparcia psychologiczno-pedagogicznego.

Spis treści

Edukacja wstaje z kolan? Dyrektorzy mają nadzieję

Ponad połowa ankietowanych dyrektorów oceniła sytuację w oświacie jako raczej złą (34,9 proc.) lub zdecydowanie złą (17,5 proc.), ale po raz pierwszy odsetek ocen negatywnych spadł poniżej 60 procent. Prawie co trzeci respondent (31,9 proc.) stwierdził z kolei, że kondycja polskiej szkoły nie jest ani dobra, ani zła i jest to najwyższy wynik w dotychczasowej historii badania.

Wartość Indeksu Optymizmu wyniosła tym razem 28,9 – taki odsetek respondentów oczekuje, że sytuacja w oświacie „zdecydowanie poprawi się” (1,2 proc.) lub „raczej poprawi się” (27,7 proc.). To mniej niż w grudniu (37,8), ale wciąż znacznie więcej niż podczas pierwszych dziewięciu edycji badania, gdy odsetek dyrektorów oczekujących poprawy nie przekraczał 6,1 procent. Po raz kolejny także optymistów jest więcej niż pesymistów (21,1 proc.).

Wśród ankietowanych osób dominuje jednak pogląd, że w najbliższych miesiącach sytuacja w oświacie nie ulegnie zmianie (39,8 proc.), a problemów polskiej szkoły nie da się rozwiązać w krótkim okresie. Jako przykład podawane są wynagrodzenia nauczycieli – choć zwykle badani pozytywnie oceniali ostatnie podwyżki, to uważają, że potrzeba czasu, by takie decyzje miały przełożenie na sytuację kadrową szkół.

Jak dyrektorzy oceniają nowy resort edukacji?

Ankietowani dyrektorzy wypowiedzieli się ponadto na temat sposobu działania nowego kierownictwa ministerstwa edukacji. Co do zasady, badani doceniali większą otwartość na dialog ze środowiskiem oświatowym, ale wskazywali, że nowe władze resortu zbyt często koncentrują się na szczegółach, nie prezentując całościowej wizji zmian.

– Oświata to złożony organizm. Zmiany wprowadzane w jednym obszarze mają wpływ na inne sfery, dlatego „leczenie” polskiej szkoły powinno zostać poprzedzone kompleksową diagnozą i uwzględniać całą złożoność problemów, z którymi mierzą się na co dzień uczniowie, ich rodzice oraz pracownicy szkół. Liczymy na to, że w najbliższym czasie rozpoczną się prace nad właśnie takim, całościowym planem uzdrawiania oświaty, i że nowe władze oświatowe skorzystają przy tej okazji z cennych doświadczeń szkół niepublicznych – mówi Zygmunt Puchalski, Prezes Społecznego Towarzystwa Oświatowego.

Sytuacja w szkołach niepublicznych jest dobra?

Społeczne Towarzystwo Oświatowe zapytało dyrektorów szkół niepublicznych o sytuację prowadzonych przez nich placówek. Podobnie jak w ostatnich edycjach badania, większość ankietowanych oceniła, że kondycja ich szkoły jest zdecydowanie dobra (12,7 proc.) lub raczej dobra (54,2 proc.).

Zdaniem ponad połowy dyrektorów (53,6 proc.), w ciągu ostatniego roku sytuacja ich placówki się nie zmieniła. Co czwarty ankietowany zadeklarował, że uległa ona poprawie (26,5 proc.), a co piąty – że zmieniła się na gorsze (19,9 proc.).

Ankietowani dyrektorzy wskazali ponadto główne wyzwania, z jakimi mierzą się w pracy zawodowej. Niezmiennie najważniejsze dla dyrektorów pozostaje zadbanie o stabilną sytuację kadrową (71,5 proc.) oraz stabilną sytuację budżetową szkoły (69,1 proc.). Do grona kluczowych priorytetów zaliczane jest także wsparcie psychologiczno-pedagogiczne uczniów (47,9 proc.).

Badanie pt. „Barometr Edukacji Niepublicznej” zostało zrealizowane metodą CAWI w dniach 12-15 marca 2024 r. W ankiecie skierowanej do dyrektorów szkół niepublicznych wzięło udział 165 dyrektorów, reprezentujących niepubliczne szkoły podstawowe i ponadpodstawowe. Społeczne Towarzystwo Oświatowe bada nastroje dyrektorów szkół niepublicznych od września 2021 r. Kolejne odsłony „Barometru Edukacji Niepublicznej” są realizowane co kwartał.

od 7 lat
Wideo

Dr hab. n. med. Jakub Żołnierek - Debata, nowotwory męskie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Te trzy kluczowe wyzwania stoją przed dyrektorami szkół. Znamy wnioski płynące z badania „Barometr Edukacji Niepublicznej” - Strefa Edukacji

Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki