Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czterech chętnych do trasy W-Z

Agnieszka Magnuszewska
Przystanek Piotrkowska - Centrum i tunel są priorytetem.
Przystanek Piotrkowska - Centrum i tunel są priorytetem. wizualizacja urzędu miasta
Nawet Hiszpanie są chętni zaprojektować i zmodernizować część trasy W-Z, która ma połączyć Retkinię z Janowem i Olechowem. W poniedziałek Zarząd Dróg i Transportu otworzył oferty w przetargu na tę inwestycję. Oprócz budowlańców z Madrytu o trasę W-Z biją się jeszcze trzy polskie firmy z Krakowa, Warszawy i Łodzi.

Na razie ZDiT wybierze firmę, która stworzy projekt całej trasy W-Z i zmodernizuje ją tylko na odcinku al. Mickiewicza - al. Piłsudskiego (do skrzyżowania z ul. Kilińskiego.) Dlaczego akurat na tym fragmencie? Bo między Wólczańską a Sienkiewicza ma powstać tunel dla aut. Tramwaje będą jeździć na tym samym poziomie co obecnie. Z kolei naprzeciwko Centralu zostanie wybudowany nowy przystanek Piotrkowska - Centrum. Prace te oraz projekt ZDiT wycenił na 259 mln 970 tys.

Co z budową dalszego fragmentu trasy? Jeszcze nie wiadomo. W poniedziałek ZDiT nie był w stanie udzielić informacji czy otrzyma dofinansowanie z Unii Europejskiej w wysokości 100 mln zł. Wnioski o dodatkowe pieniądze złożył w Ministerstwie Transportu na początku tego roku.

Początkowo dodatkowe środki miały być przekazane na budowę nowego przystanku Piotrkowska - Centrum, gdzie będzie się krzyżowała trasa Łódzkiego Tramwaju Regionalnego i W-Z. Jednak w czerwcu ZDiT zmienił zdanie. Przystanek naprzeciwko Centralu i tunel stały się priorytetem, a od dodatkowych środków z Unii zależy budowa nowego torowiska na Janowie i Olechowie. Jak nie będzie 100 mln zł, to torowisko też nie powstanie.

W czerwcu ZDiT zapowiadał, że informację o otrzymaniu dofinansowania w wysokości 100 mln zł będzie miał we wrześniu. Ale na razie w tej sprawie cisza. To tym bardziej dziwne, że wkrótce ma zostać wybrana firma, która zaprojektuje całą trasę W-Z.

Dokumentację ma przygotować do końca kwietnia przyszłego roku. Warto więc, by wiedziała czy ma uwzględniać na mapach Janów i Olechów.

Trzy miesiące temu Witold Nykiel, zastępca dyrektora ZDiT ds. inwestycji i remontów, pocieszał, że jeżeli ZDiT dostanie dodatkowe pieniądze, to być może jeszcze w tym roku ogłosi drugi przetarg na realizację dalszego odcinka trasy W-Z. To znaczy, że mogą się one zakończyć dopiero w 2015 r., bo odcinek trasy W-Z przewidziany do przebudowy w obecnym przetargu ma być gotowy do 30 listopada 2014 r. Do tego czasu powinny zostać odebrane prace budowlane i wydane pozwolenie na użytkowanie drogi.

Damy ci więcej - zarejestruj się!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki