W województwie łódzkim spadła liczba nieubezpieczonych samochodów, ale od przyszłego roku wzrosną kary za brak OC

Alicja Zboińska
Alicja Zboińska
Zaktualizowano 
W Łódzkiem spadła liczba nieubezpieczonych samochodów Pixabay
Zachodnia Polska i Mazury - tam jeździ najwięcej samochodów, których właściciele nie wykupili obowiązkowej polisy. W województwie łódzkim natomiast zmniejszyła się liczba nieubezpieczonych aut.

Największa szansa, ze samochód jest ubezpieczony występuje natomiast w województwach podkarpackim, małopolskim i lubelskim. Zupełnie inna sytuacja występuje natomiast w czterech regionach kraju.

Od lat najwyższy odsetek osób nieubezpieczonych, w stosunku do liczby właścicieli aut utrzymuje się w czterech województwach zachodniej Polski: zachodniopomorskim, dolnośląskim, lubuskim, opolskim oraz w województwie warmińsko-mazurskim. Jak wyliczyli eksperci Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego na tych terenach ryzyko kolizji z nieubezpieczonym pojazdem jest nawet dwukrotnie większe niż w najbezpieczniejszym pod tym względem województwie podkarpackim.

– Może to mieć związek z większą liczbą komisów samochodowych w tej części kraju i częstszym zakupem aut używanych - mówi Elżbieta Wanat Połeć, prezes Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. – Z analizy spraw osób nieubezpieczonych wynika bowiem, że przy zakupie używanego auta weryfikacja ubezpieczenia OC poprzedniego właściciela bywa utrudniona, a później okazuje się, że przekazana im polisa została już wcześniej wypowiedziana i jest nieważna.

W ciągu trzech lat największy wzrost ryzyka kolizji z pojazdem bez OC nastąpił województwach: pomorskim i mazowieckim, choć nadal te regiony plasują się na poziomie średniej krajowej.

Pozytywnie wyróżniają się natomiast województwa łódzkie i mazowieckie, które spadły o klasę niżej na skali ryzyka kolizji z nieubezpieczonym pojazdem. Do tej pory zagrożenie to było powyżej średniej krajowej, a nasz region znajdował się wśród pięciu takich województw. Obecnie Łódzkie jest w gronie tych regionów,w których zagrożenie jest średnie.

Może to być wynikiem tego, że nie potrzeba wcale kontroli drogowej, by przekonać się, że samochód nie został ubezpieczony.

– Fundusz rozwinął własne narzędzia do identyfikowania nieubezpieczonych, przede wszystkim dzięki informacjom z ogólnopolskiej bazy polis komunikacyjnych i Centralnej Ewidencji Pojazdów – mówi Hubert Stoklas, wiceprezes UFG. - W ten sposób tj. bez bezpośredniego kontaktu z właścicielem auta – wykrywamy rocznie już ponad 75 procent przypadków braku polisy OC.

Okazuje się, że na jazdę bez polisy OC najczęściej decydują się młodzi mężczyźni w wieku do 25 lat i robią to dwa razy częściej niż 30-latkowie. Młode kobiety rzadziej jeżdżą nieubezpieczonym pojazdem – ryzyko kolizji jest tylko 1,5 raza większe niż wśród 30-letnich właścicielek aut. Młodzi kierowcy nie są jednak bezkarni - w tej grupie posiadaczy pojazdów UFG wykrywa najwięcej nieubezpieczonych.

Baza polis UFG przeszukiwana jest przez specjalne algorytmy wykrywające brak ubezpieczenia w chwili kontroli oraz wcześniejsze opóźnienia w zakupie OC, jak również opóźnienia w zawarciu ubezpieczenia OC przy pierwszej rejestracji auta w Polsce. W 2018 roku UFG wystawił ponad 93 tysiące wezwań o zapłacenie kary za brak obowiązkowej polisy OC - o 16 procent więcej niż rok wcześniej.

Ile zapłacimy za brak OC w 2020 roku?

W tym roku najwyższa kara za brak obowiązkowego ubezpieczenia samochodu osobowego (powyżej 14 dni) wynosi 4,5 tys. zł. Od przyszłego roku natomiast wzrośnie do 4,9 tys. zł, jeśli wejdzie w życie podwyżka płacy minimalnej w planowanej obecnie wysokości. Kary za brak OC są bowiem powiązane z wysokością minimalnej pensji i wynoszą dwukrotność płacy minimalnej w przypadku samochodów osobowych. W tym roku to 2.250 zł, w przyszłym może być 2.450 zł (decyzja jeszcze nie zapadła).

W przypadku ciężarówek maksymalna kara wzrośnie do nawet 7.350, a obecnie wynosi 6.750 zł (trzykrotność płacy minimalnej).

Na inne pojazdy kara w przyszłym roku może wynieść 815 zł, a w tym oscyluje wokół wynosi 750 zł.

polecane: Kody na prawie jazdy. Nie ignoruj ich, bo możesz mieć kłopoty.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 3

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

p
pedalot

No proszę. Pajace z elzero ujadają o OC dla pedalarzy a sami nie płacą.

Hipokryzja poziom spierdolony buras samochodowy.

G
Garda365.pl Ubezpieczenia

W sprawie przerwy w OC/kary z UFG - pomożemy

https://garda365.pl/formularz-przerwa-w-oc/

M
Michał

Teraz znajdziesz tanie ubezpieczenie w telefonie to proste i szybkie w aplikacji Kupdirect z Google Play skanujesz tylko kod z dowodu rejestracyjnego, bez wpisywania danych i w 5 sek masz porównanie składek a w 40 sek polisę na mailu.

https://play.google.com/store/apps/details?id=pl.kupdirect.app

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3