reklama

Budowa tunelu średnicowego pod Łodzią. Już są opóźnienia. Czy „łódzkie metro” uda się wybudować do końca 2021 roku? 6.11.2019

Sławomir Sowa
Sławomir Sowa
Zaktualizowano 

Wideo

Zobacz galerię (9 zdjęć)
W Niemczech dobiega końca montaż jednej z dwóch maszyn, które mają drążyć tunel średnicowy pod Łodzią, ale gdyby została teraz dostarczona, nawet nie byłoby co z nią zrobić. Przy komorze startowej, gdzie miała być zainstalowana, żeby rozpocząć wiercenie tunelu, nie rozpoczęto nawet prac i nie wiadomo kiedy się zaczną.

Po terenie w okolicach ulicy Odolanowskiej, gdzie komora ma powstać, hulał wczoraj wiatr, choć koparki miały rozpocząć tu prace w czerwcu. Czy termin oddania tunelu do użytku - koniec roku 2021 - jest nadal realny? Spółce PKP Polskie Linie Kolejowe, która jest inwestorem, zadaliśmy kilka pytań: Czy PKP PLK monitoruje przebieg tej inwestycji? Czy opóźnienia nie zagrażają terminowi ukończenia inwestycji? Czy PKP PLK podjęła jakieś działania na wypadek, gdyby konsorcjum Energopol Szczecin/Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów w Mińsku Mazowieckim nie było w stanie wywiązać się z zadania? Czy jest rozważane wypowiedzenie umowy wykonawcom na tym etapie, także ze względu na sytuację Energopolu Szczecin, i ogłoszenie nowego postępowania lub zlecenie całości prac PBDiM z Mińska Mazowieckiego?

Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK, odpowiedział nam tak: „Postęp prac przy budowie tunelu w Łodzi jest na bieżąco monitorowany. Wykonawcy przygotowują się do rozpoczęcia wykopu. (...) Równocześnie trwają prace projektowe oraz pozyskiwanie niezbędnych decyzji administracyjnych, w tym pozwoleń na budowę. W związku z problemami finansowymi Energopolu konsorcjum podjęło w październiku 2019 roku decyzję o zmianie lidera, co przełożyło się na poprawę działania w zakresie przygotowania placu budowy komory startowej. Od wykonawców oczekujemy terminowej realizacji inwestycji. Liczymy, że zmiany na miejscu lidera konsorcjum zapewnią właściwy postęp prac.”

Piotr Żak, rzecznik Energopolu, jest również optymistą: - Prace mogą się właściwie zacząć w każdej chwili. Wszystko zależy od tego, kiedy sąd gospodarczy w Szczecinie wyda werdykt w sprawie restrukturyzacji Energopolu. Wtedy poprawi się sytuacja finansowa firmy.

Jednocześnie Piotr Żak wskazuje: - Dwa tygodnie temu został podpisany aneks do umowy konsorcjum i jego tymczasowym liderem zostało Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów w Mińsku Mazowieckim. To PBDiM z Mińska Mazowieckiego jest odpowiedzialna za organizację prac.

Co na to PBDiM? Nic. Firma nie ma rzecznika, w sekretariacie mówią, że dyrektor wyjechał na kilka dni i nikt się za niego nie wypowie. Jest też jedna dobra wiadomość. Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK: „Bez opóźnień postępuje budowa tarcz, które będą drążyły tunel”.

Koszt budowy łódzkiego tunelu średnicowego to ok. 1,7 mld zł, z czego 1,4 mld zł to unijne dofinansowanie.

CZYTAJ INNE ARTYKUŁY

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 62

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Oto forum Pro deluxe: rezydujący tu dyskutanci kojarzą mi się mocno z jakąś egzotyczną trupą cyrkową, założoną na spontanie w psychiatryku, podczas warsztatów terapii zajęciowej, na prośbę jednego z pacjentów jako nie wnoszący niczego eksperyment naukowy. Są wśród nich takie osobliwości jak trollo srrający gdzie popadnie, mieciu stetryczały emeryt z podwójną osobowością, który odkrywając arkana internetów, karmi wszystkich dowcipem tak gorzkim i suchym, że ani go przepić, ani wykrztusić. Poza tym jest i zlagowany od dopalaczy biobot - niskobudżetowy i mocno ograniczony funkcjonalnie produkt wyhodowany prawdopodobnie na farmie trolli spod znaku tęczy i jednorożca o wdzięcznym nicku "piierdolisz przygłupie". Takich zacnych wpisów, jak te cztery poniższe - będących pewnie płodem z hodowli po drugiej stronie barierek też tu nie brakuje. A jakże! Całości dopełnia przemykająca co i rusz przez forum grupka sfrustrowanych małolacików, tworów post-gimnazjalnych, czyhająca tylko na pretekst, by wylać swą ulewającą się frustrację w postaci bezwzględnego hejtu, gdzie tylko popadnie, posługując się przy tym polszczyzną tak poprawną, że aż oczy bolą. I mamy oto na tacy podany, czysty materiał na stereotyp typowego Łodziaka. W sumie, to lepiej mieć taki stereotyp, niż nie mieć nic, prawda?

G
Gość

Zdanowska z 20 tys pracowników UM niech zacznie kopać w czynie społecznym

D
Dymacz donalda

Zdążą pod jednym warunkiem trzeva do pomocy wziąć tę wariatkę POmyloną co Smoleńsk przekopaĺa caały na metr głębokości !!!

g
gosc2

Jak już będzie wybudowane metro , dobrze byłoby powiedzmy co 100 metrów na szczycie tunelu umiescic lusterko i laser. Po co ? na najwyższym punkcie tego "metra" będzie dzialala największa sila z góry - jeżeli cos niedobrego zacznie się dziać to ten system precyzyjnego pomiaru określi ile milimetrow powstalo ugięcia na danym odcinku. Będzie można zawczasu wylaczyć metro - podeprzeć stalowymi slupami wybrakowany segment i wymienić zepsuty fragment. Tylko trzeba założyć źe naturalnie będą wystpowaly drobne ugięcia w zaleznosci od temperatury, itd. Oraz "metro" powinno mieć przerwy dylatacyjne w stalowej tubie. CZyli powiedzmy 10 metrowa wielka stalowa rura jako otulina dla dwóch oddzielonych rur betonowych. To będzie bardzo kręte metro , wiec należy założyć duże naprężenia podczas szybkiego przejazdu pociągu. Sprawa bylaby prostsza gdyby to metro było proste jak linia. Tutaj jest dużo ugięć. Więc tych przerw dylatacyjnych powinno być w tych zakrętach troszkę więcej.

G
Gość
6 listopada, 10:37, gosc2:

co trzeba zrobić aby nie zapasć się w ten wykop ? na początek trzeba zalozyc wariant pesymistyczny - czyli że w drodze tego wykopu wszystkie kamienice zapadną się średnio o 1/3 - 1/2 średnicy wykopu. Ale aby nie siać paniki - zapadną się tylko i wyłącznie wtedy gdy - beton użyty do budowy metra nie będzie spelnial norm jakościowych lub sam proces budowy "wręg" nie zapewni wlasciwej odporności na sciskanie - na przykład beton będzie "odpoczywal" - dojrzewal w gorącej temperaurze - powstaną mikropekniecia niezauważalne golym okiem , i dopiero po wybudowaniu "metra" wszystko się zapadnie. Jak się zabezpieczyć przed dostarczaniem zlej jakości prefabrykatow na miejsce budowy ? Można powolac miejskie biuro - laboratorium budowlane. na budowie po dostarczeniu scian metra miejski laborant moglby wybierac probki polproduktowo to prob na sciskanie. Miasto może wydac 10 milionow złotych lub trochę więcej na precyzyjne "sciskarki" do niszczenia elementow aby na bieżąco monitoroac jakość elementow scian "metra" . Ile tych probek sprawdzić - ? najlepiej minimum jedną dziennie. Aby nie były dostarczane slabe probki do budowy , a najlepsze do laboratorium...

Lepiej będzie dac dwóch laborantów do wybierania probek, żeby nie byli podatni na korupcję. Co w przypadku gdy się okaże ze wręgi nie spełniają norm na sciskanie ? cofniecie całej partii do producenta i wybor innego . Tu jest kwestia natury technologicznej czy gen wyk potrafi zapewnić ciaglosc dostaw na budowę ?

6 listopada, ‎11‎:‎14, Gość:

Dawno, dawno temu za górami, za lasami... obudź się chłopie! To jest polska - Nibylandia Europy. Kraina suto uposażonych kanclerzy i kanclerzyków, żyjących sobie w zupełnym odrealnieniu, oderwani od szarej codzienności nas maluczkich. Tradycja nakazuje, by byli oni niekompetentni i ignoranccy, po to żeby w imieniu swych wyborców, mogli podejmować decyzje niekoniecznie zgodne z interesem publicznym, ale za to leżące bezwzględnie w interesie ich własnym. Ich opcja polityczna, przekonania, czy ideologia, to tylko karma dla emocjonalnie durnych wyborców oraz przepustka na salony władzy i rozpusty. Coś w tym nowego?

6 listopada, 11:28, gosc2:

No ale zawsze warto pomarzyć, że Polska to kraj ambitnych ludzi, którym zależy na dobru wspólnym ,którzy aktywnie wlaczają się w rozwój tego pięknego kraju. Ale po co? Najlepiej płakać , że Polacy to pijacy, złodzieje i menele a zatrudniać specjalistow z zagranicy , a Polacy do fabryki pod maszynę , jak w "Ziemi Obiecanej" ?

No trochę sami sobie to fundujemy. Na własne życzenie...

g
gosc2
6 listopada, 10:37, gosc2:

co trzeba zrobić aby nie zapasć się w ten wykop ? na początek trzeba zalozyc wariant pesymistyczny - czyli że w drodze tego wykopu wszystkie kamienice zapadną się średnio o 1/3 - 1/2 średnicy wykopu. Ale aby nie siać paniki - zapadną się tylko i wyłącznie wtedy gdy - beton użyty do budowy metra nie będzie spelnial norm jakościowych lub sam proces budowy "wręg" nie zapewni wlasciwej odporności na sciskanie - na przykład beton będzie "odpoczywal" - dojrzewal w gorącej temperaurze - powstaną mikropekniecia niezauważalne golym okiem , i dopiero po wybudowaniu "metra" wszystko się zapadnie. Jak się zabezpieczyć przed dostarczaniem zlej jakości prefabrykatow na miejsce budowy ? Można powolac miejskie biuro - laboratorium budowlane. na budowie po dostarczeniu scian metra miejski laborant moglby wybierac probki polproduktowo to prob na sciskanie. Miasto może wydac 10 milionow złotych lub trochę więcej na precyzyjne "sciskarki" do niszczenia elementow aby na bieżąco monitoroac jakość elementow scian "metra" . Ile tych probek sprawdzić - ? najlepiej minimum jedną dziennie. Aby nie były dostarczane slabe probki do budowy , a najlepsze do laboratorium...

Lepiej będzie dac dwóch laborantów do wybierania probek, żeby nie byli podatni na korupcję. Co w przypadku gdy się okaże ze wręgi nie spełniają norm na sciskanie ? cofniecie całej partii do producenta i wybor innego . Tu jest kwestia natury technologicznej czy gen wyk potrafi zapewnić ciaglosc dostaw na budowę ?

6 listopada, ‎11‎:‎14, Gość:

Dawno, dawno temu za górami, za lasami... obudź się chłopie! To jest polska - Nibylandia Europy. Kraina suto uposażonych kanclerzy i kanclerzyków, żyjących sobie w zupełnym odrealnieniu, oderwani od szarej codzienności nas maluczkich. Tradycja nakazuje, by byli oni niekompetentni i ignoranccy, po to żeby w imieniu swych wyborców, mogli podejmować decyzje niekoniecznie zgodne z interesem publicznym, ale za to leżące bezwzględnie w interesie ich własnym. Ich opcja polityczna, przekonania, czy ideologia, to tylko karma dla emocjonalnie durnych wyborców oraz przepustka na salony władzy i rozpusty. Coś w tym nowego?

No ale zawsze warto pomarzyć, że Polska to kraj ambitnych ludzi, którym zależy na dobru wspólnym ,którzy aktywnie wlaczają się w rozwój tego pięknego kraju. Ale po co? Najlepiej płakać , że Polacy to pijacy, złodzieje i menele a zatrudniać specjalistow z zagranicy , a Polacy do fabryki pod maszynę , jak w "Ziemi Obiecanej" ?

G
Gość
6 listopada, 10:37, gosc2:

co trzeba zrobić aby nie zapasć się w ten wykop ? na początek trzeba zalozyc wariant pesymistyczny - czyli że w drodze tego wykopu wszystkie kamienice zapadną się średnio o 1/3 - 1/2 średnicy wykopu. Ale aby nie siać paniki - zapadną się tylko i wyłącznie wtedy gdy - beton użyty do budowy metra nie będzie spelnial norm jakościowych lub sam proces budowy "wręg" nie zapewni wlasciwej odporności na sciskanie - na przykład beton będzie "odpoczywal" - dojrzewal w gorącej temperaurze - powstaną mikropekniecia niezauważalne golym okiem , i dopiero po wybudowaniu "metra" wszystko się zapadnie. Jak się zabezpieczyć przed dostarczaniem zlej jakości prefabrykatow na miejsce budowy ? Można powolac miejskie biuro - laboratorium budowlane. na budowie po dostarczeniu scian metra miejski laborant moglby wybierac probki polproduktowo to prob na sciskanie. Miasto może wydac 10 milionow złotych lub trochę więcej na precyzyjne "sciskarki" do niszczenia elementow aby na bieżąco monitoroac jakość elementow scian "metra" . Ile tych probek sprawdzić - ? najlepiej minimum jedną dziennie. Aby nie były dostarczane slabe probki do budowy , a najlepsze do laboratorium...

Lepiej będzie dac dwóch laborantów do wybierania probek, żeby nie byli podatni na korupcję. Co w przypadku gdy się okaże ze wręgi nie spełniają norm na sciskanie ? cofniecie całej partii do producenta i wybor innego . Tu jest kwestia natury technologicznej czy gen wyk potrafi zapewnić ciaglosc dostaw na budowę ?

Dawno, dawno temu za górami, za lasami... obudź się chłopie! To jest polska - Nibylandia Europy. Kraina suto uposażonych kanclerzy i kanclerzyków, żyjących sobie w zupełnym odrealnieniu, oderwani od szarej codzienności nas maluczkich. Tradycja nakazuje, by byli oni niekompetentni i ignoranccy, po to żeby w imieniu swych wyborców, mogli podejmować decyzje niekoniecznie zgodne z interesem publicznym, ale za to leżące bezwzględnie w interesie ich własnym. Ich opcja polityczna, przekonania, czy ideologia, to tylko karma dla emocjonalnie durnych wyborców oraz przepustka na salony władzy i rozpusty. Coś w tym nowego?

g
gosc2

co trzeba zrobić aby nie zapasć się w ten wykop ? na początek trzeba zalozyc wariant pesymistyczny - czyli że w drodze tego wykopu wszystkie kamienice zapadną się średnio o 1/3 - 1/2 średnicy wykopu. Ale aby nie siać paniki - zapadną się tylko i wyłącznie wtedy gdy - beton użyty do budowy metra nie będzie spelnial norm jakościowych lub sam proces budowy "wręg" nie zapewni wlasciwej odporności na sciskanie - na przykład beton będzie "odpoczywal" - dojrzewal w gorącej temperaurze - powstaną mikropekniecia niezauważalne golym okiem , i dopiero po wybudowaniu "metra" wszystko się zapadnie. Jak się zabezpieczyć przed dostarczaniem zlej jakości prefabrykatow na miejsce budowy ? Można powolac miejskie biuro - laboratorium budowlane. na budowie po dostarczeniu scian metra miejski laborant moglby wybierac probki polproduktowo to prob na sciskanie. Miasto może wydac 10 milionow złotych lub trochę więcej na precyzyjne "sciskarki" do niszczenia elementow aby na bieżąco monitoroac jakość elementow scian "metra" . Ile tych probek sprawdzić - ? najlepiej minimum jedną dziennie. Aby nie były dostarczane slabe probki do budowy , a najlepsze do laboratorium...

Lepiej będzie dac dwóch laborantów do wybierania probek, żeby nie byli podatni na korupcję. Co w przypadku gdy się okaże ze wręgi nie spełniają norm na sciskanie ? cofniecie całej partii do producenta i wybor innego . Tu jest kwestia natury technologicznej czy gen wyk potrafi zapewnić ciaglosc dostaw na budowę ?

G
Gość

Teraz czekamy aby Hania została prezydentem Polski. Będzie mogła rozpierdzielić całą Polskę a nie tylko biedną Łódź.

B
Banasiowa mafia

Ech pisiory.Kolejna wtopa w woj.Łódzkim.po S14.

G
Gość

Uda się, tunel będzie oddanyw terminie ...podobnie jak al. Rydza-Śmigłego

N
No i super

Energopolu prawie nie ma, ale łapuwa już poszła.

G
Gość

hahaha ! kapitalistyczne konsorcjum to prezes i jego przyboczne oraz konto w banku. najgorszy dyrektor w PRL miał więcej kompetencji niż kapitalistyczne korporacje. zresztą ci co nimi kierują nawet nie mają pojęcia o jakiejkolwiek robocie oprócz kalkulowania zysku i zdobywaniu kasy wszelkimi bandyckimi sposobami. innych w kapitalizmie nie ma. wystarczy popatrzeć na te najprostsze - śmieci . korpogangi je produkują jeszcze jako produkty, opakowania więc im więcej tym lepiej . za nie ludzie płacą, potem płacą opłaty utylizacyjne, za wywóz . korpogang nie dość że dostaje kasę za produkcję za wywóz za utylizacj to dostaje posegregowany wstępnie surowiec za darmo. za zapłaconą kasę za utylizację przerabia śmiecie na produkt-śmieć i tak w kółko. prawie perpetuum mobile.

G
Gość

Prawda jest taka ze nie maja pozwolenia na budowę, jeden wniosek został odrzucony przez braki i co dalej gdzie z budowa naciski polityczne sa ale jak tu gniota zatwierdzić a gdzie odp badania geologiczno inżynierskie terenu znowu trafia na rzeke tak jak lodz fabryczna i budowa sie opóźni o inna technologie przy budowie, zrzylusa na urzedasow i tyle. Ak3 spieprzyli z urzedu i nie ma komu wydac pozwolenia może po historii ten pan wyda lbo pani od polskiego czy geografi.

K
Krytyk

W tym p*****onym mieście nawet budowa kibla za rokiem miałabym rok opóźnienia.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3