We wtorek (2 sierpnia) w siedzibie Łódzkie Kolei Aglomeracyjnej otwarto koperty z ofertami od firm, które w przetargu chcą sprzedać do ŁKA swoje pociągi. Oferty złożyły trzy firmy:
- Stadler Polska Sp. z o.o.
- Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA
- Newag Spółka Akcyjna.
Łódzka Kolej Aglomeracyjna chce zakupić 14 trójczłonowych pociągów elektrycznych. Przetarg zakłada też, że oferent będzie przez 12 lat świadczył usługi utrzymania dostarczonych pociągów elektrycznych. O tym, która z firm zostanie wybrana zadecydują cztery kryteria:
- koszt pojazdu,
- koszt jego późniejszego serwisowania,
- współczynnik efektywności kosztowej mierzony jako iloczyn zużycia energii i masy pociągu
- liczba siedzeń stałych w pojeździe.
Łódzka Kolej Aglomeracyjna chce wybrać dostawcę, który oferuje pociągi najbardziej ekonomiczne w utrzymaniu a zarazem komfortowe. Kryteria zostały zaakceptowane przez oferentów bez zastrzeżeń. W żaden też sposób nie preferują któregokolwiek z dostawców.
- Zależy nam, aby pociągi Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej gwarantowały pasażerom maksymalny komfort podróży oraz ich maksymalną niezawodność. Wszystko to ma być zapewnione przy niskich kosztach eksploatacji, dzięki którym pociągi mogą być eksploatowane intensywnie przez wiele lat na różnych liniach - mówi Witold Stępień, marszałek województwa łódzkiego.
Szczegółowe kryteria
40% - Koszt zakupu pojazdu
Cena zakupu pociągu stanowi tylko i aż 50% wszystkich kosztów jego eksploatacji w okresie życia pojazdów. Tańsze pociągi to tańsze bilety i szansa na więcej pociągów w parku taborowym przewoźnika za tą samą kwotę. Więcej pociągów to lepszy rozkład jazdy i większa elastyczność w tworzeniu nowych ofert (stacji docelowych i kierunków)
30 % - Koszt utrzymania
Koszt serwisowania decyduje o tym ile naprawdę kosztuje pociąg, a dokładnie jego uruchomienie dla pasażera. Jeśli koszt jest niższy to pociągi mogą kursować więcej kilometrów za tą samą cenę, lub mogą być np. tańsze bilety.
20% - Współczynnik efektywności kosztowej (iloczyn zużycia energii i masy pociągu)
Zużycie energii elektrycznej przez pociąg ma istotny wpływ na koszty jego eksploatacji. Masa pociągu z kolei to jeden z kluczowych parametrów. Im niższa masa tym lepsze parametry techniczne pociągu- krótszy czas podróży. Lżejszy pociąg zużywa mniej energii elektrycznej i tańsze są koszty jego dostępu do torów. Im mniejsza masa składu tym mniejsze zużycie m.in. kół czy hamulców a więc niższe koszty eksploatacji.
10% - Liczba siedzeń stałych w pojeździe powyżej 140
Im większa liczba siedzeń stałych w pojeździe, przy zachowaniu określonej odległości między fotelami tym większa wygoda i komfort podróży dla pasażerów.
ZAKRES ZAMÓWIENIA | SRODKI ZAMAWIAJĄCEGO W PLN NETTO/BRUTTO | OFERTA FIRMY STADLER | OFERTA FIRMY PESA | OFERTA FIRMY NEWAG |
---|---|---|---|---|
DOSTAWA TABORU | 212 450 000,00 | 212 100 000,00 | 209 720 000,00 | 192 500 000,00 |
261 313 500,00 | 260 883 000,00 | 257 955 600,00 | 236 775 000,00 | |
UTRZYMANIE TABORU | 53 439 583,38 | 36 821 661,41 | 67 506 379,25 | 24 547 774,27 |
65 730 687,56 | 45 290 643,53 | 83 032 846,48 | 30 193 762,35 | |
OGÓŁEM | 265 889 583,38 | 248 921 661,41 | 277 226 379,25 | 217 047 774,27 |
327 044 187,56 | 306 173 643,53 | 340 988 446,48 | 266 968 762,35 | |
UTRZYMANIE TABORU- CENA BRUTTO ZA 1 KM | 2,214 | 4,059 | 1,476 |
-Złożone oferty zostaną zweryfikowane pod względem formalnym. Następnie zostaną ocenione merytorycznie zgodnie z podanymi kryteriami. Wszystkie dane zostaną dokładnie sprawdzone przez komisję przetargową - mówiMarta Markowska, rzecznik ŁKA.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?