Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Łódź Fabryczna rekordzistką, ale daleko nam do Wrocławia, Poznania czy Krakowa. Czy to się zmieni po oddaniu tunelu?

Jacek Zemła
Jacek Zemła
Dworzec Łódź Fabryczna odwiedzany jest przez największą liczbę pasażerów spośród wszystkich łódzkich dworców
Dworzec Łódź Fabryczna odwiedzany jest przez największą liczbę pasażerów spośród wszystkich łódzkich dworców Jacek Zemła
Łódzkie nie należy do gigantycznych generatorów ruchu kolejowego. Wszystkie stacje kolejowe w Łodzi liczone razem znalazły się na 7. miejscu wśród miast wojewódzkich w kraju. Najwięcej osób podróżuje do i z Warszawy, na podium znalazły się jeszcze Gdańsk i Wrocław. Wyprzedzają nas także Poznań, Kraków i Katowice, a więc miasta mniejsze pod względem liczby mieszkańców.

Łódź Fabryczna pozostaje najczęściej odwiedzanym przez pasażerów dworcem kolejowym w mieście - tak wynika z danych opublikowanych przez Urząd Transportu Kolejowego. W ubiegłym roku przewijało się przez ten dworzec średnio dziennie nieco ponad 10 300 osób, ale nie była to najliczniej odwiedzana stacja kolejowa w Łódzkiem. Więcej pasażerów - bo średnio 12 900 każdego dnia korzystało z dworca w Skierniewicach. To dowód na to, że Dworzec Fabryczny wciąż nie jest wykorzystywany w stopniu, jaki zakładano budując ten ogromny gmach i cztery podziemne perony. Planiści twierdzili, że przez tę stację będzie się przewijało nawet 50 tysięcy osób na dobę. Po 7 latach od jego otwarcia osiągnęliśmy jedną czwartą tych szacunków.

Gdzie wsiada najwięcej pasażerów?

Drugim co do frekwencji dworcem jest Łódź Widzew, gdzie wsiada i wysiada do i z pociągów średnio dziennie 9800 pasażerów. To czołówka jeśli chodzi o dworce w Łodzi i województwie łódzkim. Na kolejnych miejscach znalazły się stacje Łódź Kaliska z 5100 pasażerami na dobę, Koluszki z 4500 i Łowicz z 3100 osób, które średnio każdego dnia kończą tam lub rozpoczynają podróże koleją.
Niewiele mniej, bo 3000 osób dziennie pojawia się w celach podróżniczych na dworcu w Kutnie, 2700 w Piotrkowie Trybunalskim, a po 2,5 tysiąca korzysta z dworców Łódź Żabieniec i Zgierz. Na dalszych miejscach znalazły się stacje Radomsko (1700 osób), Łódź Chojny (1500 osób), Pabianice (1300), Sieradz (1200), Zduńska Wola (1100) i Tomaszów Mazowiecki (850).

Przegrywamy ze wszystkimi oprócz Szczecina

Łódzkie nie należy do gigantycznych generatorów ruchu kolejowego. Wszystkie stacje kolejowe w Łodzi liczone razem znalazły się na 7. miejscu wśród miast wojewódzkich w kraju. Najwięcej osób podróżuje do i z Warszawy, na podium znalazły się jeszcze Gdańsk i Wrocław. Wyprzedzają nas także Poznań, Kraków i Katowice, a więc miasta mniejsze pod względem liczby mieszkańców. Za nami z grupy dużych miast znalazł się jedynie Szczecin. Licząc pojedyncze dworce, największy ruch panuje we Wrocławiu Głównym, gdzie w ciągu doby wsiada i wysiada 72,5 tysiąca osób. 60 tysięcy pasażerów pojawia się w Poznaniu Głównym, a 55 tysięcy w Krakowie Głównym. Nasza największa stacja Łódź Fabryczna z frekwencja 10 300 znalazła się dopiero na 24. miejscu w kraju, a Widzew na 26.

Czy tunel okaże się szansą dla Łodzi Fabrycznej?

Ruch na dworcu Fabrycznym ma się poprawić po oddaniu do użytku tunelu średnicowego - tak przynajmniej uważają władze miasta i zawiadujące dworcem Polskie Koleje Państwowe. Może się tak stać, ale nie jest to do końca pewne. Od wybudowania tunelu liczba osób odwiedzających Łódź raczej nie wzrośnie, a z kolei podróżni jadący pociągami aglomeracyjnymi będą mieli do wyboru więcej przystanków, na których mogą zakończyć czy rozpocząć podróż. Powstanie podziemny przystanek Łódź Śródmieście przy alei Kościuszki oraz Łódź Polesie przy Manufakturze. Te miejsca mogą być bardziej atrakcyjnym punktem do wysiadania czy wsiadania, niż leżący na uboczu i słabo skomunikowany Dworzec Fabryczny. Oddanie tunelu wcale nie musi więc zwiększyć na nim frekwencji pasażerów, a wręcz przeciwnie - może ich być jeszcze mniej.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Łódź Fabryczna rekordzistką, ale daleko nam do Wrocławia, Poznania czy Krakowa. Czy to się zmieni po oddaniu tunelu? - Express Ilustrowany

Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki