Kiedy wreszcie pojedziemy autostradą A1 z gór nad morze?...

    Kiedy wreszcie pojedziemy autostradą A1 z gór nad morze? [MAPA]

    Marcin Bereszczyński

    Dziennik Łódzki

    Dziennik Łódzki

    Kiedy wreszcie pojedziemy autostradą A1 z gór nad morze? [MAPA]
    1/2
    przejdź do galerii

    ©infografika Tomasz Frączek

    Jeśli spełnią się wszystkie optymistyczne scenariusze, to autostradą A1 pojedziemy znad morza w góry już w przyszłe wakacje. A to dlatego, że wykonawcy nadrabiają opóźnienia. Nawet na newralgicznym dla Łodzi odcinku Stryków-Tuszyn, gdzie dwa tygodnie temu nic się nie działo, pracuje 160 osób i 170 maszyn.
    Dwa tygodnie temu plac budowy 40-kilometrowego odcinka Stryków-Tuszyn opuścił podwykonawca, który miał wybudować mosty i wiadukty, czyli Strabag. Firma nie dogadała się w wykonawcą - spółką Polimex-Mostostal. Podwykonawca chciał więcej pieniędzy niż oferował wykonawca. Polimex-Mostostal nie był również w stanie dać gwarancji, że wypłaci należność bez względu na to, czy dokończy inwestycję, czy nie. Prace wstrzymano. Na szczęście na krótko.

    W ostatnich dniach na budowie pracowało średnio po 160 osób dziennie. Wykonywano kolejne nasypy, prace wodno-kanalizacyjne, elektroenergetyczne i telekomunikacyjne oraz pomiary geodezyjne. Z zaplanowanych 40 ław fundamentowych pod obiekty mostowe rozpoczęto budowę dopiero trzech. Z 73 przepustów rozpoczęto 19. Wykopy i nasypy są zrobione ledwie w dwóch procentach.

    Niebawem powinno się wyjaśnić, kto zbuduje mosty i wiadukty. Polimex-Mostostal szuka firmy, która przejmie to, co miał zrobić Strabag. Wykonawca czeka na oferty do 26 lipca. W ciągu kilkunastu dni powinien być wyłoniony podwykonawca. Jeśli tak się stanie, będzie szansa oddania do użytku tej trasy w terminie, czyli w sierpniu 2014 roku.

    Coraz sprawniej przebiegają również roboty na 64-kilometrowym odcinku z Czerniewic do Kowala na Kujawach. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wypowiedziała umowę z poprzednim wykonawcą tego odcinka z powodu kiepskiego tempa prac. Kontrakt przejęła firma Salini Polska, która podtoruński odcinek autostrady Czerniewice-Brzezie ma skończyć do marca przyszłego roku, zaś Brzezie-Kowal do kwietnia 2014 roku.

    Na kujawskim odcinku A1 pracowało w ostatnich dniach ponad 700 osób i 300 maszyn. Ciągle przybywa tam podwykonawców, usługodawców i dostawców materiałów budowlanych. Jest ich już 77. Nie ma problemów z mostami. Stoi ich już 29 z 59.

    - Na konto wykonawcy wpłynęły pierwsze pieniądze - mówi Urszula Nelken, rzeczniczka GDDKiA. - To prawie 16 mln zł.

    Na początku przyszłego roku powinna zakończyć się również budowa autostrady na południu Polski. GDDKiA ogłosiła przetarg na dokończenie budowy A1 od węzła Świerklany do granicy z Czechami w Gorzyczkach. Odcinek długości 18,33 km porzuciła firma Alpine Bau, a GDDKiA zerwała z nią umowę w maju.

    - Przewidywany termin dopuszczenia do ruchu autostrady A1 na odcinku Świerklany-Gorzyczki to pierwsza połowa 2014 roku - mówi Urszula Nelken. - Prace powinny ruszyć tam na przełomie września i października, aby przy sprzyjających warunkach atmosferycznych do końca roku wszystkie roboty zostały zakończone.

    Wiadomo też, że naprawiany będzie most w Mszanie, gdzie podczas prac doszło do dwóch awarii: w grudniu 2011 roku i w marcu 2012 roku. Po drugiej awarii wstrzymane zostały prace po interwencji nadzoru budowlanego. Stwierdzono niewłaściwe ułożenie osłon kabli, mających sprężać konstrukcję.

    - Program naprawczy zostanie zrealizowany za kwotę 55,4 mln zł przez firmę Intercor z Zawiercia - powiedziała Urszula Nelken.

    Do zakończenia budowy całej A1 potrzeba jeszcze odcinka od Tuszyna do Pyrzowic. Pierwszy fragment od węzła Łódź Południe do Częstochowy będzie modernizowany, a dalszy odcinek powstanie w nowym śladzie. Są już projekty, trwa oczekiwanie na zezwolenia na realizację inwestycji drogowej.

    O ile A1 może być gotowa za rok, o tyle droga ekspresowa S8 od węzła Wieluń do węzła Łódź Południe ma ogromne szanse, aby zostać zbudowana w terminie, czyli przed przyszłorocznymi wakacjami.

    - Odcinek został podzielony na dziewięć kontraktów. Jeden z nich, czyli węzeł Wieluń, jest już zakończony - mówi Maciej Zalewski, rzecznik łódzkiego oddziału GDDKiA. - Duże zaawansowanie prac jest na węźle Łódź Południe i od tego węzła do węzła Róża. Niestety, wylewała rzeka Grabia, a sroga zima i opady spowodowały, że ukończenie prac może nieco się wydłużyć.

    Czytaj treści premium w Dzienniku Łódzkim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Mój reporter

    Zadaj pytanie swojemu reporterowi!

    Chcesz wiedzieć co wydarzyło się przed chwilą na Twojej ulicy?
    Zastanawiasz się gdzie zjesz w Łodzi najsmaczniejsze lody?
    Szukasz miejsc parkingowych w centrum?
    Chcesz wiedzieć ile zarabia prezydent?
    A może masz inne pytanie związane z naszym miastem?
    Zadaj je, a nasz reporter poszuka odpowiedzi!

    Dane kontaktowe

    Dziękujemy za przesłanie pytania, prosimy o cierpliwość. Opublikujemy je na stronie Mojego_reportera kiedy redakcja rozpocznie prace nad odpowiedzią.

    Oświadczenia:

    Użytkownik, który podał w powyższym formularzu dane osobowe klikając przycisk "WYŚLIJ" potwierdza, że: (czytaj dalej)
    • został poinformowany, że podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak konieczne do publikacji przekazanych materiałów
    • został poinformowany, że jego dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Domaniewskiej 45, dla celów korzystania i publikacji przekazanych materiałów w internecie i prasie drukowanej, oznaczenia ich imieniem i nazwiskiem / nazwą autora oraz kontaktu z Użytkownikiem i korzystania przez Operatora z udzielonej mu na podstawie Regulaminu przez Użytkownika licencji
    • został poinformowany, że Polska Press Sp. z o.o. jest administratorem danych osobowych. Właściciel danych ma prawo wglądu do swoich danych oraz ich poprawiania siedzibie spółki. Nadto ma prawo w każdym czasie wyrazić sprzeciw oraz cofnąć zgodę na przetwarzanie przez Spółkę danych w zakresie przewidzianym przez przepisy. Oświadczenia woli o w/w treści powinny by ze względów bezpieczeństwa wyrażone na piśmie.

    Komentarze (11)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    realista

    kurier (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 2

    czyli jeszcze jakieś od dwóch do czterech lat...

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Nabijanie w butelkę

    KC (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 5 / 5

    Zgadzam się z Gogolem. Nabijamy kabzę prywatnym firmom. Co z tego, że mogę przejechać nawet od Torunia do Gdańska......fajnie śmigając. Jednak zjeżdżając z S6 w kierunku Władysławowa to jakby...rozwiń całość

    Zgadzam się z Gogolem. Nabijamy kabzę prywatnym firmom. Co z tego, że mogę przejechać nawet od Torunia do Gdańska......fajnie śmigając. Jednak zjeżdżając z S6 w kierunku Władysławowa to jakby ścianę postawił. Gdzie ten architekt studiował co ten zjazd ...wymyślił ? Piękna obwodnica Trójmiejska kończy się ...na rondzie. Super pomysł.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Na budowie A1 mobilizacja : aż 4 osoby na kilometr !!!

    kix (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 14 / 14

    Polimex od 3 lat POZORUJE budowę A1 Stryków-Tuszyn. Wg pierwotnej wersji umowy już za miesiąc autostrada powinna zostać oddana do użytku. Tymczasem zaawansowanie robót jest niemal zerowe a z budowy...rozwiń całość

    Polimex od 3 lat POZORUJE budowę A1 Stryków-Tuszyn. Wg pierwotnej wersji umowy już za miesiąc autostrada powinna zostać oddana do użytku. Tymczasem zaawansowanie robót jest niemal zerowe a z budowy wycofał się Strabag - wykonawca obiektów inżynierskich (mostów i wiaduktów), których na tym odcinku powstać powinno 40 (90 z przepustami). Nikt inny się jakoś nie kwapi !...
    Wg komunikatu GDDKiA na budowie tego, liczącego 40 km odcinka A1, pracuje obecnie 160 osób, co daje oszałamiającą średnią 4 osoby/kilometr. Jeden pracownik na 250 m autostrady! Nawet usłyszeć jeden drugiego nie zdoła. Za daleko ...
    Za mało nawet, by przez 24h/dobę pilnować sprzętu na tak rozległej budowie. Tymczasem GDDKiA na swojej stronie stan ten nazywa tryumfalnie " PEŁNĄ MOBILIZACJĄ WYKONAWCY". Nie wiadomo, śmiać się, czy płakać ?!!!
    Polimex wygląda jednak na NIEZATAPIALNY !!! PO-twór pod ochroną ?...zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    hmmm...

    gogol (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 25 / 12

    I powiedzcie ludziom od razu ile będzie ich kosztować ten super luxus przejazdu z gór nad morze to im zaraz mina zrzednie. Taniej będzei pojechać całą rodziną pociągiem.... Unia daje kase na drogi...rozwiń całość

    I powiedzcie ludziom od razu ile będzie ich kosztować ten super luxus przejazdu z gór nad morze to im zaraz mina zrzednie. Taniej będzei pojechać całą rodziną pociągiem.... Unia daje kase na drogi a potem obywatele muszą nabijać kabzy prywatnym firemkom....zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    eh

    zxc (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 9 / 14

    pięknie będzie jak z DK1 na odcinku Piotrków-Śląsk zrobią A1 i z dwupasmowej darmowej drogi krajowej będzie trzeba się bujać 91 przez Rozprzę.. świetnie...

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Po kiego piszecie te kłamliwe artykuły?

    dasd (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 8 / 18

    Przecież roboty na odcinku Stryków-Tuszyn straszą swoim żółwim tempem.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    A co z S14 ?

    Adam (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 25 / 26

    Szkoda gadać... :(

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    ANTYKOMOR

    BOSS (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 11 / 30

    Kiedy bedzie zrobiona ul.Niciarniana?


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Myślenie nie boli....

    Mick Dundee (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 14 / 18

    Jak skończą dworzec..

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    POjedziemy wtedy jak Nowak dostanie kilka nowych zegarków

    zegarmistrz z PO (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 31 / 20

    kto da ten ma

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Baśnie i legendy

    w (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 44 / 20

    Stryków-Tuszyn ma "ogromne" szanse na ukończenie w terminie szczególnie że prace na 20 z 40 obiektów mostowych według obecnego harmonogramu który pewnie jeszcze się opóźni mają zakończyć się po...rozwiń całość

    Stryków-Tuszyn ma "ogromne" szanse na ukończenie w terminie szczególnie że prace na 20 z 40 obiektów mostowych według obecnego harmonogramu który pewnie jeszcze się opóźni mają zakończyć się po przyszłorocznych wakacjach(niektóre nawet w kwietniu 2015).No ale dobrze że chociaż troche interesujecie się tym odcinkiem.zwiń

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecamy

    Wideo