Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Forum Kina Europejskiego Orlen Cinergia. Zakończyła się dwudziesta pierwsza edycja [ZDJĘCIA]

Dariusz Pawłowski
Dariusz Pawłowski
W Łodzi zakończyła się dwudziesta pierwsza edycja Forum Kina Europejskiego Orlen Cinergia. Podczas finałowej gali rozdano festiwalowe wyróżnienia, a także statuetki Złotych Glanów

Tydzień łódzkiej opowieści o współczesnym kinie europejskim dobiegł końca. W miniony piątek w kinie Helios Sukcesja odbyła się gala zamknięcia 21. Forum Kina Europejskiego Orlen Cinergia.

Jak przystało na festiwalową galę, były nagrody. Dziesięć tysięcy złotych i nagrodę w Konkursie Polskich Debiutów i Filmów Drugich - Kryształowe Jabłko - otrzymał Adam Guziński, reżyser „Wspomnienia lata”. - Sam jako student chodziłem na Cinergię, to wspaniałe, że mogłem na tym festiwalu pokazać swój skromny, subtelny film, który w dodatku został doceniony - mówił laureat.

Przewodniczący jury, Andrzej Saramonowicz, dodał zaś: - Nagradzamy ten film za delikatne i pełne humanistycznej wrażliwości ukazanie dojrzewania nastolatka i dramatu jego matki, rozdartej między rodzinnym obowiązkiem a kobiecą namiętnością oraz za wierne osadzenie ich historii w atroficznych realiach gierkowskiego peerelu.

Wyróżnienia przyznano filmom za „Wszystkie nieprzespane noce” Michała Marczaka („W podziękowaniu za hasło dostępu do Wzgórz Pamięci i utrwalenie w pełnometrażowym filmie ulotnych wrażeń i spotkań, co do których nie wiadomo, czy się wydarzyły” - argumentowali jurorzy) i „Kamper” Łukasza Grzegorzka („Za postawienie w ciekawej formie artystycznej, ponadpokoleniowo intrygującego pytania: ile wolności zgodzimy się oddać w zamian za poczucie stabilizacji). W jury konkursy zasiadali również ks. Andrzej Luter i Monika Talarczyk-Gugała z łódzkiej Szkoły Filmowej.

Kryształowa Łódka, główna nagroda w Konkursie na Najlepszy Debiut Europejski i Film Drugi, przypadła Asaphowi Polonsky’emu za „Tydzień i jeden dzień”. - Za oryginalne sportretowanie traumatycznej sytuacji, jaką jest utrata ukochanego dziecka - wymieniała Grażyna Torbicka, przewodnicząca jury. - Za dojrzałość w pokazaniu skrajnych stanów emocjonalnych i umiejętne balansowanie między tragifarsą a dramatem. Za świetną konstrukcję scenariusza.

Wyróżniono natomiast „Ostatnie dni miasta” Tamera El Saida - „za filmowe epitafium miasta wielu twarzy i przekonanie, że szansą na ocalenie jest sztuka. Za znakomity montaż, wyczucie rytmu, który sprawia, że czujemy się częścią przedstawianego świata”. W jury konkursu zasiedli również Cosmina Stratan i Marcin Koszałka.

Podczas ośmiu festiwalowych dni odbyło się około 80 projekcji (pokazano przedpremierowo m.in. „Powidoki” w reżyserii Andrzeja Wajdy), a także ponad dwadzieścia spotkań z twórcami.

Goście i nagrody

Złote Glany
Organizatorzy festiwalu wręczają tradycyjne Złote Glany, nagrody przyznawane „twórcom niezależnym z uporem przeciwstawiającym się modom i trendom dominującym w kulturze”. W tym roku ich laureatami zostali: aktor Krzysztof Majchrzak, wokalistka Anita Lipnicka, reżyser i scenarzysta Jerzy Skolimowski oraz zmarły w tym roku wybitny twórca Andrzej Wajda.
W Konkursie Polskiej Piosenki Filmowej KamerTon zwyciężył utwór duetu „Co jest ze mną nie tak” duetu Pezet i Czarny HIFI, który znalazł się na ścieżce dźwiękowej filmu „Kamper”.

Wyróżnienie dla gościa
Wśród gości tegorocznej Cinergii był Andrzej Seweryn, który został wyróżniony nagrodą specjalną za najlepszą kreację aktorską 2016 roku za rolę Zdzisława Beksińskiego w „Ostatniej rodzinie” Jana P. Matuszyńskiego.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki