Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa tunelu średnicowego pod Łodzią. Już są opóźnienia. Czy „łódzkie metro” uda się wybudować do końca 2021 roku? 6.11.2019

Stanisław Sowa
Stanisław Sowa
Wideo
od 16 lat
W Niemczech dobiega końca montaż jednej z dwóch maszyn, które mają drążyć tunel średnicowy pod Łodzią, ale gdyby została teraz dostarczona, nawet nie byłoby co z nią zrobić. Przy komorze startowej, gdzie miała być zainstalowana, żeby rozpocząć wiercenie tunelu, nie rozpoczęto nawet prac i nie wiadomo kiedy się zaczną.

Po terenie w okolicach ulicy Odolanowskiej, gdzie komora ma powstać, hulał wczoraj wiatr, choć koparki miały rozpocząć tu prace w czerwcu. Czy termin oddania tunelu do użytku - koniec roku 2021 - jest nadal realny? Spółce PKP Polskie Linie Kolejowe, która jest inwestorem, zadaliśmy kilka pytań: Czy PKP PLK monitoruje przebieg tej inwestycji? Czy opóźnienia nie zagrażają terminowi ukończenia inwestycji? Czy PKP PLK podjęła jakieś działania na wypadek, gdyby konsorcjum Energopol Szczecin/Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów w Mińsku Mazowieckim nie było w stanie wywiązać się z zadania? Czy jest rozważane wypowiedzenie umowy wykonawcom na tym etapie, także ze względu na sytuację Energopolu Szczecin, i ogłoszenie nowego postępowania lub zlecenie całości prac PBDiM z Mińska Mazowieckiego?

Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK, odpowiedział nam tak: „Postęp prac przy budowie tunelu w Łodzi jest na bieżąco monitorowany. Wykonawcy przygotowują się do rozpoczęcia wykopu. (...) Równocześnie trwają prace projektowe oraz pozyskiwanie niezbędnych decyzji administracyjnych, w tym pozwoleń na budowę. W związku z problemami finansowymi Energopolu konsorcjum podjęło w październiku 2019 roku decyzję o zmianie lidera, co przełożyło się na poprawę działania w zakresie przygotowania placu budowy komory startowej. Od wykonawców oczekujemy terminowej realizacji inwestycji. Liczymy, że zmiany na miejscu lidera konsorcjum zapewnią właściwy postęp prac.”

Piotr Żak, rzecznik Energopolu, jest również optymistą: - Prace mogą się właściwie zacząć w każdej chwili. Wszystko zależy od tego, kiedy sąd gospodarczy w Szczecinie wyda werdykt w sprawie restrukturyzacji Energopolu. Wtedy poprawi się sytuacja finansowa firmy.

Jednocześnie Piotr Żak wskazuje: - Dwa tygodnie temu został podpisany aneks do umowy konsorcjum i jego tymczasowym liderem zostało Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów w Mińsku Mazowieckim. To PBDiM z Mińska Mazowieckiego jest odpowiedzialna za organizację prac.

Co na to PBDiM? Nic. Firma nie ma rzecznika, w sekretariacie mówią, że dyrektor wyjechał na kilka dni i nikt się za niego nie wypowie. Jest też jedna dobra wiadomość. Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK: „Bez opóźnień postępuje budowa tarcz, które będą drążyły tunel”.

Koszt budowy łódzkiego tunelu średnicowego to ok. 1,7 mld zł, z czego 1,4 mld zł to unijne dofinansowanie.

CZYTAJ INNE ARTYKUŁY

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki