MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Łódzki Tramwaj Metropolitalny. Miasta chcą zmniejszyć koszt inwestycji

Jacek Losik
Sąsiedzi Łodzi chcą zmniejszyć koszty Łódzkiego Tramwaju Metropolitalnego. To powinno zwiększyć szanse na realizację inwestycji ośmiu gmin i miast.

Los Łódzkiego Tramwaju Metropolitalnego nadal nie jest pewny. Choć w lutym łódzki magistrat zapewniał, że projekt ośmiu gmin i miast będzie realizowany, to na razie nie ma skąd pozyskać dofinansowania do inwestycji wartej ponad 1 mld zł. Koszty związane z wkładem własnym, głównie dla mniejszych gmin, są horrendalne. Dlatego chcą one obniżyć wartość ŁTM. Oczekują, że jeszcze raz zostanie ona przeliczona przez specjalistów. Na razie zbierają pieniądze na ich opłacenie.
Łódzki Tramwaj Metropolitalny jednak możliwy?

Gdy jesienią 2014 r. Łódź, Pabianice, Zgierz, Ozorków, Lutomiersk, Ksawerów i Konstantynów Łódzki podpisywały porozumienie w sprawie budowy ŁTM, Marek Cieślak (ówczesny wiceprezydent Łodzi) szacował, że projekt może zostać sfinalizowany i rozliczony w ciągu najbliższych 7 lat. Mija drugi rok i nic. Jednak mało kto w 2014 r. przewidywał, że wartość ŁTM zostanie oszacowana na miliard. A to już za dużo by otrzymał on dofinansowanie z Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (unijne dofinansowanie). Konieczne byłoby wsparcie finansowe ze strony rządu.

Zapomniane mosty tramwajowe w Łodzi. Jakie tramwaje miały po nich kursować?

Łódź i jej sąsiedzi liczą, że będą mogli pozyskać dofinansowanie przysługujące metropoliom. Jednak i te nadzieje prawdopodobnie okażą się płonne, bo status metropolii ma ponoć otrzymać tylko Śląsk. Wskazuje na to nowa ustawa metropolitalna. Władze Łodzi są jednak dobrej myśli. - Przepisy wykonawcze ustawy nie zostały jeszcze wydane. Jednocześnie cały czas trwają prace przedstawicieli Łodzi oraz gmin ościennych przy projekcie Łódzkiego Tramwaju Metropolitalnego. Rozważane są inne warianty realizacji projektu - mówi Grzegorz Gawlik z biura prasowego łódzkiego magistratu.

Mniejsze miasta nie ukrywają, że innym wariantem realizacji ŁTM jest obniżenie jego kosztów. To dałoby inwestycji szansę na dofinansowanie z innych źródeł. - Wspólnie z gminami uczestniczącymi w projekcie Łódzkiego Tramwaju Metropolitalnego uznaliśmy, że należy sprawdzić stawki podane w jego studium wykonalności. Dlatego będzie przygotowywany koreferat do studium, który liczymy, że pokaże nowe możliwości - mówi Kacper Demko - rzecznik prezydenta Konstantynowa Łódzkiego.

- Mocno naciskamy, by obniżyć koszty remontu. Liczymy, że po koreferacie uda znaleźć się alternatywę do ŁTM - dodaje Jacek Socha, burmistrz Ozorkowa.

Pabianice też chcą ciąć koszty. - To ostateczne opracowanie robione jest po to, by zmniejszyć koszt własny inwestycji ponoszony przez gminy. Ma uwzględnić m.in. możliwość etapowania i podziału projektu na trzy niezależne odcinki, tzn. do Pabianic, Ozorkowa i Lutomierska - tłumaczy Aneta Klimek, rzeczniczka prezydenta Pabianic.

Do końca sierpnia gminy zaangażowane w ŁTM mają uzbierać kwotę, która pozwoli na wynajęcie firmy, która ponownego oszacuje koszty inwestycji. Może jeszcze w tym miesiącu zostanie ogłoszony przetarg na wybór wykonawcy koreferatu.

- Według Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi koreferat powinien powstać do końca listopada. W styczniu lub lutym powinna zostać wypracowana przez gminy wspólna decyzja, jak dalej prowadzić projekt - mówi Aneta Klimek.

W przeciwieństwie do Łodzi jej sąsiedzi nie mogą długo czekać na ŁTM. Ich torowiska pilnie potrzebują remontu. - Bardzo zależy nam na utrzymaniu połączenia tramwajowego z Łodzią, ale remont torowiska jest w naszym przypadku bardzo pilny - mówi Jacek Socha.

Łódzki Tramwaj Metropolitalny. Podłódzkie gminy boją się, że tramwaje nie będą miały po czym jeździć

Podobna sytuacja jest w Ksawerowie. - Remont jest bardzo potrzebny. W te wakacje dwukrotnie doszło na naszym odcinku do wykrzywienia się szyn i wykolejeń. Bardzo mocno liczymy na to, że uda znaleźć się alternatywę dla ŁTM - mówi Adam Topolski, wójt Ksawerowa.

Pabianice biorą pod uwagę realizację inwestycji we własnym zakresie. Oznaczałoby to jednak znaczne jej okrojenie. Obejmowałaby ona tylko remont torowisk wraz z układem drogowym oraz modernizację podstacji i sieci trakcyjnych. - Projekt ŁTM w wariancie rekomendowanym w studium wykonalności obejmuje też przebudowę przystanków, budowę systemu informacji pasażerskiej i inteligentnego systemu sterowania ruchem ITS, udział w rewitalizacji zajezdni Helenówek i zakup niskopodłogowego taboru - wylicza Aneta Klimek.

Wydarzenia tygodnia w Łódzkiem. Przegląd wydarzeń 25 - 31 lipca 2016 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki