"Wielka rura na podporach". Piotr Biliński opisuje projekt...

    "Wielka rura na podporach". Piotr Biliński opisuje projekt wiaduktu nad skrzyżowaniem marszałków

    Piotr Biliński

    Dziennik Łódzki

    Aktualizacja:

    Dziennik Łódzki

    Widziałem to "dzieło" - przęsło nad skrzyżowaniem marszałków będzie wisieć na dwóch pylonach o wysokości 35 m (to wysokość bloku 12-piętrowego), a jezdnie będą na wysokości 7 m, osłaniać je będą ekrany o wysokości 3 m.
    Piotr Biliński, były architekt miasta Łodzi

    Piotr Biliński, były architekt miasta Łodzi ©archiwum prywatne

    "Powiedz mi, po co jest ten miś? Nikt nie wie, po co, więc nie musisz się obawiać, że ktoś zapyta. Wiesz, co robi ten miś? On odpowiada żywotnym potrzebom całego społeczeństwa. To jest miś na skalę naszych możliwości. (...) Patrzcie - mówimy - to nasze, przez nas wykonane i to nie jest nasze ostatnie słowo i nikt nie ma prawa się przyczepić...".

    Podczas sesji Rady Miejskiej 18 marca w ramach poprawek budżetowych radni bezrefleksyjnie przyjęli poprawkę, przeznaczającą 10 mln zł na prace dodatkowe przy budowie trasy W-Z. W materiałach, jakie pojawiły się przed sesją, pieniądze te miały być przeznaczone na budowę fundamentów pod przyszłe pylony projektowanego wiaduktu nad skrzyżowaniem marszałków. Bezpośrednio przed sesją tekst zmieniono.

    Hasło "fundamenty" zniknęło. Zagadywani radni koalicji twierdzą, że przecież nic nie zostało postanowione… Dmucham więc na zimne. Nie chciałbym, by powtórzyła się sytuacja z tzw. tunelu - wąwozu W-Z, gdzie dopuszczono mieszkańców do dyskusji, gdy projekt był zaklepany, a przetarg "projektuj i buduj" rozstrzygnięty.

    Natomiast tajemnicą poliszynela jest fakt, że jedna z dużych łódzkich firm budowlanych, ot tak zapewne dla sportu, zleciła wykonanie koncepcji realizacyjnej tegoż wiaduktu innej firmie, która to w imieniu ZDiT prezentuje sprawę różnym miejskim i nie miejskim instytucjom, prosząc o opinie.

    Ponieważ projekt jest "tajny" i de facto prywatny, nie mogę go publicznie pokazać, natomiast wyraźnie widzę determinację Zarządu Dróg i Transportu w chęci jego zmaterializowania - stąd wystąpienie o dodatkowe pieniądze na budowę trasy W-Z (czytaj prace przygotowawcze do budowy wiaduktu).

    Miałem możliwość zobaczenia tego "dzieła", więc pokrótce je opiszę.

    Wiadukt po śladzie alei Piłsudskiego sięga mniej więcej od okolic ulicy Wodnej, a kończy się w okolicach ulicy Suchej, prowadzi dwie jezdnie dwupasmowe wydzielone na szerokość torowiska tramwajowego (tramwaj zlokalizowano w poziomie terenu - zgodnie ze stanem aktualnym). Wjazdy na wysokość przelotową wiaduktu (7 m) wykonane są w zdecydowanej większości jako nasypy ziemne pomiędzy potężnymi murami oporowymi (podobnie jak nowo powstałe wiadukty na ulicy Rokicińskiej na Widzewie Wschodzie).

    Kolejna jedna trzecia wiaduktu to konstrukcja mostowa podobna do tej, jaką mamy przy dworcu Łódź Kaliska, jednakże słupy i podpory są tu dalece potężniejsze ze względu na nadwieszenie nad istniejącymi jezdniami. Zasadnicze przęsło wiaduktu nad skrzyżowaniem będzie wisieć podwieszone na dwóch pylonach w kształcie dużej litery A o wysokości 35 metrów (to wysokość bloku 12-piętrowego, Forum 76 ma 8 pięter), z których jeden stoi dosłownie na osi wejścia do świeżo wyremontowanego szpitala im. Korczaka, a drugi na wysokości Forum 76. Jezdnie natomiast będą się znajdowały na wysokości 7 metrów nad terenem istniejącym (na wysokości pierwszego piętra istniejących kamienic w odległości 10 metrów od okien) i ze względu na ochronę akustyczną będą osłonięte półokrągłymi ekranami o wysokości około 3 metrów. Z oddalenia będzie to wyglądało tak, jakby dwie spłaszczone rury wisiały na skośnych linach.

    CZYTAJ DALEJ NA NASTĘPNEJ STRONIE
    1 3 »

    Czytaj treści premium w Dzienniku Łódzkim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (11)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    skrzyżowanie Marszałków

    wieswoj (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 5

    Skrzyżowanie bezkolizyjne jest potrzebne,natomiast opinie po.Bilińskiego proszę nie brać pod uwagę jemu nic nie pasuje facet bez osiągnięć,swego czasu zaprojektował segmenty na ul.Brukowej pożal...rozwiń całość

    Skrzyżowanie bezkolizyjne jest potrzebne,natomiast opinie po.Bilińskiego proszę nie brać pod uwagę jemu nic nie pasuje facet bez osiągnięć,swego czasu zaprojektował segmenty na ul.Brukowej pożal się Bożezwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Skrzyżowanie Marszałków

    Paweł D. Woźniak (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 3

    Skrzyżowanie jednych z najruchliwszych ulic w mieście musi być bezkolizyjne. Jednak aby funkcjonalność i koszty zarówno budowy jak i eksploatacji były najefektywniejsze należy wybudować nie wiadukt...rozwiń całość

    Skrzyżowanie jednych z najruchliwszych ulic w mieście musi być bezkolizyjne. Jednak aby funkcjonalność i koszty zarówno budowy jak i eksploatacji były najefektywniejsze należy wybudować nie wiadukt na osi E-W lecz tunel. Przemawia za tym ukształtowanie terenu. Podjazd z poziomu pl. Zwycięstwa i ul. Wodnej na wyniesiony na estakadach wiadukt byłby bardzo stromy (co z linią tramwajową?). Jedyne, sensowne rozwiązanie to zagłębienie Piłsudskiego pod Rydza i Kopcińskiego. Należy tylko rozważyć, czy wykopami, czy metodą tunelową. zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Blokujmy ta chora inwestycje

    ldz (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 14 / 2

    Nie dajmy sie zwarjowac po co nam cos takiego w centum, to chore! Chodzi o wyciagniecie 100mln zl! Ludzie ale nie w ten sposob, przeciez sa jakies granice przyzwoitosci. Skrzyzowanie ma juz...rozwiń całość

    Nie dajmy sie zwarjowac po co nam cos takiego w centum, to chore! Chodzi o wyciagniecie 100mln zl! Ludzie ale nie w ten sposob, przeciez sa jakies granice przyzwoitosci. Skrzyzowanie ma juz dodatkowe pasy, bedzie A1 i S14 plus inteligenty system sterowania ruchem...zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Co to zmieni

    Ewa (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 6 / 2

    W komentarzach naskakujemy na siebie nawzajem , narzekamy , denerwujemy się ... tylko co to zmieni ? "Góra" i tak zrobi po swojemu .

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Potrzebne zmiany w zarządzaniu Miastem od zaraz

    Limo (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 11 / 2

    Kiedy wreszcie Drogowiec zasiądzie oficjalnie na tronie Architekta Miasta Łodzi?


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    pan "architekt" biliński

    już się popisał (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3 / 6

    zachodnia i trasa ŁTR - jak to wygląda? to za jego zgodą: słup na słupie, ohyda. Już się pan popisał, panu już podziękujemy

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Stado baranów

    zośka (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 18 / 1

    A i tak wszyscy utkną na Kilińskiego. Kasa wywalona w błoto.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    !!??

    łodzianka (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 10

    Omatkobosko!!

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Bez sensu

    JK (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 13 / 1

    Bez sensu. Z ukształtowania terenu widać, że najlepszym rozwiązaniem jest przedłużenie już istniejących wiaduktów na północy i południu od skrzyżowania. Na kierunku W-Z można pozostawić istniejący,...rozwiń całość

    Bez sensu. Z ukształtowania terenu widać, że najlepszym rozwiązaniem jest przedłużenie już istniejących wiaduktów na północy i południu od skrzyżowania. Na kierunku W-Z można pozostawić istniejący, już mniej obciążony ruchem układ lub wykopać tunel. Najmniejsza ingerencja w krajobraz, najmniejsze zmiany w poziomie dla jadących pojazdów (mniejsza ilość podjazdów). Przy wiadukcie W-Z blokuje się lub mocno utrudnia możliwość dalszego udrożnienia skrzyżowania.
    Można też najpierw wykopać tunel W-Z a później wykonać wiadukt PN-Pd.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    yyyy

    gosc (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 10 / 3

    no i...?


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Bez sensu

    JK (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 5 / 1

    Bez sensu. Z ukształtowania terenu widać, że najlepszym rozwiązaniem jest przedłużenie już istniejących wiaduktów na północy i południu od skrzyżowania. Na kierunku W-Z można pozostawić istniejący,...rozwiń całość

    Bez sensu. Z ukształtowania terenu widać, że najlepszym rozwiązaniem jest przedłużenie już istniejących wiaduktów na północy i południu od skrzyżowania. Na kierunku W-Z można pozostawić istniejący, już mniej obciążony ruchem układ lub wykopać tunel. Najmniejsza ingerencja w krajobraz, najmniejsze zmiany w poziomie dla jadących pojazdów (mniejsza ilość podjazdów). Przy wiadukcie W-Z blokuje się lub mocno utrudnia możliwość dalszego udrożnienia skrzyżowania.zwiń

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecamy

    Wideo