reklama

Tunel pod Łodzią. Wielkie krety wywiercą tunel łódzkiego metra. Film z wiercenia tunelu. Zdjęcia maszyny wiercącej tunel w Łodzi 23.10.2019

Sławomir Sowa
Sławomir Sowa
Zaktualizowano 
Tunel pod Łodzią. Wielkie krety wywiercą tunel łódzkiego metra. Zdjęcia maszyny wiercącej tunel w Łodzi. Film z wiercenia tunelu Herrenknecht AG
Tunel pod Łodzią, którym ma przebiegać podziemna linia kolejowa powstanie do końca 2021 roku. Tunel pod Łodzią będzie "małym metrem". Maszyny, które będą wiercić tunele pod miastem powstają 900 kilometrów na zachód, w Schwanau nad Renem.

Zamówienie realizuje niemiecka firma Herrenknecht AG, światowy potentat w produkcji urządzeń do wykonywania tuneli i innych skomplikowanych prac ziemnych. Do tej pory wykonała maszyny dla ponad 500 projektów na świecie. Każda z maszyn jest wykonywana pod konkretne zamówienie, a po jego zakończeniu, po remoncie, może być ponownie wykorzystana, jeśli gdzieś po-wstaje podobny tunel.

Budowa tunelu średnicowego pod Łodzią rozpocznie się na obszarze między ulicami Odolanowską a Stolarską, gdzie zostanie wykopana ogromna komora startowa. Tam właśnie zostanie zmontowana większa z maszyn, nazwana TBM1. Jej głównym elementem będzie masywna tarcza wiertnicza TBM (z j. angielskiego Tunnel Boring Machine, czyli maszyna drążąca tunel). Tarcza ma średnicę około 13 metrów, długość całego urządzenia to ponad sto metrów. Zmontowana w wykopie maszyna będzie drążyć tunel na dwa tory, posuwając się w kierunku Dworca Fabrycznego. To największa maszyna tego typu, jaka do tej pory pracowała w Polsce (pod Martwą Wisłą w Gdańsku wiercono tarczą o średnicy 12,6 metra, warszawskie metro jeszcze mniejszą).

Kopią tunel bez strachu o łódzkie kamienice

Maszyna pracuje w niezwykle nowatorskiej technologii EPB (Earth Pressure Balance). Z grubsza rzecz biorąc chodzi o to, że drążony przez tarczę grunt nie jest od razu usuwany na powierzchnię, ale gromadzony w komorze wydobywczej za tarczą. Jest tam wykorzystywany do równoważenia nacisku, jaki na tarczę wywiera czoło wykopu. Nadmiar urobku jest zabierany przez przenośnik ślimakowy i przenoszony na zewnątrz. Czujniki cały kontrolują równowagę ciśnienia ziemi przed i za tarczą. Taka technologia zapobiega osiadaniu gruntu i przedostawaniu się wody do tunelu, a także zapewnia maksimum bezpieczeństwa dla obiektów na powierzchni, co ma niebagatelne znaczenie w przypadku Łodzi, gdzie kamienice często wznoszono na wątłych fundamentach.

ZOBACZ

Maszyna potrafi się również dostosować do pracy z różny-mi rodzajami gruntu. Przez wstrzykiwanie bentonitu, wo-dy lub piany może zmieniać parametry urobku. Po wydrążeniu określonego odcinka tunelu jeden z modułów maszyny, tzw. erektor, zaczyna układać obudowę tunelu. Prefabrykowane, zbrojone betonowe panele są układane pierścieniowo i uszczelniane specjalną mieszanką. Następnie tarcza drążąca, popychana przez hydrauliczne siłowniki, zaczyna kolejny odcinek, obracając się z prędkością trzech obrotów na minutę. W ten sposób TBM może wydrążyć dziennie około 10 metrów tunelu.

Rzeką , morzem, autostradą

Maszyna TBM1 jest na etapie produkcji poszczególnych elementów. Znacznie bardziej zaawansowana jest mniejsza TBM2, która jest praktycznie zmontowana. Jej tarcza ma średnicę 8,76 metra. Po co druga maszyna?

Posłuży do drążenia czterech mniejszych, jednotorowych tuneli: dwóch w kierunku Łodzi Kaliskiej i dwóch w kierunku Łodzi Żabieńca.

Obydwie maszyny powstępnym montażu, który posłuży sprawdzeniu, czy działają poprawnie, zostaną ponownie zdemontowane do transportu. Ich części prawdopodobnie zostaną spławione barkami po Renie, a stamtąd drogą morską trafią do Polski. Tam zostaną przełożone na ciężarówki i autostradą A1 trafią do Łodzi. Największym wyzwaniem będzie zapewne transport 13-metrowej tarczy TBM1, której nie da się już rozebrać na mniejsze elementy.

Nie wiadomo jeszcze, kiedy obydwie maszyny trafią do Łodzi. Wcześniej zakładano, że dojdzie do tego na przełomie roku. W tym celu musi być jednak już przygotowana komora startowa w rejonie ulic Odola-nowskiej i Stolarskiej. Piotr Żak, rzecznik firmy Energopol Szczecin, która jest członkiem konsorcjum wykonującego inwestycję, szacuje, że pierwszy transport może wyruszyć jeszcze w listopadzie.

Trochę kolej, trochę metro

Niezależnie od nowoczesnych technologii zamówionych maszyn, przy budowie tunelu pod Łodzią zostaną zastosowane dodatkowe środki bezpieczeństwa. Z jednej strony na bieżąco będzie prowadzony monitoring drgań spowodowanych wierceniem, z drugiej postanowiono wiercić o kilka metrów głębiej niż zakładał pierwotny projekt. Początek tunelu, przy stacji Łódź Fabryczna, będzie na głębokości 14 metrów, a w najniższym punkcie, w okolicach ulicy Ogrodowej, nowa linia kolejowa osiągnie głębokość 24 metrów.

CZYTAJ INNE ARTYKUŁY

Budowa tunelu średnicowego pod Łodzią to kontynuacja prac rozpoczętych budową dworca Łódź Fabryczna, którego potencjał zostanie wreszcie w pełni wykorzystany. Fabryczny stanie się dworcem przelotowym, a przez ścisłe centrum Łodzi będą przejeżdżać zarówno pociągi dalekobieżne, jak i lokalne, które będą spełniać funkcję metra. To dzięki pod-ziemnym przystankom – możliwe, że nawet trzem.

Tunel w Łodzi: ile będzie przystanków?

Początkowo w tunelu miał być tylko jeden przystanek kolejowy – blisko Manufaktury. Naciski polityków i samorządowców sprawiły, że kolej zgodziła się wybudować drugą stację u zbiegu ulic Kościuszki, Zachodniej, Zielonej i Wólczańskiej. Trzecia mogłaby być wybudowana w miejscu, gdzie powstanie komora startowa, czyli w okolicach ul. Odolanowskiej. Odpadłby wtedy koszt wykonania wykopu. Rachunek jest prosty: budowa stacji Łódź Śródmieście ma kosztować 70 mln zł, koszt realizacji trzeciego przystanku wyniósłby 30-35 mln zł. Prezydent Łodzi Hanna Zda-nowska zadeklarowała, że miasto jest gotowe wyłożyć połowę tej sumy. Inicjatywę wybudowania trzeciego przystanku poparł wicepremier i łódzki poseł Piotr Gliński, ale to było jeszcze przed wyborami parlamentarnymi.

Inwestorem są PKP Polskie Linie Kolejowe, a wykonawcą konsorcjum Energopol Szczecin i Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego. Z powodu kłopotów Energopolu i jego wniosku o restrukturyzację czasowo liderem konsorcjum została ta druga firma.

Koszt inwestycji to ok. 1,7 mld zł, z czego 1,4 mld zł stanowić będzie unijne dofinansowanie. Piotr Żak, rzecznik Energopolu, mówi, że termin zakończenia inwestycji – czyli koniec roku 2021 – pozostaje bez zmian.

CZYTAJ INNE ARTYKUŁY

CZYTAJ INNE ARTYKUŁY

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 74

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

w
wewewre

TRzeba pomyslec o budowie czujnikow osuniec ziemi ? po co w ogole komu takie ustrojstwo ? tunale będzie zakopany gleboko w ziemi, ponieważ Łodz w skrocie znajduje sia na takim pagórku w glebie i pod glebąpowstają tunele wodne. Ponieważ powierzcznia zemi jest stale wyorowynwana przez sily erozji , ulewnego deszczu nie ma to większego wpływu na budynki na powierzchni. ale w przypadku takiego tunelu nie można tych wodnych przejść bagatelizować. I jak robić badania ? według mnie w strefie do 100 metrow od osi tunelu trzeba wyznaczyć różne miejsca do badania osuniec i ruchow ziemi. Powiedzmy co 500 metrow wywiercić 40 mtrową "rurę badawczą" . miejsca wybrać losowo . sama ta rura może być czujnikiem ale można tez zrobić cienką rurę z taką szynądo sonaru geologicznego. Badanie geologiczne robićco pol roku po oddaniu tunelu do użytku. W przypadku pojawniea się wilkiej pustki w pobliży tunelu można tam się wwiercić i wypalnic ją wodą z żwirem - kilkoma rundami aby cala się zapelnila. Takie pojawiające się putski mogą zagrozić stabilosci tunelu . wiećlepiej badać za wczasu i reagować zanim dojdzie do rozerwania tunelu.

G
Gumiś

To sie nie uda z bankrutem

X
Xyz
20 października, 11:16, Black:

Idotów nie brakuje. Komu i po co ten tunel. Zrobić z dworca Łódź Chojny dworzec z prawdziwego zdarzenia i w kierunku południowo wschodnim pociągi niech odjeżdżają z Kaliskiego, a północno zachodnim z dworca Łódź Widzew i ni potrzebny jest tunel i wyrzucenie milionów w błoto

Po to, żeby kolej była dostępna w centrum miasta i żeby w końcu to miasto zaczęło się rozwijać, jak prawdziwa metropolia. Nie zauważyłeś, że Łódź Kaliska czy Łódź Chojny albo Łódź Widzew leżą poza centrum miasta, a nawet dość daleko od centrum? Które inne duże miasto ma centralne dworce poza centrum? Żadne :). Poza tym obszary wzdłuż tunelu ożywią się poprzez liczne inwestycje biurowe czy mieszkalne, bo będzie można szybko przedostać się stamtąd z jednej części miasta do drugiej. Zresztą wystarczy porównać, jak wyglądał teren wokół Łodzi Fabrycznej 10 lat temu a jak wygląda teraz. Myślisz, że gdyby nie budowa nowego dworca, to coś by się zmieniło? Taką Łódź wolałeś? Biedną i zasyfiałą bez perspektyw i dobrze płatnych miejsc pracy? Kolejna sprawa - rozwój kolei aglomeracyjnej - dzięki tunelowi intensywnie wzrośnie ilość przewozów i pasażerów, bo tunel będzie prowadził przez ścisłe centrum Łodzi. Ludzie myślcie trochę prorozwojowo. Ja mocno trzymam kciuki, żeby inwestycja zakończyła się w terminie, a do wszystkich malkonentów - ta inwestycja musi wypalić i będzie miała ogromny, pozytywny wpływ na rozwój Łodzi. Jeśli chcecie spokoju, marazmu to zawsze można się przeprowadzić do małego miasteczka, bo Łódź jest dużym miastem i rozwijać się będzie, dla Łodzi ponownie nastały złote czasy ;)

B
Bolek
21 października, 11:23, werwer:

Lodz potrzebuje więcej parkingow. Sa miejsca gdzie nie ma gdzie postawić auta. Dobrze byłoby wyznaczyć powiedzmy 3 kilometry od centrum na okręgu 10 - 15 duzy parkingow automatycznych na 1000 aut, pod parkingiem ustawić autobusy co 5 minut w godzinach szczytu do centrum przesiadkowego i z centrum przesiadkowego dalej . W centrum przesiadkowym zrobić jednen pas dla autobusów.

Lobby rowerowe nie pozwoly!

G
Gość

przystanku przy Manufakturze w pierwszych planach miało nie być... czyżby kasa popłynęła do niektórych kieszeni?

G
Gość

A może by tak Szanowna Redakcja zamiast uprawiać dziwną propagandę o "kretach" zadała sobie odrobinę trudu i zapytała np. przedstawicieli konsorcjum, PKP jak chcą dotrzymać terminów? Nic się jeszcze nie zaczęło (prace na Stolarskiej to smiech na sali), sama budowa komory startowej to przynajmniej 7-8 miesiecy prac. I to pod warunkiej że trup energopol znajdzie jakiś naiwnych podwykonawców chętnych na współpracę...Szanowni dziennikarze, zadajcie sobie odrobinę trudu! O wielkich "kretach" mozecie organizowac spotkania dzieciom w przedszkolach. Błagam..nie wszyscy mieszkańcy tego pięknego, rozwojowego, pachnącego różami i fiolkami miasta to debile!

G
Gość

Zaraz zaraz, zaczęli kopać? a to nie przypadkiem dali łksowi dodatkowe pieniądze bo mieli jeszcze nie kopać? Jakie w tym mieście walki się wyprawia, to głowa mała .

m
mózg
18 października, 18:14, Kicia de Lodź:

Piotrzebne to jak dziura w moście... A propos... W stanie tuż przed zawale są dwa wiadukty: na Przybyszewskiego i na Dąbrowskiego. Oczywiście urzędnicy zarządzają nie własnym a "niczyim" majątkiem i wydumane, przesadnie ambitne projekty mają pierwszeństwo przed tym co na prawdę ważne.

19 października, 07:07, .:

Piierdolisz przygłupie

19 października, 13:43, Gość:

Zdanowska nie bluźnij

Zdanowska, idź na sushi jak cie suszy

S
Schetyn-kretyn
20 października, 11:16, Black:

Idotów nie brakuje. Komu i po co ten tunel. Zrobić z dworca Łódź Chojny dworzec z prawdziwego zdarzenia i w kierunku południowo wschodnim pociągi niech odjeżdżają z Kaliskiego, a północno zachodnim z dworca Łódź Widzew i ni potrzebny jest tunel i wyrzucenie milionów w błoto

20 października, 12:38, Zenek:

Dokładnie tak, a za zaoszczędzone pieniążki można wybudować jakieś sanktuarium lub świątynię opaczności.

albo sfinansować teatrzyk p. Jandy czy innej pindy

d
dr Pociej
20 października, 09:09, Zbigniew Stawski:

Tak,super sprawa ten tunel ale nie do końca.Jak powiedziano wyżej będzie to takie Łódzkie mini metro.Ale żeby było należałoby to linię dociągnąć do Retkini.Być może wtedy wiele osób zrezygnowało by z samochodu na trasie Widzew-Retkinia.W godzinach szczytu trasa W-Z jest bardzo zakorkowana i należałoby zrobić taką drugą alternatywną na linii Narutowicza-Zielona.Ale wiadomo,że to się nie stanie dlatego takie mini metro dociągnięte na Retkinię a nawet do Lublina mocno polepszyło złą sytuację/korki/ w Śródmieściu.

20 października, 13:08, werwer:

w Lodzi powinismy miec kolejkę jak w Chicago ( Wuppertalu jest wisząca, ale się czesto psuje). to jest dosc tanie rozwiązanie- chociaz zwraca sie dlugo . Na 100 lat wystarczy. Gdzie tę kolejkę umiescic? to już niech projektancji zrobią projekty konkursowe - i niech wygra najlepsza opcja - nie chodzi mo o kompletny projekt tylko studium kolejki.

Podpowiadaj, podpowiadaj. Zrobią chętnie studium projektowe, wezmą forsę, a na metro i tak ie będzie środków.

S
Schetyn
21 października, 9:54, Bo lubi:

Hanka potem zwezi tunel i zrobi wonerfy.

Raczej puści tam hulajnogi miejskie.

w
werbb

@Gość wczoraj, ‎13‎:‎40

Wyemitować obligacji 3% dla Lodzian, w przypadku bankructwa miasta konwersja obligacji na nieruchomości miasta.

w
werwer

Lodz potrzebuje więcej parkingow. Sa miejsca gdzie nie ma gdzie postawić auta. Dobrze byłoby wyznaczyć powiedzmy 3 kilometry od centrum na okręgu 10 - 15 duzy parkingow automatycznych na 1000 aut, pod parkingiem ustawić autobusy co 5 minut w godzinach szczytu do centrum przesiadkowego i z centrum przesiadkowego dalej . W centrum przesiadkowym zrobić jednen pas dla autobusów.

B
Bo lubi

Hanka potem zwezi tunel i zrobi wonerfy.

w
wwerwer

TRzeba zrobić trzy trzydziestometrowe odwierty o srednicy 20 -30 cm, rura betonowa o dużej przepuszczalnosci - oraz specjalny wycior aby nie zaszla szlamem, do monitorowania poziomu wody gruntowej . W srodku plywaki do zdalnego odczytywnia poziomu wody. W plywakach magnes o w rurze listwa magnetyczna - szczelna do automatycznego sczytywania poziomu wody. Jezeli poziom wod gruntowych niebezpiecznie sie podniesie do poziomu tunelu rozpoczecie wypompowywania wody w jednym najnizszym punkcie ( specjalna duża studnia tylko i wylacznie do obnizenia poziomu wody wraz z wysokowydajna pompa na prąd ), aby sila wyporu nie wysadzila tunelu w gorę. te odwierty najlepiej na poczatku tenalu, na koncu i na srodku.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3