Praca w MPK cieszy się coraz większą popularnością. Na kurs motorniczego zgłosiło się 700 osób, ale wybrano tylko 24. Z tych 700 osób ok. 300 chciało być też kierowcami, ale ostatecznie do kursu zakwalifikowano tylko 19.
Również wybrańcy zostaną zatrudnieni w dwóch zajezdniach tramwajowych jako serwisanci taboru. To absolwenci czterech zespołów szkół ponadgimnazjalnych, którzy szkolą się w Łódzkim Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego. Nie demotywuje ich to, że tylko część znajdzie pracę u łódzkiego przewoźnika.
- MPK to firma, która istniała i będzie istnieć, więc praca w niej jest stabilna - mówi Damian, uczeń Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 9. - I płacą w niej co miesiąc, a nie jak w innych firmach co kilka miesięcy.
Kursanci wychodzą z założenia, że nawet jeśli nie dostaną pracy w MPK, to dzięki kursowi zdobędą dodatkowy certyfikat i umiejętności. - Stworzyliśmy wspólny program z Powiatowym Urzędem Pracy i MPK polegający na tym, że każdy uczeń szkoły zawodowej ma możliwość otrzymania bonu stażowego - tłumaczy Janusz Moos, dyrektor Łódzkiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego, które na projekt pozyskało unijne środki . - Dzięki kursowi uczeń mechatroniki może zostać technikiem taboru kolejowego.
Pracowników o takich kwalifikacjach na rynku brakuje, a MPK szacuje, że w 2017 r. aż 220 obecnych pracowników zaplecza technicznego MPK będzie w wieku emerytalnym. Trzeba zatem wyszkolić nowych.
- W szkołach uczniowie nie mają zajęć poświęconych ściśle tramwajom. Lukę, która powstała, my wypełniamy - mówi Witold Talar, kierownik zajezdni Chocianowice. - Dlatego opowiadam uczniom m.in. o sposobach diagnozowania usterek i ich naprawy. Jeśli chociaż 10 proc. z tych uczniów przyjdzie do pracy w MPK, to będzie dobrze.
Kurs w ŁCDNiKP dla 84 uczniów rozpoczął się w październiku, a zakończy 22 grudnia. Od połowy stycznia kursantów czeka 80 godzin praktyk i 150 godzin stażu w zajezdniach. Ale do praktyk przystąpią tylko 64 osoby, a w stażu weźmie udział 20.
Jak zostaną wybrani? Liczyć się będzie frekwencja, testy oceniające poziom wiedzy i opinia opiekunów praktykantów w zajezdniach.
Wśród 84 uczniów jest tylko jedna uczennica. - Nie przeszkadza mi, że mogę być pierwszą kobietą pracującą w MPK przy serwisie tramwajów. W końcu w szkole jest nas tylko dziesięć, a w klasie jestem jedna - mówi Aleksandra, uczennica ZSP nr 9.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?