18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Architekci i urbaniści w sprawie planu zagospodarowania dla Radgoszcza [LIST]

Redakcja
Projektowane skrzyżowanie al. Włókniarzy z ul. Sianokosy.
Projektowane skrzyżowanie al. Włókniarzy z ul. Sianokosy. wizualizacja
List adresowany do Tomasza Kacprzaka, przewodniczącego Rady Miejskiej w Łodzi, w sprawie odrzucenia przez radę miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla osiedla Radogoszcz Zachód i doliny Sokołówki, przekazali nam łódzcy urbaniści i architekci.

Szanowny Panie Przewodniczący,

Środowisko urbanistów i architektów Łodzi i województwa łódzkiego z dużym niepokojem odebrało wiadomość o odrzuceniu, przez radnych Rady Miasta, projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru Radogoszcz Zachód
i doliny rzeki Sokołówki.

Podjęta w 2008 roku Uchwała Rady Miasta o przystąpieniu do sporządzenia planu określiła, że jego głównymi celami ma być umożliwienie realizacji łącznika z drogą S14 oraz ochrona cennych przyrodniczo obszarów doliny rzeki Sokołówki z kompleksem leśnym i obszarami cennymi przyrodniczo (Obszar Chronionego Krajobrazu "Bzury i Dorzecza Sokołówki"), pomniki przyrody oraz użytki ekologiczne (międzyrzecze "Sokołówki i Bzury" i "Olsy na Żabieńcu") poprzez uniemożliwienie "dzikiej urbanizacji" tych terenów.

Powstał plan, który jest zgodny z obowiązującymi planami wojewódzkimi i "Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Łodzi" przyjęte uchwałą nr XCIX/1826/10 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 27 października 2010 r., a jego zapisy dotyczące przebiegu łącznika do drogi S14 łączą się w jedną całość z uchwalonymi już planami miejscowymi Łodzi i Zgierza. Trasa przebiegu tego łącznika została wytyczona w opracowaniach planistycznych w latach siedemdziesiątych i od tego czasu teren pod jego realizację jest rezerwowany. W czasie czteroletnich prac nad planem uzyskano wszystkie możliwe opinie i uzgodnienia.

Projekt planu przeszedł konsultacje z mieszkańcami miasta, i tylko wąska grupa mieszkańców okolicznych terenów w imię partykularnych interesów zgłaszała bezzasadne protesty. Odmowa przez Radę Miasta uchwalenia tego planu to odstąpienie od przyjętej ciągłości koncepcji planistycznej, burzące bez istotnego uzasadnienia szkielet układu komunikacyjnego Łodzi, którego istotnym fragmentem miał być łącznik do trasy S14. Rezygnacja z ochrony terenów przyjętych w studium zagospodarowania przestrzennego przyniesie miastu niemożliwe do oszacowania straty zarówno finansowe jak i przestrzenne i ekologiczne. Wszelkie działania inwestycyjne na tym terenie realizowane będą wyłącznie na podstawie wydawanych decyzji o warunkach zabudowy, które w żaden sposób nie honorują zapisów obowiązującego studium i są narzędziem bardzo szkodliwym, co wielokrotnie zostało udowodnione.

Środowisko architektów i urbanistów nie może biernie przyglądać się sytuacji, w której interes niewielkiej, ale za to głośnej grupy mieszkańców, bierze górę nad dobrem wspólnym, nad rozwojem miasta i wygodą życia jego wszystkich mieszkańców. Należy podkreślić, że brak planowanego połączenia lub uzyskanie alternatywnego rozwiązania komunikacyjnego o porównywalnej sprawności, będzie generować koszty niszczące budżet miasta oraz indywidualnych użytkowników dróg z Łodzi, województwa i całego kraju. Wszyscy zapłacimy za utrudnienia w użytkowaniu przestrzeni miejskiej i dodatkowo zafundujemy sobie kolejne straty wizerunkowe w Polsce i w Europie.

Nie możemy dopuścić do sytuacji, w której miasto otoczone autostradami i drogami ekspresowymi odcięte jest od tych dróg poprzez nieuzasadnione protesty grupek mieszkańców i decyzje polityków liczących na ich poklask. Nie mogą być poważnie traktowane tzw."warianty społeczne", przesuwające konflikty w inne miejsca, w myśl zasady "dobra komunikacja - tak, w pobliżu mojego domu - nie", powodujące zwielokrotnienie kosztów i zajmowanie nieprzygotowanych inwestycyjnie terenów.

Warianty, których przyjęcie, poza czynnikami merytorycznymi, jest niemożliwe ze względów prawnych, gdyż w świetle obowiązujących przepisów, plany miejscowe muszą być zgodne ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Łodzi.

Wzywamy Pana Przewodniczącego i Radę Miasta do ponownego podjęcia tematu Projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru Radogoszcz Zachód i doliny rzeki Sokołówki, a jako środowisko fachowców gotowi jesteśmy wesprzeć Państwa w działaniach dla dobra i w interesie miasta i jego mieszkańców. Pragniemy powtórzyć naszą deklarację, że jako mieszkańcy Łodzi, a jednocześnie architekci i urbaniści jesteśmy żywotnie zainteresowani tworzeniem i uchwalaniem planów Łodzi i wesprzemy wszelkie działania władz samorządowych zmierzających w tym kierunku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki