Trasa W-Z usprawni ruch tramwajowy, ale nie samochodowy...

    Trasa W-Z usprawni ruch tramwajowy, ale nie samochodowy [ZDJĘCIA]

    Piotr Brzózka

    Dziennik Łódzki

    Aktualizacja:

    Dziennik Łódzki

    Trasa W-Z usprawni ruch tramwajowy, ale nie samochodowy [ZDJĘCIA]
    1/6

    Przejdź do
    galerii zdjęć

    ©mat. prasowe

    Zaczynająca się niebawem modernizacja Trasy W-Z jest podporządkowana projektowi usprawnienia ruchu tramwajowego na linii Widzew - Retkinia, ze wszystkimi tego konsekwencjami dla innych środków transportu.
    Na początku był tramwaj. Na końcu też zresztą będzie głównie tramwaj. Nie byłoby gruntownej przebudowy Trasy W-Z, gdyby nie pomysł utworzenia tramwajowego dworca w samym centrum miasta. A nie byłoby podkładki do rozmów o dworcu, gdyby nie odkryto, że tory tramwajowe linii wschód - zachód w Śródmieściu i na Retkini nie nadają się do eksploatacji.

    O tym, że przebudowa Trasy W-Z jest projektem tramwajowym, będziemy jeszcze słyszeć nieraz.
    Szczególnie wtedy, gdy będą padać pytania o to, jak warta przeszło 600 mln zł inwestycja ułatwi życie kierowcom. Bo choć to właściciele samochodów zapłacą czasem i zszarganymi nerwami najwyższą cenę zbliżającej się rewolucji, nagroda dla nich będzie relatywnie najniższa.

    Budowa Trasy W-Z - zobacz, jak będzie wyglądała [WIZUALIZACJE+FILM]

    Nie będziemy w tym miejscu narzekać na czekający nas paraliż komunikacyjny w ciągu najbliższych dwóch lat, nie będziemy się też rozwodzić nad urbanistyczno-estetyczną tragedią, którą Łodzi zgotowali projektanci. Zamiast tego spróbujemy pokazać konkretne rozwiązania, przewidziane na kolejnych skrzyżowaniach Trasy W-Z i przeanalizować ich skutki dla kierowców, pasażerów oraz pieszych.

    Uzasadniając konieczność przeprowadzenia inwestycji, Zarząd Dróg i Transportu przekonuje w sporządzonym dwa lata temu raporcie, iż niezbędna jest wymiana torowisk na niemal całej linii, łączącej Retkinię z Widzewem. "W chwili obecnej co najmniej na dwóch odcinkach Trasy torowiska kwalifikuje się do wyłączenia z eksploatacji" - czytamy w dokumencie ZDiT. W najgorszym stanie mają być szyny na alei Wyszyńskiego oraz na odcinku centralnym alei Piłsudskiego.

    Urzędnicy dopowiadają, że marnie sytuacja wygląda też na alei Mickiewicza między aleją Włókniarzy i ulicą Żeromskiego. Lepiej ma być od Żeromskiego do Piotrkowskiej oraz od "skrzyżowania marszałków" do Niciarnianej. ZDiT uzasadnia, że wymiana samych torowisk i tak kosztowałaby przeszło 100 mln zł, nie osiągnięto by jednak żadnych dodatkowych celów, stąd optowanie za bardziej ambitnym, choć kosztochłonnym (613 mln zł) projektem, do którego realizacji przystępujemy dziś. A efekt końcowy? Według dyrektora Grzegorza Nity, szefa ZDiT, tramwaj, który jedzie obecnie z Retkini na Widzew 40 minut, po zmianach ma jechać pięć - sześć minut krócej.

    Z najnowszych wyliczeń, przedstawianych przez miasto, wynika, że liczba nowych pasażerów, korzystających z komunikacji miejskiej, przekroczy po zakończeniu inwestycji 46 tysięcy. Część z nich będą stanowić mieszkańcy Olechowa, który dzięki przedłużeniu torów o ponad cztery kilometry uzyska połączenie tramwajowe z resztą miasta. Tory zostaną ułożone na ulicach Rokicińskiej i Hetmańskiej, a nowa pętla będzie kończyć ich bieg obok zakładu Della.

    Choć będzie to pierwsze od lat całkowicie nowe torowisko wybudowane w Łodzi, z punktu widzenia całego układu komunikacyjnego istotniejsze jest to, co wydarzy się na centralnym odcinku Trasy W-Z. Kluczowym elementem tej układanki będzie dworzec przesiadkowy dla pasażerów tramwajów, poruszających się Trasą W-Z i prostopadłą do niej trasą Łódzkiego Tramwaju Regionalnego. Składy poruszające się aleją Kościuszki w kierunku południowym, zamiast przecinać aleję Mickiewicza, będą skręcać w lewo. Tu właśnie, naprzeciwko Centralu, usytuowany będzie dworzec.

    Pod szklanym dachem ułożone zostaną cztery tory, po dwa w każdym kierunku. Wyliczono, że w ciągu godziny średnio będą się tu spotykać 24 tramwaje z Trasy W-Z i 30 z ŁTR. Przesiadający się między nimi pasażerowie nie będą się trudzić pokonywaniem przejścia podziemnego, lecz będą korzystać z tradycyjnego przejścia dla pieszych. Koszt samego tylko centrum przesiadkowego wynosi 120 mln zł. I nie byłoby dyskusji o zasadności jego budowy, gdyby nie implikacje tego przedsięwzięcia, niezwiązane już z ruchem tramwajów. Więcej na ten temat za chwilę, na razie pozostańmy przy zmianach, dotyczących pasażerów komunikacji miejskiej.

    Tramwaje ŁTR, po krótkiej wizycie na alei Mickiewicza, skręcą ponownie w kierunku południowym. Aby to było możliwe, konieczne będzie ułożenie nowych torowisk na ulicy Piotrkowskiej, na odcinku Mickiewicza - Żwirki. W zamian tory znikną z dalszej części al. Kościuszki oraz z ulicy Żwirki. Ta ostatnia zostanie przywrócona we władanie kierowcom - dziś jest praktycznie wyłączona z ruchu.

    W dokumentach ZDiT można znaleźć postulat ograniczenia linii autobusowych, poruszających się równolegle z tramwajami Trasy W-Z. Konkretów brak. Z drugiej strony, planowana jest integracja linii tramwajowych i autobusowych. Autobusy mają wjeżdżać na torowiska i mieć wspólne przystanki z tramwajami. Taką integrację przewiduje się m.in. na Retkini oraz na ulicy Bandurskiego, naprzeciwko dworca Łódź Kaliska. Ten ostatni przypadek jest ciekawy, także z punktu widzenia kierowców.

    Wjazd autobusu na torowisko planowany jest tylko na południowej nitce Bandurskiego, po północnej stronie autobus będzie się zatrzymywał jak dawniej. Pasażerom przesiadającym się z niego do tramwaju zostanie udostępnione całkowicie nowe przejście dla pieszych, znajdujące się na poziomie zero. Z sygnalizacją. Kolejne światła w bezpośrednim sąsiedztwie alei Włókniarzy - nie brzmi to dobrze. Grzegorz Nita, dyrektor ZDiT, twierdzi jednak, że nie będą generować dodatkowych korków, gdyż będą zintegrowane z sygnalizacją na skrzyżowaniu Bandurskiego - Mickiewicza/Włókniarzy - Jana Pawła II.

    Poczekamy, zobaczymy. Na pociechę dla kierowców można dodać, że przejście to będzie znajdować się tylko na północnej nitce, w stronę Retkini, nie będzie więc dodatkową uciążliwością dla aut, próbujących się wydostać z Retkini w godzinach porannego szczytu.
    1 »

    Czytaj treści premium w Dzienniku Łódzkim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (59)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    niedoinformowanie

    zobaczcie jak jest budowany ukłed torowy (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    "W zamian tory znikną z dalszej części al. Kościuszki oraz z ulicy Żwirki." Nie prawda, nie znikną, będą na tzw wszelki wypadek.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    w-z

    xyz (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1

    Do Della pojedzie tramwaj . Ale do Gillette to już nie można było . Ciężko pomyśleć. A może brakło pieniążków czy może nie istotni są pracownicy z Noewgo Józefowa. Nadal uważam Łódź za największą...rozwiń całość

    Do Della pojedzie tramwaj . Ale do Gillette to już nie można było . Ciężko pomyśleć. A może brakło pieniążków czy może nie istotni są pracownicy z Noewgo Józefowa. Nadal uważam Łódź za największą wieś pod Warszawą a i pani pewna z Warszawki nie Lepiej zażądza Stolicą wszystkich naszą.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    "liczba nowych pasażerów, korzystających z komunikacji miejskiej, przekroczy po zakończeniu inwestyc

    Betty (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 20 / 5

    Gdzie ci pasażerowie mają się ZMIEŚCIĆ? Przy non stop okrajanych rozkładach i zabieranych brygadach? ZDiTowi przypominam że już jakiś czas temu skończyły się wakacje i chyba najwyższa pora...rozwiń całość

    Gdzie ci pasażerowie mają się ZMIEŚCIĆ? Przy non stop okrajanych rozkładach i zabieranych brygadach? ZDiTowi przypominam że już jakiś czas temu skończyły się wakacje i chyba najwyższa pora przywrócić szkolne rozkłady.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    5 minut za 300 mln!!!

    Spostrzegawczy (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 22 / 7

    Żenada!

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    To w czym problem?

    XYZ (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 23 / 22

    Chyba dobrze, że nadawany jest priorytet komunikacji publicznej. Będzie się lepiej jeździć po mieście.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Re :........

    <.> (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 13 / 4

    Cytat:
    A pytałeś pasażerów tramwajów czego potrzebują, magistracki trollu?


    a ty ( wy) magistracki trollu pytałeś ?!
    hahahhaha......

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Re :Czy to brednie jakiegoś komuszego sługusa?

    hahahahaha (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 23 / 27

    Cytat:
    Szanowny autorze (zapewne z SLD) tego paszkwila:
    Mam w du.ie wszelkie samochody. W każdym normalnym, cywilizowanym mieście ludzie poruszają się komunikacją zbiorową, rowerami i piechotą....rozwiń całość

    Cytat:
    Szanowny autorze (zapewne z SLD) tego paszkwila:
    Mam w du.ie wszelkie samochody. W każdym normalnym, cywilizowanym mieście ludzie poruszają się komunikacją zbiorową, rowerami i piechotą. Samochodów używa się do zaopatrzenia sklepów i świadczenia usług dla ludności. A w centrum miasta nie powinno być żadnych samochodów poza absolutnymi wyjątkami typu policja czy karetki pogotowia.


    następny oszołom :) hahahhahahazwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Re :Jakich

    who is who (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 9 / 10

    Cytat:
    Tobie się naprawdę wydaje, że każdy kto się z tobą nie zgadza to ktoś podstawiony przez UMŁ?

    Spokojnie, nie bój się, przemęczysz się te dwa lata, ale zobaczysz, że na tej inwestycji i tak...rozwiń całość

    Cytat:
    Tobie się naprawdę wydaje, że każdy kto się z tobą nie zgadza to ktoś podstawiony przez UMŁ?

    Spokojnie, nie bój się, przemęczysz się te dwa lata, ale zobaczysz, że na tej inwestycji i tak najbardziej skorzystają kierowcy, a pasażerowie tramwajów dostaną w prezencie dłuższe czasy przejazdu i tramwaje przepuszczające samochody na lewoskrętach.

    Jeśli zaś chodzi o wydawanie się najmądrzejszym to chyba jednak honory przypadają tobie - począwszy od wymyślania, jakie to rozwiązanie byłoby najlepsze a skończywszy na tropieniu kto jest kto.


    Na szczęście co poniektórzy potrafią liczyć, nie tylko utracone 300 mln. złotych naszych publicznych pieniędzy na to czego my łodzianie nie chcemy i nie potrzebujemy, ale i twoje wpisy magistracki trollu, a jest ich ponad 15 sztuk na 39 :) i to nie jest kwestia tropienia, ale inna etyczna i moralna kwestia, jak zresztą ze wszystkim z czym za tych rządów mamy do czynienia.
    Pozdrawiam.zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    "My łodzianie"

    ja łodzianin (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 11 / 7

    A pytałeś pasażerów tramwajów czego potrzebują, magistracki trollu?

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Czy to brednie jakiegoś komuszego sługusa?

    joanna (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 17 / 22

    Szanowny autorze (zapewne z SLD) tego paszkwila:
    Mam w du.ie wszelkie samochody. W każdym normalnym, cywilizowanym mieście ludzie poruszają się komunikacją zbiorową, rowerami i piechotą....rozwiń całość

    Szanowny autorze (zapewne z SLD) tego paszkwila:
    Mam w du.ie wszelkie samochody. W każdym normalnym, cywilizowanym mieście ludzie poruszają się komunikacją zbiorową, rowerami i piechotą. Samochodów używa się do zaopatrzenia sklepów i świadczenia usług dla ludności. A w centrum miasta nie powinno być żadnych samochodów poza absolutnymi wyjątkami typu policja czy karetki pogotowia. zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Pomyślcie zanim się wypowiecie

    Kamil (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 12 / 8

    Może i masz w du**e wszystko, ale rano chciałoby się kupić świeże pieczywo czy świeżą wędlinę, prawda? A jak to dostarczyć do sklepu? O tym nie pomyślałaś... Poza tym w większości cywilizowanych...rozwiń całość

    Może i masz w du**e wszystko, ale rano chciałoby się kupić świeże pieczywo czy świeżą wędlinę, prawda? A jak to dostarczyć do sklepu? O tym nie pomyślałaś... Poza tym w większości cywilizowanych miast myśli się o tym żeby ruch najpierw wyprowadzić z miasta, a nie tylko o tym jak utrudnić...zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Ja też

    mm (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 5

    Mam w d**** samochody,a głosuje na SLD.I co ty na to?Może nie oglądałaś "Sami swoi"gdzie Pawlak wypowiedział jedno mądre zdanie...


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    i nie wstyd ci?

    joanna (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 6 / 13

    Jakoś nie mogę sobie wyobrazić, żeby uczciwy i porządny człowiek głosował na komuchów. Chyba że to kwestia stanu umysłu, a nie moralności. Tak czy inaczej albo ktoś taki jest sowieckim sługusem...rozwiń całość

    Jakoś nie mogę sobie wyobrazić, żeby uczciwy i porządny człowiek głosował na komuchów. Chyba że to kwestia stanu umysłu, a nie moralności. Tak czy inaczej albo ktoś taki jest sowieckim sługusem albo idiotą. Róznica niewielka. A krytykę budowy trasy w-z komuchy uczyniły sztandarowym punktem swojego programu wyborczego, stąd moje skojarzenie.zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    ...

    mm (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 6

    no to nieżle masz nasrane we łbie,gratuluję.


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    a kogo obchodzi opinia jakiegoś komucha?

    joanna (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 6 / 7

    Powiedz to większości łodzian, bo oni myślą podobnie i dlatego komuchy są na marginesie łódzkiej sceny politycznej.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    RE Oni wybrali wariant my wybierzmy nazwę !

    ...............:)) (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 20 / 7

    Cytat:
    Oni wybrali warian my wybierzmy nazwę ! Moje propozyjce to:
    Wielki wąwóz Zdanowskiej,
    Kanion Zdanowskiej!
    Rów Zdanowskiej !
    Łodzianie bądzmy kreatywni zmienmy nazwę z...rozwiń całość

    Cytat:
    Oni wybrali warian my wybierzmy nazwę ! Moje propozyjce to:
    Wielki wąwóz Zdanowskiej,
    Kanion Zdanowskiej!
    Rów Zdanowskiej !
    Łodzianie bądzmy kreatywni zmienmy nazwę z Mickiewicza/Piłsudskiego i uczcijmy starania naszej władzy :-/)))


    Czeluść Zdanowskiej
    Rozpadlina Zdanowskiej
    Krater Zdanowskiej
    Nonsens Zdanowskiej
    Urwisko Zdanowskiej
    Usuwisko Zdanowskiej
    zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    RE Oni wybraliwariant my wybierzemy nazwę!

    exa (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 1

    Głosuję na: Rozpadlina Zdanowskiej

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecamy

    Menadżer Roku 2018

    Menadżer Roku 2018

    Najlepsze prezenty dla kobiety na urodziny i imieniny

    Najlepsze prezenty dla kobiety na urodziny i imieniny

    Smartfon pod choinkę? Okazje w świątecznej ofercie Orange

    Smartfon pod choinkę? Okazje w świątecznej ofercie Orange

    Szamanie na ekranie - nowy program kulinarny

    Szamanie na ekranie - nowy program kulinarny