5/36
Niezależnie od nowoczesnych technologii zamówionych maszyn,...
fot. Herrenknecht AG

Niezależnie od nowoczesnych technologii zamówionych maszyn, przy budowie tunelu pod Łodzią zostaną zastosowane dodatkowe środki bezpieczeństwa. Z jednej strony na bieżąco będzie prowadzony monitoring drgań spowodowanych wierceniem, z drugiej postanowiono wiercić o kilka metrów głębiej niż zakładał pierwotny projekt. Początek tunelu, przy stacji Łódź Fabryczna, będzie na głębokości 14 metrów, a w najniższym punkcie, w okolicach ulicy Ogrodowej, nowa linia kolejowa osiągnie głębokość 24 metrów.

Budowa tunelu średnicowego pod Łodzią to kontynuacja prac rozpoczętych budową dworca Łódź Fabryczna, którego potencjał zostanie wreszcie w pełni wykorzystany. Fabryczny stanie się dworcem przelotowym, a przez ścisłe centrum Łodzi będą przejeżdżać zarówno pociągi dalekobieżne, jak i lokalne, które będą spełniać funkcję metra. To dzięki pod-ziemnym przystankom – możliwe, że nawet trzem.

6/36
Początkowo w tunelu miał być tylko jeden przystanek kolejowy...
fot. Herrenknecht AG

Początkowo w tunelu miał być tylko jeden przystanek kolejowy – blisko Manufaktury. Naciski polityków i samorządowców sprawiły, że kolej zgodziła się wybudować drugą stację u zbiegu ulic Kościuszki, Zachodniej, Zielonej i Wólczańskiej. Trzecia mogłaby być wybudowana w miejscu, gdzie powstanie komora startowa, czyli w okolicach ul. Odolanowskiej. Odpadłby wtedy koszt wykonania wykopu. Rachunek jest prosty: budowa stacji Łódź Śródmieście ma kosztować 70 mln zł, koszt realizacji trzeciego przystanku wyniósłby 30-35 mln zł. Prezydent Łodzi Hanna Zdanowska zadeklarowała, że miasto jest gotowe wyłożyć połowę tej sumy. Inicjatywę wybudowania trzeciego przystanku poparł wicepremier i łódzki poseł Piotr Gliński, ale to było jeszcze przed wyborami parlamentarnymi.

Inwestorem są PKP Polskie Linie Kolejowe, a wykonawcą konsorcjum Energopol Szczecin i Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego. Z powodu kłopotów Energopolu i jego wniosku o restrukturyzację czasowo liderem konsorcjum została ta druga firma.

Koszt inwestycji to ok. 1,7 mld zł, z czego 1,4 mld zł stanowić będzie unijne dofinansowanie. Piotr Żak, rzecznik Energopolu, mówi, że termin zakończenia inwestycji – czyli koniec roku 2021 – pozostaje bez zmian.

7/36
Tunel pod Łodzią. Wielkie krety wywiercą tunel łódzkiego...
fot. Herrenknecht AG

Tunel pod Łodzią. Wielkie krety wywiercą tunel łódzkiego metra. Zdjęcia maszyny wiercącej tunel w Łodzi. Film z wiercenia tunelu

8/36
Tunel pod Łodzią. Wielkie krety wywiercą tunel łódzkiego...
fot. Herrenknecht AG

Tunel pod Łodzią. Wielkie krety wywiercą tunel łódzkiego metra. Zdjęcia maszyny wiercącej tunel w Łodzi. Film z wiercenia tunelu

Kontynuuj przeglądanie galerii
WsteczDalej

Polecamy

Brzeźna od marca w remoncie i końca nie widać!

Brzeźna od marca w remoncie i końca nie widać!

Droga rowerowa do Łagiewnik wzdłuż Wojska Polskiego

Droga rowerowa do Łagiewnik wzdłuż Wojska Polskiego

Święto Pracy, Flagi i Konstytucji 3 maja - tak będziemy świętować w Łodzi

Święto Pracy, Flagi i Konstytucji 3 maja - tak będziemy świętować w Łodzi

Zobacz również

Droga rowerowa do Łagiewnik wzdłuż Wojska Polskiego

Droga rowerowa do Łagiewnik wzdłuż Wojska Polskiego

Święto Pracy, Flagi i Konstytucji 3 maja - tak będziemy świętować w Łodzi

Święto Pracy, Flagi i Konstytucji 3 maja - tak będziemy świętować w Łodzi