Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Cała S8 będzie płatna dla ciężarówek. Tiry rozjadą drogi gminne?

Zbyszek Rybczyński
Tomasz Frączek
W połowie roku cała nowo zbudowana droga S8 w woj. łódzkim ma zostać objęta systemem elektronicznego poboru opłat viaTOLL. Światło dzienne ujrzał projekt rozporządzenia Rady Ministrów, wedle którego do systemu zostanie włączonych 251 km dróg w całym kraju. Samorządowcy z woj. łódzkiego obawiają się, że kierowcy ciężarówek będą unikać opłat i tiry wrócą na ulice miast i wsi.

Rozporządzenie dotyczące viaTOLL trafiło do konsultacji. Jeśli wejdzie w życie, 30 czerwca sieć dróg krajowych objętych systemem opłat zostanie rozszerzona po raz piąty. Na liście dróg, na których ma zostać wprowadzony viaTOLL, jest 74-kilometrowy odcinek S8 od węzła Wieluń (Walichnowy) do węzła Łask. Przypomnijmy, że ostatnie rozszerzenie systemu miało miejsce we wrześniu i październiku 2014 r. Opłatami objęto wtedy prawie 265 km dróg, w  tym także odcinki: S8 Łask - Rzgów oraz S14 Pabianice – Róża.

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju szacuje, że włączone do systemu z końcem czerwca drogi przyniosą w ciągu 10 lat zysk przekraczający 1,2 mld zł. Wpływy z systemu viaTOLL zasilają Krajowy Fundusz Drogowy, z którego finansowane są m.in. inwestycje drogowe.

Sprawa viaTOLL spędza sen z powiek władzom gmin, przez które biegnie S8. Obawiają się, że po wprowadzeniu opłat ciężarówki znów zakorkują ulice w miastach. To jeden z powodów, obok braku środków na  remonty i odśnieżanie, dla których lokalne władze bronią się rękami i nogami przed przejęciem zarządu nad dotychczasowymi drogami krajowymi. Łódzka GDDKiA twardo stoi na stanowisku, że zgodnie z  prawem dawne drogi krajowe, które zastąpiła trasa S8, stały się   drogami gminnymi. Samorządy się z  tym nie zgadzają.

Ciężarówki wrócą na tzw. drogi gminne. Bo jeżeli viaTOLL na 100-kilometrowym odcinku od Walichnów do Rzgowa będzie kosztował ok. 170 zł, to ciężarówka pojedzie inną drogą. Nawet gdy szef da kierowcy pieniądze. I znowu będą korki w Łasku

- Sprawa jest w sądzie administracyjnym - mówi Józef Rychlik, wiceprzewodniczący Rady Miejskiej w Łasku. - Jestem przekonany, że ciężarówki wrócą na  tzw. drogi gminne. Bo jeżeli viaTOLL na 100-kilometrowym odcinku od Walichnów do Rzgowa będzie kosztował ok. 170 zł, to ciężarówka pojedzie inną drogą. Nawet gdy szef da kierowcy pieniądze. I znowu będą korki w Łasku. To wszystko jest niedorzeczne.  Dlaczego jako lokalny samorząd mamy odśnieżać i remontować drogę np. dla kierowców z Wrocławia, bo przecież tacy też tędy będą jeździć?

Pracownicy resortu infrastruktury zdają sobie sprawę, że po wprowadzeniu opłat tiry mogą uciec na drogi alternatywne. Ale dodają, że z czasem  powinien nastąpić "stopniowy powrót pojazdów ciężkich na  drogi płatne, ale zapewniające możliwość szybkiego przemieszczania w ruchu międzyregionalnym i pozwalające na dostarczenie towarów na czas" - czytamy w uzasadnieniu rozporządzenia.

Poza Polską elektroniczne systemy poboru są w: Niemczech, Austrii, Czechach oraz na Słowacji i Węgrzech. Oprócz zapewnienia wpływów do funduszu drogowego, jest to wyjście naprzeciw rekomendowanej przez Komisję Europejską zasadzie "użytkownik płaci". Stopniowe rozszerzanie systemu viaTOLL, przekonuje ministerstwo, ma zrównoważyć transport drogowy z kolejowym.

Jak się podróżuje trasą S8 czytaj także: http://www.strefabiznesu.dzienniklodzki.pl/artykul/brak-stacji-paliw-przy-s8-i-nieczynne-mop

Ile zarabiają kierowcy tirów: http://www.strefabiznesu.dzienniklodzki.pl/wideo/sprawdz-ile-zarabiaja-kierowcy-tirow

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki