Uczniowie klas I-III wrócili do szkół! Kiedy zaczną naukę? Co się dzieje w podstawówkach? Co ze starszymi uczniami? 02.02.2021

Maciej Kałach
Maciej Kałach

Wideo

Uczniowie klas I-III wrócili do szkół! Kiedy zaczną naukę? Co się dzieje w podstawówkach? Co ze starszymi uczniami? Kiedy zaczną naukę? Uczniowie klas I-III szkół podstawowych wrócili w poniedziałek (18 stycznia) do swoich szkół podstawowych w związku z końcem ferii zimowych oraz za sprawą decyzji rządu o powrocie tej grupy dzieci do nauki stacjonarnej. Dotyczy ona także młodzieży ze szkół zawodowych - ale tylko w zakresie uczestnictwa w zajęciach praktycznych. Większość uczniów wciąż edukuje się zdalnie.

Uczniowie klas I-III wrócili do szkół! Kiedy zaczną naukę? Co się dzieje w podstawówkach? Co ze starszymi uczniami?

W Łodzi, jak wyliczyła Małgorzata Moskwa-Wodnicka, wiceprezydent miasta odpowiedzialna za edukację, jest 14,5 tys. uczniów klas I-III z miejskich podstawówek. W poniedziałek stacjonarnie ruszyło dla tych dzieci 90 ze szkół tego typu - czyli wszystkie z podległych samorządowi.

"Dostajemy pojedyncze sygnały, że są rodzice, którzy obawiają się, mimo, iż nasze szkoły są bezpieczne, puścić je na zajęcia, ale mam nadzieję, że będzie pozytywnie. Ja tylko ubolewam, że nauczyciele nie zostali zaszczepieni. Mówi się o kwietniu, maju, czerwcu. W maju mamy już matury i egzaminy ósmych klas" - mówiła w poniedziałek Małgorzata Moskwa-Wodnicka, stojąc rano przed siedzibą SP nr 14 w Łodzi.

Paulina Waszczykowska, wicedyrektor tej podstawówki, wyliczyła, iż w poniedziałek przyszła do niej "większość" uczniów klas I-III.

W poniedziałkowe popołudnie władze Łodzi ogłosiły, że "z 14 476 zapisanych do 90 podstawówek prowadzonych przez łódzki samorząd o godz. 8 na lekcjach zjawiło się 11 327 dzieci".

Powrót do nauki stacjonarnej. Każda klasa powinna mieć swoją pracownię. A nawet świetlicę.

Rządowe wytyczne (to zalecenia - nie obowiązek) dla podstawówek w związku z powrotem do nich najmłodszych dzieci to w dużej części powtórka zasad do wdrożenia przed 1 września 2020 r.

M.in. każdy oddział powinien mieć swoją pracownię i – w miarę możliwości – stałych nauczycieli nieprowadzących zajęć dla innych grup. Tym razem autorzy wytycznych grubym drukiem podkreślili zasadę, zgodnie z którą dana klasa w trakcie przebywania w szkole nie ma możliwości (lub ma ograniczoną do minimum) kontaktowania się z pozostałymi oddziałami.

Władze Łodzi zaznaczają, że w dużych podstawówkach może okazać się niemożliwe do wypełnienia zalecenia, zgodnie z którym "zajęcia świetlicowe powinny odbywać się w świetlicy szkolnej, w miarę możliwości w grupach uczniów z danej klasy" (zatem każdy oddział miałby swoją świetlicę).

Uczniowie klas I-III wrócili do szkół. Dane z województwa łódzkiego

W poniedziałkowe popołudnie otrzymaliśmy komunikat od Anny Skopińskiej, rzecznik Kuratorium Oświaty w Łodzi.

"Na 906 szkół podstawowych w województwie łódzkim tylko Szkoła Podstawowa Specjalna nr 97 pracuje w trybie mieszanym. Pozostałe stacjonarnie" - poinformowała Anna Skopińska.

SP nr 97 w Łodzi, jako szkoła specjalna, nie była ujęta we wcześniejszym komunikacie Małgorzaty Moskwy-Wodnickiej, odnoszącym się do 90 podstawówek powszechnych.

SP nr 97 jest przeznaczona dla dzieci niesłyszących, tryb mieszany oznacza, iż część z uczniów przychodzi na zajęcia do szkoły, a dla pozostałych prowadzona jest edukacja zdalna.

W poniedziałkowe popołudnie Tomasz Tomaszewski, dyrektor SP nr 97 (działającej w ramach Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 4 w Łodzi) wyjaśnił, iż w przypadku szkół specjalnych aktualne przepisy pozwalają na wznowienie zajęć stacjonarnych także w klasach IV-VIII. Jednak dyrektor może podjąć decyzję o kontynuacji dla starszych uczniów zajęć zdalnych - i taka właśnie decyzja zapadła w przypadku SP nr 97. Zapewne dlatego podstawówka dla niesłyszących znalazła się w statystykach kuratorium jako "mieszana".

Jak poniedziałkowe powroty przebiegały poza Łodzią?

Radomszczańskie podstawówki przygotowały się na przyjęcie najmłodszych uczniów z klas I-III.

"Kwestie techniczne mamy rozwiązane. Są osobne wejścia do szkoły, uczniowie rotacyjnie mają przerwy, są stoiska z płynem dezynfekującym... Największym problemem jest dla mnie natomiast to, czy wszystko robimy dobrze" – mówi Jadwiga Kowalczyk, dyrektor Publicznej Szkoły Podstawowej nr 3 w Radomsku. - "Chcielibyśmy zapewnić poczucie bezpieczeństwa i nauczycielom, i uczniom. Brakuje nam jednak pewności, czy zrobiliśmy wszystko, co należy".

"Podczas poprzedniej przerwy, gdy nie wszyscy uczniowie mogli uczyć się w szkole, wypracowaliśmy system pracy, który wówczas się sprawdził i mam nadzieję, że sprawdzi się teraz. Mamy taką możliwość, by uczniowie uczyli się w dwóch segmentach, na korytarzu są tylko dwie klasy" – wyjaśnia Wojciech Grajkowski z PSP nr 6 w Radomsku. - "Nie zmienialiśmy natomiast godzin pracy, dzieci mają pół godziny na wejście do szkoły... Obserwujemy sytuację. Jeśli zobaczymy, że można coś poprawić, na pewno tak zrobimy".

Podobnego zdania jest Radosław Bartnik, dyrektor PSP nr 7 w Radomsku.

"Logistycznie jesteśmy przygotowani do prowadzenia zajęć, bo taki wariant, gdy w szkole były tylko klasy I-III już przerabialiśmy. Chociaż teraz wprowadziliśmy dodatkowe zmiany" – wyjaśnia Radosław Bartnik. - "Zamiast dwóch mamy trzy wejścia do szkoły, klasy uczą się na różnych piętrach, korytarze są przedzielone, by uczniowie różnych klas się ze sobą nie spotykali, wprowadziliśmy również przerwy o różnych porach".

Dodatkowo uczniowie z „siódemki” mają osobne szatnie, obostrzenia obowiązują również przy korzystaniu ze stołówki.

Kadra SP nr 2 w Skierniewicach cieszy się z "powrotu do normalności".

"Wszyscy jesteśmy szczęśliwi, że w końcu w szkole są uczniowie. Nauczyciele też cieszą się z powrotu do normalności. Większość uczniów stawiła się na lekcje i widać, że bardzo tęsknili za szkołą. Nie zauważyłem zmartwionych min, a śmiech i gwar na korytarzach mówią same za siebie" – mówi Artur Błażejewski, dyrektor SP nr 2 w Skierniewicach.

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

d
dyr

Powinny zagwarantować pomiar temp. przed wejściami ... kiedyś to robili regularnie teraz dla `1-3 było to wyrywkowo

https://labtrace.pl/sklep/bramka-se-1008-do-bezdotykowego-pomiaru-temperatury/

Dodaj ogłoszenie