Twoje Finanse: Jedno okienko, kilka formularzy

Anna NagelZaktualizowano 
Jak założyć własną firmę?
Jak założyć własną firmę?
Cykl Twoje Finanse – abc małego biznesu. Odcinek 2.: Jak założyć firmę?

Dla tych, którzy chcą rozpocząć własną działalność gospodarczą, mamy na początek dobrą wiadomość - jedno okienko naprawdę działa.

Wszyscy, którzy chcą otworzyć jednoosobową działalność gospodarczą, a także wspólnicy spółek cywilnych, muszą zarejestrować się w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), która jest prowadzona przez Ministerstwo Gospodarki. Rejestracja firmy jest darmowa.

Najpierw jednak należy zapoznać się z PKD, czyli Polską Klasyfikacją Działalności. PKD to długa lista, na której wyszczególniono setki rodzajów działalności.Musimy odnaleźć naszą planowaną działalność, a przypisany do niej numer wpisać do formularza rejestracyjnego w CEIDG. Warto poświęcić temu punktowi trochę więcej uwagi i zastanowić się, czy oprócz działalności głównej teraz lub w przyszłości nie planujemy jeszcze działalności w innej dziedzinie. Nie ma bowiem ograniczeń co do liczby deklarowanych zakresów działalności według PKD, ale nasza firma może działać tylko w zgłoszonej i zarejestrowanej branży.

Wniosek o wpis do CEIDG możemy złożyć, korzystając z formularza elektronicznego dostępnego na stronie firma.gov.pl. Cała procedura jest darmowa, jednak do załatwienia wszystkich formalności przez internet trzeba dysponować tzw. e-podpisem, a jego uzyskanie jest dość skomplikowane i kosztuje kilkaset złotych na rok. Dlatego na zakup e-podpisu decydują się przeważnie większe firmy działające już na rynku.

Inną możliwością jest rejestracja firmy za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej**ePUAP **- na stronie epuap.gov.pl założymy tzw. profil zaufany. Musimy go jednak na początku osobiście potwierdzić w jednym z tzw. punktów potwierdzeń. Zazwyczaj znajdują się one w urzędach skarbowych.

Najczęściej więc osoby prywatne rejestrują firmę osobiście, udając się do swojego urzędu miasta czy gminy. Sam formularz wpisu do CEIDG jest prosty, a w internecie znajdziemy wiele pomocnych i szczegółowych instrukcji jego wypełniania. Na jednym druku wnioskujemy o nadanie numeru statystycznego REGON, zgłaszamy naszą firmę do ZUS lub KRUS oraz do urzędu skarbowego, wnioskując o nadanie NIP (jeżeli go nie mamy) i wybierając formę opodatkowania (podatek według skali, liniowy, ryczałt, karta podatkowa).

Osobista rejestracja ma tę zaletę, że urzędnik nie tylko od ręki wprowadzi wniosek do systemu, ale sprawdzi też, czy poprawnie go wypełniliśmy. Nasza firma może rozpocząć działalność już w dniu złożenia wniosku lub w innym wskazanym przez nas terminie. Możemy zatem od razu świadczyć usługi, jednak nie możemy wystawiać faktur czy rachunków, zanim nie otrzymamy numerów identyfikacyjnych NIP i REGON. Na ich nadanie poczekamy przeważnie kilka dni, a o ich otrzymaniu zostaniemy powiadomieni listem poleconym.

Jeżeli chcemy być płatnikiem VAT, musimy jeszcze wypełnić specjalny formularz VAT-R i złożyć go - osobiście lub listem poleconym - we właściwym urzędzie skarbowym. Uwaga - ta rejestracja kosztuje 170 zł. Więcej o wyborze formy opodatkowania oraz o tym, kiedy musimy, a kiedy warto być płatnikiem VAT, napiszemy w kolejnym odcinku.

Każdy przedsiębiorca ma także obowiązek rejestracji w ZUS. Zgłoszenie składane przez nas przy okazji wypełniania formularza CEIDG to zgłoszenie płatnika, a bezpośrednio do ZUS musimy dostarczyć jeszcze druk ubezpieczonego (ZUS ZUA). Na złożenie tego formularza mamy siedem dni, liczone od momentu powstania obowiązku ubezpieczeniowego. Jeżeli na przykład zatrudnimy pracownika, to również w ciągu siedmiu dni od rozpoczęcia współpracy składamy formularz z danymi tej osoby. Więcej o kosztach związanych ze składkami ubezpieczeniowymi napiszemy za dwa tygodnie.

Jeżeli chodzi o konto bankowe, to jego posiadanie nie jest obowiązkowe dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Mogą one dokonywać płatności ze swojego konta osobistego. Inaczej ma się rzecz z firmami rejestrowanymi w KRS, które mają obowiązek posiadania kont firmowych.

Pamiętajmy też o tym, że są pewne rodzaje działalności gospodarczej, których wykonywanie wymaga koncesji lub zezwolenia. Obejmują one najróżniejsze branże - od przewozów lotniczych, poprzez usługi ochroniarskie, po sprzedaż alkoholu. Zezwolenia lub koncesje wydają różne instytucje - w zależności od zakresu działalności. Listę rodzajów działalności objętych zezwoleniami i koncesjami znajdziemy w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej. Najprościej będzie jednak zapytać w urzędzie gminy, czy planowana przez nas działalność jest regulowana.

Projekt realizowany z Narodowym Bankiem Polskim w ramach programu edukacji ekonomicznej.

KONKURS GŁÓWNY

Zachęcamy Czytelników do udziału w konkursie z cennymi nagrodami. Wystarczy przesłać odpowiedzi na kilka pytań dotyczących naszego cyklu oraz zaproponować pięć tematów, o których powinniśmy napisać w przyszłości. Chcemy się dowiedzieć, na ile nasz poradnik jest użyteczny oraz jaką tematykę powinniśmy poruszać w jego kolejnych edycjach. Autorzy pięciu najciekawszych propozycji tematycznych zostaną nagrodzeni tabletami o wartości około 2 tys. zł każdy.

Weź udział w naszym konkursie głównym i wygraj 1 z 5 tabletów (kliknij!)

COTYGODNIOWY MINIKONKURS

[MINIKONKURS ROZWIĄZANY - KOLEJNA EDYCJA W PONIEDZIAŁEK]

Warto czytać nas co tydzień, bo każdemu z odcinków towarzyszy pytanie z zakresu finansów. Oceń ten odcinek poradnika w skali od 1 do 10 i odpowiedz na pytanie: Ile wynosi opłata skarbowa za rejestrację firmy?

Osoba, która jako pierwsza w dniu publikacji tekstu wyśle do redakcji na adres twojefinanse@polskatimes.pl ocenę odcinka oraz prawidłową odpowiedź na pytanie, otrzyma od redakcji upominek książkowy lub płytowy.

Czytaj pozostałe odcinki cyklu „Twoje Finanse” (kliknij!)

Masz pytanie? Chciałbyś dowiedzieć się więcej na ten temat? Napisz do redakcji twojefinanse@polskatimes.pl

polecane: FLESZ: Smartfony zamiast kas fiskalnych.

Wideo

Materiał oryginalny: Twoje Finanse: Jedno okienko, kilka formularzy - Kurier Lubelski

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 19

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

R
Redakcja

Przestoje w pracy w niektórych branżach są nieuniknione. Życzymy, by było ich jak najmniej - albo też, by mimo nieuniknionych przestojów wpływy były tak duże, aby wszelkie stałe płatności udawało się realizować bez większych problemów.

R
Redakcja

Nową postacią w dzienniku Polska The Times nie jestem, tak czy inaczej za życzenia uprzejmie dziękuję.

Rozumiem Pani uwagi czy też postulaty. Pragnę jednak zwrócić uwagę, że materiały z cyklu "Twoje Finanse" (a konkretnie z jego I części) odnoszą się do istniejących rozwiązań prawnych w zakresie działalności gospodarczej. Szeroko rozumiana dyskusja polityczna pozostaje więc całkowicie poza zakresem tematycznym cyklu - cyklu, podkreślę, poradnikowego.

Pozdrawiam
Anna Nagel

K
Kaya

Owa wielowątkowość mojego wpisu jest pośrednio zawiniona przez redakcję. Albowiem wiele forów jest blokowane uwarunkowananiem negliżu z osobistych danych, tzn. dodatkowych do IP-adresu.

Cytat: (...) Finansową podstawą szeregu przedsięwzięć wciąż pozostają jednak nie pożyczki bankowe, a oszczędności i pożyczki prywatne (...). Otóż, wcześniej pisałam o "łebskich" kandydatach na kapitalistę w takim kraju, gdzie stosy łapówek są tradycyjne i w każdym miejscu, gdzie więcej kierowniczek i kierowników niż samych kapitalistów. Nadto, na uwadze miałam osoby wywodzące się wprost np. z prowincji i rodzin niezbyt zamożnych, tudzież pozbawionych wszelkich koneksji. Owi kandydaci mają bardzo często stosowną wiedzę odnośnie relacji i uwarunkowań kapitalizmu, ale jednak już bardzo rzadko własny kapitał oszczędnościowy.

MinFin Z. Gilowska na koniec 2007 roku pozostawiła bilans końcowy z zadłużeniem zagr. opiewającym na kwotę ca. 568 mld zł. Notabene, owe zadłużenie zostało wygenerowane przez wszystkich dotychczasowych min.fin., czyli przewijających się przez okres 18 lat i do 2007 roku. Jednak wówczas średnioroczne zadłużenie finansów stanowiło, tzn. po stosownym przeliczeniu, poziom ca. 31,55 mld zł. Ostatnie dane NBP o zadł. zagr. są datowane na III kw. 2013 roku. Z danych tych wynika, że to samo zadłużenie stanowi na dzisiaj już kwotę 1.175.874 mln zł (1 bilion 175 mld 874 mln). Wniosek: Zadłużenie zagr. przez ostatnie 6-lat wzrosło o horrendalną kwotę ca. 607,87 mld zł. A zatem, rzeczone średnioroczne zadł. stanowi teraz kwotę 101,31 mld zł. Czyli do ówczesnego okresu 2007 roku jest zwiększone aż dwukrotnie.

Odpowiednie statystyki stanowią, że utworzenie jednego miejsca pracy w rzemiośle i handlu - w produkcji jest inaczej - kształtuje się na poziomie 45-80 tys. zł. Gdyby więc tak ukoronowany żongler finansowy, a zaimportowany przez PO z London, przeznaczył na rozwój wspomnianych branż tylko 1% z tego co przez 6-lat pożyczył, to wówczas... Tak, wtedy hipotecznie powstałoby aż 75 984 nowych miejsc pracy, tzn. w sektorze prywatnym, a nie urzędniczym.

Szanowna redakcjo, nie da się już niczym obronić wszechobecnej peowskiej niekompetencji. I niewątpliwym jest iż hołdowanie jej stanowi zagrożenie ośmieszenia własnego ego, a także poziomu intelektu. Oczywiście, to moje osobiste zdanie. I raz jeszcze, polskatimes jest miarodajnym i ciekawym medium. Natomiast redaktor Anna Nagel chyba świeżym narybkiem w redakcji. Dlatego skłaniam się do miłych życzeń w aspekcie zawodowego powodzenia w redakcji.

R
Redakcja

Istotnie, opłatę za utrzymanie e-podpisu odnawia się co rok lub co dwa lata.

R
Redakcja

Dziękujemy za ten wpis - być może dla któregoś z naszych Czytelników stanie się inspiracją do założenia własnej firmy (oby dobrze prosperującej dłużej niż rok!). Serdecznie pozdrawiamy!

R
Redakcja

Chodzi o art. 4a pkt 10 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - tam podana została definicja tzw. małego podatnika.

K
Kaya

"Permanentna propaganda na chwałę leciwej PO".

Niewątpliwie, każdy trafny artykuł jest komuś tam przydatny. Jednak dotychczas wypisywane jest li tylko o wszystkich obowiązkach i nakazach, a obowiązujących od zaraz każdego ewentulnego ryzykanta na kapitalistę w państwie PO. A państwo PO to szeroko rozpowszechniona korupcja, a nie jakaś pomoc ambitnym i dynamicznym postaciom.

Stąd żaden przysłowiowy Kowalski, więc bez politycznych koneksji, nie posunie się ani krok do przodu, a prędzej tylko do tyłu. Ot, chociażby, a skąd taki chętny na kapitalistę – i przyjmijmy iż wywodzący się z kasty nieuprzywilowanej - ma wziąć stosowne środki na swój biznes? Czyli w takich przypadkach; kiedy jest bez koneksji, kiedy nie stać go na opasłe "kieszonkowe" dla protegujących, kiedy banki w 90-procentach są zagraniczne a nie polskie, kiedy...

Ponadto, ca. 43% dochodu państwa przejada rokrocznie ½-milionowa plejada urzędników. Do tego ca. 1/5 dochodu państwa, bo ca. 55 mld, zgarniają z kasy państwa zagraniczni spekulanci i lichwiarze z tyt. udzielonych kredytów. A zatem; Jaką to konkretną pomoc w dofinansowaniu biznesu otrzyma ewentualny samotny kamikadze? Czyli chcący zostać w kraju kapitalistą!

p
podatnik

a który to paragraf ustawy o podatku dochodowym (i o VAT) dający zwykłemy podatnikowi preferencje podatkowe przy obrocie do 1,2 mln euro. Bo ja czytam w te i wefte i nie moge znaleźć

p
petent

opłata na rok lub dwa lata ?

L
Leon

Dwa lata temu zakładałem firmę. Łódź - Górna. Zajęło mi to dosłownie pół godziny.
Bardzo pozytywnie mnie zaskoczyli urzędnicy. Sami dzwonili, kiedy były jakieś dodatkowe kwestie.
Co prawda firma działała tylko rok, ale dobre wrażenie pozostało.

p
paligłup

był juz taki jeden błazen co dużo obiecywał, a skończyło sie na tym, ze ułożył na podłodze ustawy i poskakał po nich. Okazało sie ze tylko palił głupa, jak zwykle

m
miro

czy sie zarabia czy sie lezy 1100 sie nalezy...

R
Redakcja

Cena wyrobienia i utrzymania podpisu elektronicznego przez rok zaczyna się od 40 zł; koszt wraz z urządzeniami niezbędnymi do stosowania go (karta procesorowa lub token USB oraz potrzebne oprogramowanie) to ok. 150-200 zł, w zależności od szczegółów oferty danego dystrybutora.

R
Redakcja

I jeszcze komentarz adresowany do nowych, czy zwłaszcza przyszłych przedsiębiorców. Ustawodawca przewidział preferencyjne rozwiązania podatkowe dla osób rozpoczynających działalność gospodarczą - zarówno w zakresie podatku dochodowego (wskazuje je ustawa o PIT), jak i podatku VAT (preferencje dla tzw. małych podatników). Nowy przedsiębiorca może korzystać z nich do chwili, gdy jego przychody w danym roku przekroczą równowartość 1,2 mln euro (w 2014 roku to 5 068 000 zł), a w przypadku maklerów, agentów ubezpieczeniowych i zarządzających funduszami inwestycyjnymi - 45 tys. euro (190 tys. zł). To ogromna pomoc w pierwszym okresie działalności.

Warto też dodać, że rząd pracuje nad korzystnymi dla nowych przedsiębiorców rozwiązaniami w zakresie obowiązkowych składek na ubezpieczenie społeczne - mowa jest m.in. o półrocznym zwolnieniu z tych składek i o preferencyjnych warunkach odprowadzania składek przez kolejne dwa lata. Polecamy śledzić wiadomości prawne i ekonomiczne.

R
Redakcja

Przykro nam to czytać. Śpieszymy jednak wyjaśnić, że likwidację jednoosobowej działalności gospodarczej (bo domniemywamy, że o taką właśnie firmę naszemu Czytelnikowi chodzi) rozpocząć od złożenia w urzędzie miasta lub gminy formularza CEIDG-1 z informacją o likwidacji firmy (tę informację urząd przekaże do urzędu skarbowego). Drugi krok to złożenie w oddziale ZUS formularza ZUS ZWUA, którym wyrejestrowuje się ubezpieczonego. Płatnicy VAT muszą ponadto przygotować spis z natury, czyli tzw. remanent likwidacyjny, zawierający wyszczególnienie tzw. środków trwałych oraz ew. surowców i produktów (w przypadku firmy produkcyjnej); podmioty zwolnione z podatku VAT są wolne od tego obowiązku. O zamiarze wykonania takiego spisu na co najmniej 7 dni naprzód trzeba poinformować właściwy urząd skarbowy, trzeba ponadto złożyć formularz VAT-Z. Odrębny spis trzeba sporządzić dla celów podatku dochodowego; tego spisu nie składa się do żadnego urzędu, lecz przechowuje wraz z innymi dokumentami likwidowanej firmy przez 5 lat. Kolejne kroki to rozliczenie podatku dochodowego (mienie likwidowanej firmy staje się bowiem własnością prywatną przedsiębiorcy), zamknięcie podatkowej księgi przychodów i rozchodów i zamknięcie kasy fiskalnej. Niezależnie od spraw urzędowych wypowiedzieć należy umowy z kontrahentami firmy.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3