Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa dworca Fabrycznego zakorkuje Łódź

Jolanta Sobczyńska, Agnieszka Magnuszewska
Tak ma wyglądać wnętrze nowego dworca
Tak ma wyglądać wnętrze nowego dworca Krzysztof Szymczak
16 października rozpoczyna się przebudowa dworca Łódź Fabryczna. We wtorek do Zarządu Dróg i Transportu miał trafić nowy rozkład jazdy pociągów, który pozwoli przygotować zmiany w kursowaniu tramwajów i autobusów.

Jednak już dziś wiadomo, że trudno będzie uniknąć paraliżu komunikacyjnego, bo budowa nowego dworca zbiegnie się z modernizacją trasy wschód - zachód z Janowa na Retkinię. O skutkach "kolizji" debatowali we wtorek radni z komisji finansów.

- Wstępny projekt rozkład jazdy pociągów dostali już przewoźnicy. Mają go przekazać do konsultacji władzom miasta. Nowy rozkład zakłada zmiany w kursowaniu ponad 300 pociągów - mówi Krzysztof Łańcucki, rzecznik PKP PLK. - Pasażerowie poznają nowy rozkład jazdy 4 października.

Rozkład, który ma obowiązywać do 10 grudnia, zakłada, że większą część pociągów przyjmie stacja Łódź Widzew. Tylko 5 składów rano i 5 wieczorem ma dojeżdżać na dworzec Łódź Kaliska. Jednak po 10 grudnia większość pociągów (przez stację Chojny) będzie jechała na Łódź Kaliską.

Przebudowa dworca fabrycznego ma trwać do końca 2014 roku. W tym samym czasie zakończy się budowa trasy w-z, co znacznie utrudni poruszanie się po Łodzi. - Gdy dworzec na Widzewie przejmie ruch pasażerów trudno będzie przebić się do centrum! Przecież wtedy czeka nas paraliż komunikacyjny w mieście - zaznacza Jacek Borkowski, radny z komisji finansów.

Joanna Wasilewska-Kłąb, wicedyrektor w ZDiT potwierdziła podczas obrad komisji, że dwie inwestycje mogą się zbiec.

- Gdy staraliśmy się o dofinansowanie na trasę w-z nie było mowy o przebudowie dworca - mówi Wasilewska - Kłąb. - Gdy będziemy znać dokładny harmonogram prac na dworcu Fabrycznym, ustalimy prace przy w-z. Chcemy zacząć od budowy torowiska na Olechowie oraz przebudowy drogi od dworca Kaliskiego w stronę Retkini. Jednak gdy budowa przeniesienie się z Widzewa w stronę centrum, kolizji nie da się uniknąć.

Jednak kilka godzin później ZDiT uspokajał, że roboty na trasie w-z i przy budowie dworca mogą się zbiec tylko w pobliżu Piłsudskiego i nowej Targowej. To właśnie tam planowano wybudować tunel i wprowadzić tramwaje i samochody pod ziemię. Nie wiadomo jednak czy powstanie, bo na razie aktualizowana jest koncepcja trasy.

- Najwcześniej przetarg na zaprojektowanie i budowę trasy może być ogłoszony w sierpniu przyszłego roku. Wstępne prace rozpoczniemy w 2012 r., głównie będą prowadzone za dwa lata - mówi Aleksandra Mioduszewska z biura prasowego ZDiT.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki