Budowa trasy S14. Zachodnia obwodnica Łodzi z obciętymi...

    Budowa trasy S14. Zachodnia obwodnica Łodzi z obciętymi węzłami

    Marcin Darda

    Dziennik Łódzki

    Paradoks: choć w przetargu na trasę S14 jest sformułowanie „węzeł Teofilów”, to ten węzeł wybudowany nie zostanie. Chyba, że coś się zmieni...
    Czy samorządy przeznaczą pieniądze na budowę węzłów na trasie S14?

    Czy samorządy przeznaczą pieniądze na budowę węzłów na trasie S14? ©Polska Press/archiwum

    Znamy wreszcie szczegóły ogłoszonego w piątek przetargu na budowę trasy ekspresowej S14, czyli zachodniej obwodnicy Łodzi, która dopnie ring autostradowy wokół miasta.

    Wcześniej wiadomo było tyle, że prawdopodobnie projekt zostanie obcięty o kilka węzłów i innych obiektów inżynieryjnych, a także, że tym razem przetarg będzie jednoetapowy, a budowa podzielona na dwa odcinki: pierwszy to węzeł Lublinek – węzeł Teofilów, a drugi od węzła Teofilów do drogi krajowej nr 91 w Słowiku po północnej stronie autostrady A2.

    Logika nakazywałaby sądzić, że w związku z tym budowa węzła Teofilów jest przesądzona.

    Ale nic z tego. W przetargu czytamy, że jego zwycięzcę czeka: „wykonanie ciągu głównego S14 z pasami wyłączania i włączania, niezbędnych elementów inżynierskich i pozostałej infrastruktury pozwalającym na późniejsze wykonanie węzła jako całości”. Co może oznaczać słowo „późniejsze” i czy w ogóle węzeł Teofilów powstanie?

    Wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit (PiS) stwierdził w Radiu Łódź, że węzeł powstanie „tylko w przypadku, kiedy budowę będą współfinansować samorządy”. Wiceminister dodał, że identycznie będzie z węzłem Lućmierz.

    Ale to nie wszystko. Węzeł Konstantynów Łódzki (ten, który minister, krytykując poprzedni projekt trasy S14, określił jako połączenie „pola z lasem”) powstanie w tzw. wersji karo, czyli o niższej przepustowości.

    Z kolei węzeł Aleksandrów Łódzki ma zostać wybudowany „z wyłączeniem odcinka łącznic z al. Włókniarzy w Łodzi”.
    Z kolei węzeł Emilia powstać ma „w zakresie pozwalającym na pełną obsługę autostrady A2, S14 i drogi krajowej nr 91”.

    Bez ograniczeń zbudowany ma być też węzeł Retkinia. Tyle tylko, że to wszystko oznacza, że w Łodzi ruch tranzytowy skanalizuje się właśnie na tym ostatnim węźle.

    „Teraz wiadomo, jaką S14 przygotował dla Łodzi PiS” – komentuje w mediach społecznościowych łódzki radny PO Mateusz Walasek. – „Węzeł Aleksandrów bez połączenia z Łodzią (...), węzły Teofilów i Lućmierz w postaci szczątkowej, do rozbudowy, póki co bez możliwości zjazdu gdziekolwiek, czyli praktycznie brak węzłów. Węzeł Konstantynów o niższej przepustowości (…). Tylko żeby nikt nie mówił – rząd wspiera Łódź i zabiega o EXPO, na które nie będzie można dotrzeć” – podsumował radny PO.

    Tymczasem wiceminister Szmit stwierdził w Radiu Łódź, że „S14 ma być obwodnicą miasta, a nie łączyć poszczególne osiedla w Łodzi”.

    – Padają takie sformułowania, że skoro nie będzie wszystkich węzłów, to po co w ogóle S14 budować? Na takie myślenie też się nie zgadzamy, bo jeśli stwierdzić, że wszystkie węzły są konieczne do budowy tej trasy, to potwierdza to tylko tezę, że ta droga nie ma służyć tranzytowi i wyprowadzać ruchu z miasta, tylko wręcz przeciwnie, ma go do miasta wprowadzać – stwierdził minister Szmit.
    „Cięcia” węzłów i propozycja partycypowania w kosztach budowy S14 przez samorządy Łodzi, Aleksandrowa Łódzkiego i Konstantynowa Łódzkiego zbulwersowały łódzkich radnych PO.

    – Będziemy mieli ograniczoną możliwość korzystania z drogi ekspresowej S14, jeśli zostanie zrealizowana w kształcie zapowiadanym przez wiceministra – mówi szef regionu PO Paweł Bliźniuk. – Prawo mówi o tym, że rolą rządu jest budowa autostrad i dróg ekspresowych. Nie znamy takiego przykładu w Polsce, kiedy to samorząd buduje taką właśnie drogę.

    Co ciekawe jednak, wiceminister Szmit stwierdził, że ma na piśmie wstępną deklarację marszałka Witolda Stępnia (PO), iż samorząd województwa gotów jest włączyć się we współfinansowanie S14.

    Jeśli nie będzie odwołań, to umowa z wykonawcą będzie mogła być podpisana na przełomie roku, budowa ma zająć nie więcej niż 38 miesięcy bez okresów zimowych. Termin składania ofert mija 28 sierpnia.

    ZOBACZ | Wydarzenia minionego tygodnia w Łódzkiem


    Czytaj treści premium w Dzienniku Łódzkim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (33)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Droga s.14

    Gość (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    Droga s.14 powstanie jak się zmieni koalicja rządząca.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    s144

    ministro (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4

    Nie wpuszczac samochodow do lodzi z rejestracja EZG gdyz zgierz protestowal od lat przeciwko s14 a inni teraz cierpia przewerzenie na helenowku tez jest przez nich a zachowac na drodze sie tam nie...rozwiń całość

    Nie wpuszczac samochodow do lodzi z rejestracja EZG gdyz zgierz protestowal od lat przeciwko s14 a inni teraz cierpia przewerzenie na helenowku tez jest przez nich a zachowac na drodze sie tam nie potrafia wiec nie powinni tetaz wjezdzac do lodzi i blokowac drog bo jedzdza fatalniezwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Ty się ogarnij!

    Aleks (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    EZG to nie tylko Zgierz.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    s14

    zibi1024 (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7

    A czy będzie w ogóle wjazd i zjazd z tej obwodnicy?. Co za idiota to planuje. Ta obwodnica powinna już być w pełnym wykonaniu bez ograniczeń bo ruch nie maleje a oni robią obcinki. Debile, brak...rozwiń całość

    A czy będzie w ogóle wjazd i zjazd z tej obwodnicy?. Co za idiota to planuje. Ta obwodnica powinna już być w pełnym wykonaniu bez ograniczeń bo ruch nie maleje a oni robią obcinki. Debile, brak słów, zero myślenia w przyszłość. Przecież jak teraz nie zrobią tych węzłów to nigdy tego nie zrobią. Może w ramach oszczędności puśćmy tylko równiarkę od A2 do Lublinka i będzie najtaniej.zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    s14

    egon (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    Czytanie ze zrozumieniem, to sztuka nie dla każdego prosta, gdy nie wystarczy raz czytaj do skutku aż pojmiesz!

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    pisowisko

    przemo (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 11 / 4

    cały PIS. ZERO myślenia, ZERO inteligencji, byle zrobić INACZEJ. Bareja...świat wg waszej wysokosci kaczynskiego. czemu w tym kraju rodzą się idioci, ktorzy nie potrafią poderwać dziewczyny, a...rozwiń całość

    cały PIS. ZERO myślenia, ZERO inteligencji, byle zrobić INACZEJ. Bareja...świat wg waszej wysokosci kaczynskiego. czemu w tym kraju rodzą się idioci, ktorzy nie potrafią poderwać dziewczyny, a dochodzą do władzy??? idiotów w każdym kraju jest dużo, tylko czemu akurat w POLSCE ta chmara życiowych leserów i nieudaczników zgromadziła się w jednej partii pis ???zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Kontrpropozycja?

    łodzianin (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 17 / 4

    Co, jak co, ale węzeł Teofilów jest niezbędny choćby ze względu na obecne tam liczne hurtownie, bazy logistyczne i zakłady produkcyjne. Natomiast węzeł Retkinia mógłby mieć zmniejszoną...rozwiń całość

    Co, jak co, ale węzeł Teofilów jest niezbędny choćby ze względu na obecne tam liczne hurtownie, bazy logistyczne i zakłady produkcyjne. Natomiast węzeł Retkinia mógłby mieć zmniejszoną przepustowość, tak by tiry nie mogły zjeżdżać na nim i jeździć przez osiedle.zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    na

    retkini (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 2

    też sa zakłady pracy też tiry jeżdżą blisko mieli by do S14 nie musieli by krajówkami w centrum jeździć

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    spier... tandetny wizjonerze

    (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 7

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Obwodnica

    Lana (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 12 / 7

    Pamiętacie słowa Belki ?
    Na ch.... nam taka obwodnica ?

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Po co

    Jana (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 17 / 17

    Uważam, że trzeba obwodnicę sobie odpuścić. Węzły mają pomóc inwestorom, dojazd do Łodzi. Ponieważ dojazdu nie będzie to robienie z Łodzi miasta przyjaznego inwestorom traci sens. Proponuję...rozwiń całość

    Uważam, że trzeba obwodnicę sobie odpuścić. Węzły mają pomóc inwestorom, dojazd do Łodzi. Ponieważ dojazdu nie będzie to robienie z Łodzi miasta przyjaznego inwestorom traci sens. Proponuję odpuścić S14 i zainwestować pieniądze w parki, przychodnie, ścieżki rowerowe, osiedla z dwupiętrowymi blokami, kompleksami basenowo-rehabilitacyjnymi, oddziały geriatryczne, domy "złotej jesieni" , tylko takie komfortowe, a nie umieralnie i zrobić z Łodzi miasto przyjazne emerytom. Klientów nie zabraknie. Trudno, młodzi i tak uciekną, a jeżeli Łódź zainwestuje w niekończącą się rzekę emerytów to Ci którzy zostaną będą mieli pracę i spokojne miasto. Dziadki też potrafią się świetnie bawić. zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    tylko

    S14 (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 5 / 1

    ma powstac tez dla lotniska żeby rozbudować Cargo żeby tiry miałby lepszy szybszy bezpośredni dojazd

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Łódź za Zdanowskiej stała się średnim miastem.

    Stary (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 22 / 17

    Obecnie w Łodzi mieszka zaledwie 670 tys mieszkańców. Za 15 lat jak umrą nasze dziadki to zostanie nas (a w zasadzie to Was) zaledwie ok 500 tyś mieszkańców. Rozmiar naszej infrastruktury trzeba...rozwiń całość

    Obecnie w Łodzi mieszka zaledwie 670 tys mieszkańców. Za 15 lat jak umrą nasze dziadki to zostanie nas (a w zasadzie to Was) zaledwie ok 500 tyś mieszkańców. Rozmiar naszej infrastruktury trzeba dostosowywać do możliwości jej utrzymania. Już obecnie całe pieniądze przeznaczane są na Centrum Miasta. No osiedla ościenne idą jakieś grosze. Za rów na WZ można było wybudować wszystkie łącznice i jeszcze by zostało. Korupcja i głupota pogrąża Łódź. zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    myslenie małomiastecznowe

    przemo (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 6

    właśnie brak infrastruktury powoduje, że ŁÓDŹ nie jest atrakcyjna dla inwestorów, co dodatkowo pogłębia bliskość stolicy. tylko przez rozwój i myślenie w perspektywie rozwoju a nie zwijania się...rozwiń całość

    właśnie brak infrastruktury powoduje, że ŁÓDŹ nie jest atrakcyjna dla inwestorów, co dodatkowo pogłębia bliskość stolicy. tylko przez rozwój i myślenie w perspektywie rozwoju a nie zwijania się miasto ma szanse odwrócić trend. Niestety mściwy pislam jak zaraza zatrzyma nasz rozwój. to co wymyślił kumpel dyktatorka jest tak idiotyczne, że dzieci patrząc na mapę wymyśliłyby lepsze rozwiązania... ta partia zniszczy najlepszy pomysł...zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    żałosne

    Loko (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 35 / 16

    Zamiast rozbudowy dróg i infrastruktury ważniejsze 500+. Żałosne. Komuś chyba zależy, żeby utrudnić przyjezdnym dojazd do Lublinka.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Za to pomnik smoleński będzie miał wszystkie zjazdy

    Hahahaha! (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 42 / 16

    PiSda!
    Misiewiczom!


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Spierdalaj

    Hahahahaha! (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 11 / 29

    POsrany lewacki szmaciarz.


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    pislamista

    zygi (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 9 / 5

    pislamskie pomiot wypordukowany przez tvp1. dyktatorek posuwajacy swojego kota kazał Ci szczekać... to szczekaj, ale wolnych ludzi nie zaszczekasz. tacy jak TY będą siedzieć

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    IQ na poziomie ameby

    gość (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 18 / 8

    Widać poziom wyborców PIS :)
    Nieważne jakich argumentów byś nie użył.
    [odpowiedź: "eeeee, yyyyy, eeee, spierdalaj"]

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecamy

    Wideo