Łódź: Fabryka inżynierów XXI wieku

Paweł Patora
Tak będzie wyglądała ''Fabryka inżynierów XXI wieku'' na Wydziale Mechanicznym PŁ
Tak będzie wyglądała ''Fabryka inżynierów XXI wieku'' na Wydziale Mechanicznym PŁ fot. materiały promocyjne
Udostępnij:
Już za trzy i pół roku studenci Wydziału Mechanicznego Politechniki Łódzkiej będą się kształcić w pięknym, nowoczesnym i znakomicie wyposażonym budynku. Jego budowa rozpocznie się zaraz po wakacjach.

Zaprojektowany w pracowni Lachman-Pabich Architekci gmach będzie miał 5 kondygnacji oraz 8,5 tys. mkw. powierzchni dydaktycznej. Złoży się na nią 9 laboratoriów technologicznych, 9 dydaktycznych i 4 laboratoria pomiarowe, 5 auli wykładowych, 8 sal seminaryjnych, 26 pracowni dydaktycznych i dydaktyczno-laboratoryjnych, 5 pracowni informatycznych oraz 3 sale ICT (technologii informatyczno-komunikacyjnych) przeznaczone do pracy własnej studentów.

Inwestycja wartości ponad 54 mln zł zostanie sfinansowana z funduszy unijnych. Projekt nosi nazwę ''Fabryka inżynierów XXI wieku'', bo jego głównym celem jest stworzenie jak najkorzystniejszych warunków do kształcenia inżynierów, jakich potrzebuje nowoczesny, szybko modernizujący się przemysł.

Inżynier mechanik to - jak podkreślił wczoraj podczas prezentacji projektu jego koordynator, prof. Piotr Kula - najbardziej deficytowy zawód. W roku 2014 niedobór inżynierów mechaników sięgnie 19 tysięcy. By utrzymać tempo rozwoju naszej gospodarki, trzeba temu przeciwdziałać. Na pewno jednak studiujący w ''Fabryce inżynierów XXI wieku'' nie będą musieli martwić się o przyszłą pracę.

Prof. Kula podkreślił, że inżynier mechanik należy do najbardziej uniwersalnych zawodów inżynierskich. Absolwent tego wydziału niekoniecznie musi znaleźć pracę w fabryce samochodów, sprzętu mechanicznego czy narzędzi. Dla inżyniera mechanika znajdzie się bowiem praca praktycznie w każdym zakładzie produkcyjnym, chociażby w służbach utrzymania ruchu.

- Na szczęście wśród młodzieży rodzi się coraz większa świadomość, że można zrobić karierę życiową w oparciu o zawody inżynierskie - dodał prof. Kula. - Tę świadomość musimy jednak nadal budować wśród maturzystów, ich rodzin i nauczycieli.

Wysoki poziom absolwentów PŁ potwierdzili przedstawiciele przemysłu. Piotr Dargiel, dyrektor biura technicznego transformatorów mocy w łódzkiej fabryce firmy ABB, zapewnił, że fabryka ta doskonale sobie radzi na trudnym, konkurencyjnym rynku dzięki innowacyjności inżynierów - absolwentów PŁ. Bartłomiej Cyganek, dyrektor personalny firmy AMCOR, powiedział natomiast, że niedawno firma ta zainstalowała urządzenie najwyższej klasy. Przyjęto, że może ono być w pełni wykorzystane za 5 lat, ale dzięki znakomitej kadrze inżynierów - absolwentów Politechniki Łódzkiej, udało się tego dokonać w ciągu roku.
Wydział Mechaniczny PŁ kształci teraz ok. 2.400 studentów na siedmiu kierunkach: mechanika i budowa maszyn, inżynieria materiałowa, automatyka i robotyka, zarządzanie i inżynieria produkcji, transport, energetyka i mechatronika. W trzech dyscyplinach naukowych wydział ma prawo nadawania stopni doktora i doktora habilitowanego. W ostatnich czterech latach obroniono tu 70 doktoratów i 7 habilitacji.

Budowa nowego gmachu Wydziału Mechanicznego będzie wymagała opuszczenia przez pracowników i studentów pofabrycznego budynku szedowego stojącego wzdłuż ul. Stefanowskiego, gdzie teraz znajdują się pracownie, laboratoria i sale dydaktyczne wydziału.

Ten zabytkowy budynek, po modernizacji, stanie się skrzydłem nowego gmachu. Obok przedstawiamy jego obecny i przyszły wygląd. Zwraca uwagę zamiana rzędu spadzistych dachów na jeden dach płaski. To dlatego, że w pierwotnej postaci, na przełomie XIX i XX w., budynek ten miał płaski dach i wyglądał inaczej niż teraz. Po rewitalizacji jego wygląd zostanie przywrócony do pierwotnej, a nie obecnej postaci. Wcześniej obiekt będzie w znacznej części rozebrany, ale gruz zostanie na miejscu zmielony i ponownie wykorzystany do budowy.

Projekt ''Fabryka inżynierów XXI wieku'' to nie tylko budynek o europejskim standardzie. To także poprawa jakości kształcenia, m.in. dzięki nowoczesnemu wyposażeniu laboratoriów i pracowni oraz innowacyjnym formom kształcenia. To także 200 dodatkowych miejsc studiów na wspieranych kierunkach oraz 270 miejsc dla studentów kształcących się - dzięki technice elektronicznej - na odległość.

Projekt uzyskał wsparcie władz Łodzi. Teresa Białecka-Krawczyk, dyrektor Biura Rozwoju Przedsiębiorczości i Miejsc Pracy Urzędu Miasta Łodzi, powiedziała podczas wczorajszej promocji , że wysoko kwalifikowane kadry są największym atutem miasta w staraniach o pozyskanie inwestorów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Diesel

Diesel Mega Chief DZ4329

1 416,00 zł424,25 zł-70%
miejsce #2

Diesel

DIESEL MEGA CHIEF DZ4360

1 443,72 zł510,00 zł-65%
miejsce #3

Michael Kors

Michael Kors Slim Runway MK3282

553,88 zł312,71 zł-44%
miejsce #4

Casio

Casio Vintage A100WE-1AEF

349,00 zł195,00 zł-44%
miejsce #5

Seiko

Seiko Srpc87K1

1 339,20 zł1 130,46 zł-16%
miejsce #6

Casio

Casio G-Shock GA-110HC-1AER

223,30 zł
Materiały promocyjne partnera

Studiowanie w Polsce jest coraz droższe. Ekspert wyjaśnia powody

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Dziennik Łódzki
Dodaj ogłoszenie