Tzw. express inwestycyjny przemierzył trasę z Warszawy Centralnej do Stacji Łódź Widzew w 55 minut.
- Wykorzystywaliśmy możliwości techniczne modernizowanej trasy - mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych. - Zmieniło się na niej właściwie wszystko: podtorze, tor, sieć trakcyjna, urządzenia sterowania ruchem kolejowym, a także dojścia dla pasażerów.
Maksymalna prędkość pociągu na trasie z Żyrardowa do Warszawy to 160 km/h, a z Żyrardowa do Łodzi - około 140 km/h. Już od grudnia dystans między Łodzią, a Warszawą będzie można pokonać nawet w 65 minut.
- Musimy jednak pamiętać, że na tej trasie jest wiele ośrodków, które również są przez te połączenia obsługiwane. Każdy postój to dodatkowe minuty do czasu przejazdu - tłumaczy Marcin Mochocki, członek zarządu PLK ds. inwestycji.
Ostatnie prace na odcinku Warszawa Zachodnia - Skierniewice skończą się w tym roku.
- Od grudnia zaoferujemy pasażerom nowe rozkłady jazdy i połączenia m.in. z Warszawy do Łodzi czy z Łodzi do Częstochowy. To wszystko w szybszym czasie - mówi Mirosław Siemieniec.
Express inwestycyjny, po pokonaniu trasy z Warszawy Centralnej do stacji Łódź Widzew, po raz pierwszy wjechał na podziemny dworzec Łódź Fabryczna. Zatrzymał się w tunelu, który prowadzi do nowo budowanej stacji.
Hala główna znajduje się 16 metrów pod ziemią. Posiada już 4 perony, a zwieńczona jest ogromną szklaną kopułą. Obecnie trwają prace przy torach oraz montaż instalacji odwodnieniowej, wentylacyjnej i przeciwpożarowej. Inwestycja w tunelu i na dworcu obejmuje montaż 12,5 km torów. Pierwsze przejazdy pociągów technicznych do nowego dworca zaplanowano pod koniec roku.
- To bardzo dobre wieści dla naszego miasta. Cieszymy się, że inwestycja weszła już w kluczowy moment. Pociągi to doskonały środek transportu między Łodzią, a Warszawą. Myślę, że komunikacja między dwoma miastami będzie magnesem dla rozwoju gospodarczego tej części Polski - mówi prezydent Łodzi, Hanna Zdanowska.
Marcin Machocki, członek zarządu PLK ds. inwestycji, tłumaczył skąd wynikają opóźnienia w oddaniu dworca.
- Na każdej budowie, a szczególnie tak dużej, zdarzają się utrudnienia, których nie można przewidzieć na etapie startu inwestycji. W tym przypadku mierzyliśmy się z decyzjami administracyjnymi, dostępem do placu budowy i szeregiem innych czynników, które spowodowały, że przesunęliśmy termin realizacji inwestycji - mówił Marcin Machocki. - Przypominam, że jest to obiekt, który ma służyć kilkadziesiąt lat do przodu, dlatego musimy dbać o bezpieczeństwo i upewnić się, że wszystkie elementy będą zgodne z najnowszymi standardami.
Wartość całego projektu to 1,75 mld zł. Dworzec będzie jednym z najnowocześniejszych obiektów kolejowych w Europie. Łódź Fabryczna, do momentu wybudowania tunelu łączącego ją ze stacją Łódź Kaliska, będzie pełniła rolę stacji końcowej. W pierwszej połowie 2016 r. PKP TLK ruszy z przetargiem na budowę tunelu średnicowego wraz z nowymi przystankami w samym centrum Łodzi.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?