Czy spółka MPK Łódź mogła kupić nowy tabor bez akceptacji Rady Miejskiej w Łodzi?

Marcin Bereszczynski
Marcin Bereszczynski
Pierwsze tramwaje typu Pesa Swing kupione za blisko 100 mln zł już trafiły do MPK Łódź
Pierwsze tramwaje typu Pesa Swing kupione za blisko 100 mln zł już trafiły do MPK Łódź Łukasz Kasprzak
Umowa dotycząca zakupu 12 tramwajów dla MPK Łódź została podpisana dwa lata temu, ale dopiero teraz w budżecie znalazły się gwarancje finansowe dla tej inwestycji. Wielu radnych, a także urzędników miało wątpliwości, czy transakcja była zgodna z przepisami. Potrzebna będzie opinia prawna. Pomimo to radni zapisali na nowy tabor blisko 100 mln zł na lata 2019-2032.

Rada Miejska w Łodzi wyraziła zgodę na wniesienie wkładu pieniężnego na podwyższenie kapitału własnego o objęcie udziałów MPK Łódź. Chodzi o blisko 100 mln zł w latach 2019-2032. Pieniądze mają być zabezpieczeniem wkładu własnego MPK w projekt zakupu 12 tramwajów i budowy hali napraw, współfinansowany z funduszy europejskich. Ten zapis w Wieloletniej Prognozie Finansowej wywołał wiele kontrowersji, bo Biuro Nadzoru Właścicielskiego UMŁ przekonywało wcześniej radnych, że pieniądze trzeba przekazać MPK z racji umowy z 2011 roku, która dotyczyła powierzenia usług transportu publicznego dla MPK. W efekcie dochodzi do sytuacji, że MPK może zaciągnąć zobowiązania finansowe, a później zażądać od miasta rekompensaty za poniesione koszty. Umowa zakupu 12 tramwajów została podpisana w 2016 roku, a dopiero teraz ma pokrycie finansowe w budżecie miasta.

- Przed umową powierzenia każdy zakup MPK wymagał zgody Rady Miejskiej. Obecnie mamy do czynienia z zaciągnięciem zobowiązań przez MPK, a dopiero później zwróceniem się do rady o pieniądze. Powinno być odwrotnie, czyli najpierw zgoda miasta, a później pieniądze na zakup - twierdzi radny Włodzimierz Tomaszewski (PiS). Radny obawiał się, że w ten sposób MPK może realizować zakupy nieuzasadnione. - Można kupić samochody dla członków zarządu MPK, a później obciążyć kosztami miasto - dodaje Tomaszewski. - Spółka MPK nie ponosi żadnej odpowiedzialności, bo za wszystko wystawia rachunek miastu.

Czytaj też: Nowe tramwaje Pesy dla Łodzi. Rozpoczęła się dostawa bydgoskich tramwajów Pesa [ZDJĘCIA, FILM]

Skarbnik miasta Krzysztof Mączkowski przyznał, że po podpisaniu umowy powierzenia komfort działania spółki jest duży, ale MPK nie ma dowolności w wydawaniu pieniędzy, bo poniesione koszty są weryfikowane. - Były dwa wyjścia, albo przetarg na usługi transportu publicznego, albo powierzenie tych usług własnej spółce - przypomniał Krzysztof Mączkowski.

Grzegorz Misiorny, dyrektor Zarządu Dróg i Transportu, który zleca usługę transportu publicznego spółce MPK Łódź wyjaśnił radnym, że umowa powierzenia nie określa szczegółów zakupu taboru, tylko zasady współpracy z MPK, a rozliczenia odbywają się na podstawie raportu zewnętrznej firmy audytorskiej.

Nowe tramwaje Pesy dla Łodzi. Rozpoczęła się dostawa bydgoskich tramwajów Pesa

Nowe tramwaje Pesy dla Łodzi. Rozpoczęła się dostawa bydgosk...

Wątpliwości radnych PiS nieco rozwiał radny SLD Władysław Skwarka, który przypomniał im, że na podniesienie kapitału spółki rada może wnieść aportem każdą kwotę. Radni PiS zażądali jednak opinii prawnej dotyczącej zapisów umowy powierzenia usług transportu publicznego dla MPK i konsekwencji, jakie niesie z sobą ta decyzja w kontekście zakupów taboru, które nie są realizowane za zgodą Rady Miejskiej w Łodzi.

Wideo

Komentarze 9

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
Anka
Znowu Pisowska szmata wietrzy sensację.
Kupili tramwaje zamiast zasranego pomniczka smoleńskiego.
Buda do Budy a Kopcidło na pal. Won szmaty z Łodzi/
P
PREZERWATYWA
Kretynko Haniu,wypierdzielaj z tymi zboczeńcami,ze swoim tramwajem miłości, i z Łodzi zarazem!Dość marnotrawienia publicznych pieniędzy!!!!
G
Gość
Co ?
G
Gość
Przywrócić Nite to był dobry fachowiec a ormowcy z Pisu się uwzieli na niego.
G
Gość
ObstrukcjA = tylko Pani Zdanowska zagwarantuje uczciwość i dobry zakup !!! Misiewicze oddajcie kase !!! Pielęgniarki oddajcie kasę !!! PO to gwarancja uczciwości i niezawisłości i dobrobytu !!!
O
Olo
Przestań pieprzyć degeneracie mieszkam w warszawie ale często bywam w łodzi i tam tramwaje są pod zarządem miasta a przetargi na transport pokazały że są do d*** i po jednym kontrakcie przewoźnicy się wycofywali a po za tym jak żal ci d*** ściska o trzynastki lub karpiowe to co za problem zatrudnić się na tramwajach
G
Gość
Oszczędności na samym zakupie taboru dla MPK byłyby ogromne, pomijam już wypłaty trzynastek, karpiowego dla pracowników.
G
Gość
bez fenomenalnych pomysłów. Czy celowe zaniedbywanie bezpieczeństwa/dziury w jezdniach/ podlega ścigani karnemu?.
G
Gość
bez fenomenalnych pomysłów. Czy celowe zaniedbywanie bezpieczeństwa/dziury w jezdniach/ podlega ścigani karnemu?.
Dodaj ogłoszenie