Wyniki egzaminu ósmoklasisty i egzaminu gimnazjalnego w Łódzkiem. Uczniowie już wiedzą, jakie mają szanse w naborze do LO i szkół zawodowych

Maciej Kałach
Maciej Kałach
Państwowy egzamin w Gimnazjum nr 19 w Łodzi
Państwowy egzamin w Gimnazjum nr 19 w Łodzi Krzysztof Szymczak
Dodaj komentarz:
Udostępnij:
Wyniki egzaminów - ósmoklasisty i gimnazjalnego - podały w piątek Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi oraz Centralna Komisja Egzaminacyjna Warszawie. Decydują one o szansach ucznia w rekrutacji do liceów i szkół zawodowych.

Dzięki informacjom z OKE i CKE możemy porównać, jak na tle ogólnopolskim wypadli w tym roku uczniowie z naszego województwa.

Państwowy egzamin ósmoklasistów wychowankowie przedłużonych rządową reformą edukacji podstawówek zdawali (22 tys. w Łódzkiem) po raz pierwszy w dniach 15-17 kwietnia 2019 r. Składał się on z arkuszy z polskiego, matematyki oraz wybranego języka obcego.

Z polskiego przeciętny ósmoklasista w kraju uzyskał 63 proc. z możliwych do zdobycia punktów, z matematyki 45 proc. (tak samo było w Łódzkiem). W grupie, która wybrała angielski, czyli zdecydowanie najpopularniejszy z języków obcych, średni wynik w Polsce to 59 proc. (58 proc. w Łódzkiem), zaś z niemieckiego - 42 proc. (47 proc. w naszym regionie).

W raporcie OKE zwraca uwagę i niepokoi potężna rozbieżność między uczniami z Łodzi i z mniejszych ośrodków. Średni wynik z języka angielskiego w stolicy regionu, czyli 66 proc. jest aż o 15 proc. lepszy niż przeciętna w szkołach wiejskich regionu.

Z raportu CKE wynika, że ósmoklasiści m.in. radzą sobie z wykonywaniem obliczeń w sytuacjach praktycznych, ale gubią się w geometrii, bo nie potrafią znaleźć strategii rozwiązania zadania.

Egzamin ósmoklasistów nie ma progu zdawalności, do ukończenia podstawówki wystarczy podejście do tego sprawdzianu. Natomiast wyniki mają ogromne znaczenie w trwającej rekrutacji do liceów ogólnokształcących i szkół zawodowych.
Taką samą wartość ma egzamin w gimnazjach.
Ostatni wychowankowie tych szkół również biorą teraz udział w naborze do LO, techników i branżówek - chociaż przygotowały one dla tej części tzw. podwójnego rocznika inne oddziały niż dla absolwentów podstawówek: z uwagi na różnice w programie nauczania.
Cały podwójny rocznik może od piątku (14 czerwca) sprawdzić swoje indywidualne wyniki w systemie internetowym, udostępnionym przez autorów obu egzaminów.

Ostatni państwowy egzamin w dogasających gimnazjach trwał w dniach 10-12 kwietnia (dla 20,5 tys. nastolatków w Łódzkiem). Jego część humanistyczna składała się z arkusza sprawdzającego wiedzę z historii i wiedzy o społeczeństwie oraz z polskiego. Drugiego dnia egzaminu trzecioklasiści zmierzyli się z przedmiotami przyrodniczymi i z matematyką. Państwowy sprawdzian zakończyły testy z wybranego języka obcego - na poziomie podstawowym i rozszerzonym (jednak tylko punkty z "podstawy" są uwzględniane w rekrutacji do LO i szkół zawodowych).

Z historii i wos przeciętny wychowanek gimnazjum w kraju uzyskał 59 proc. z możliwych do zdobycia punktów, z polskiego 63 proc. (tak samo było w Łódzkiem). Średni wynik ogólnopolski z przedmiotów przyrodniczych to 49 proc. (50 proc. w naszym regionie), zaś z matematyki - 43 proc. (tak samo w Łódzkiem).

W grupie, która wybrała "podstawę" z angielskiego, średni wynik w kraju to 68 proc. (jak w Łódzkiem), zaś z niemieckiego - 51 proc. (48 proc. w naszym regionie).

W raporcie OKE ponownie uderza różnica w umiejętnościach nastolatków z Łodzi oraz ze wsi regionu: 11 proc. w przypadku „podstawy” z angielskiego oraz 13 proc. na egzaminie rozszerzonym z tego języka.

Tylko co trzeci gimnazjalista w naszym regionie potrafił wskazać poprawnie pierwsze i ostatnie z czterech podanych wydarzeń: zawarcie unii lubelskiej, obrona Jasnej Góry przed Szwedami, wybuch powstania Bohdana Chmielnickiego, zwycięstwo Jana III Sobieskiego pod Wiedniem.

CKE dodaje w swoim raporcie, że wychowankowie gimnazjów nie opanowali umiejętności wykonywania prostych obliczeń chemicznych.

Kobiety i niepodległość - cz. I

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
To jest wynikiem tej wspanialej reformy,podstawy programowej,przeladowanej bzdurami,a nie tym co powinien uczen wiedziec i umiec.Uczen nie mial czasu na ugruntowanie wiedzy,a nauczyciel na powtarzanie i utrwalanie,bo musial wywiazac sie z bzdur.Ta cala reforma piwinna trafic do kosza wraz z p Zalewska,dobrze ze juz jej pozbyto sie,a tam nic nie zdziala,bo machanie lapami,to moze uskuteczniac ale w domu
Dodaj ogłoszenie