Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Autostrada A1 z Częstochowy pod Łódź droższa o 400 mln zł?

Piotr Brzózka
Jacek Bombor/Dziennik Zachodni
Autostrada A1 Tuszyn - Częstochowa droższa o 400 milionów złotych? Tak wynika z wyliczeń portalu Money.pl.

W przyjętym 8 września programie budowy dróg do roku 2023, rząd uwzględnił budowę ostatniego, 81-kilometrowego odcinka autostrady A1 w Polsce, łączącego województwo łódzkie z województwem śląskim. Nie wiadomo, kiedy droga powstanie, ale punkt zaczepienia już jest...

Autostrada A1 miała być gotowa przed piłkarskimi mistrzostwami Euro 2012. Budowę drogi powierzono prywatnemu konsorcjum, które miało zainwestować swoje (czyli pochodzące z kredytów) pieniądze, a następnie czerpać zyski z opłat. Wówczas mówiono o kwocie 7,5 mld zł, przy czym dotyczyła ona dłuższego, 180-kilometrowego, odcinka - od Strykowa do śląskich Pyrzowic.

Autostrada A1. Drogowcy kładą beton pod budowę A1 Stryków - Tuszyn

Konsorcjum nie zgromadziło jednak odpowiedniej kwoty i na początku 2010 roku ogłoszono fiasko tej koncepcji. Kolejnym pomysłem była budowa drogi przez państwo, czyli Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Udało się zacząć budowę, ale na krótszym odcinku: Stryków - Tuszyn, inwestycja rozpoczyna się też na południe od Częstochowy. Zostaje nienapoczęty odcinek Tuszyn - Częstochowa.

Według pierwotnych wyliczeń Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, budowa tego odcinka miała kosztować 3,672 mld zł. Tyle że wiemy już, że GDDKiA nie będzie inwestorem. Zaś koszt budowy - jak zauważa Money.pl - może być dużo wyższy.

Państwo wycofało się z finansowania tej inwestycji z budżetu. Zamiast tego ma powstać specjalna spółka z udziałem Skarbu Państwa, która autostradę A1 zbuduje za pieniądze pozyskane z kredytów bankowych. To wiemy z przyjętego przez rząd programu. W specjalnym załączniku nie ma natomiast podanej wartości inwestycji.

Money.pl podaje, że odpowiedź znajduje się w ogłoszonym latem programie Śląsk 2.0, gdzie zapisano, że koszt tej inwestycji wyniesie 4,1 mld zł. Czyli o 400 mln zł więcej niż wcześniejsze szacunki GDDKiA. Skąd ta rozbieżność? Ministerstwo Infrastruktury odpowiedziało, że kwota ujęta w programie dla Śląska jest jedynie szacunkiem, zaś ostateczną wartość poznamy po rozstrzygnięciu przetargu i wyłonieniu wykonawcy...

Można się więc tylko domyślać, że cenę może podbijać koszt finansowania - jeśli inwestycja zostanie zrealizowana za pieniądze bankowe, to należy pamiętać, że kredytów nikt za darmo nie udziela...

Znajdą się pieniądze na trasę S14 i autostradę A1?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki