Logo Łodzi? Lubię to!

Katarzyna Chmielewska
Katarzyna Chmielewska
Katarzyna Chmielewska Jakub Pokora
Lubię nowe logo Łodzi. Nie tylko dlatego, że jest atrakcyjne i ciekawe. Logo mojego miasta lubię z założenia. I uważam, że każdy łodzianin powinien je polubić.

Siłą logotypu nie jest tylko artystyczna wartość projektu, nie tylko kunszt grafika. Logo będziemy wypełniać treścią my - mieszkańcy. Czy kibice piłki nożnej kochają barwy swoich klubów dlatego, że połączenie czerwieni i granatu jest atrakcyjne wizualnie? Nie. Kibice kochają klubowe znaczki i barwy, bo niosą one za sobą ważne dla nich wartości. W tej kwestii powinniśmy brać przykład z kibiców i uznać logo za nasze. Dajmy mu szansę i kibicujmy Łodzi.

Każdy z nas "lubi" na Facebooku tysiące rzeczy, ale lubienie własnego miasta przychodzi nam z trudnością. Kliknięcie "Lubię to!" wydaje się być bez znaczenia. Ale to przecież powszechne manifestowanie sympatii przez łodzian dało siłę projektowi Łódź Europejska Stolica Kultury 2016, a ta sympatia przekuła się w sukces. Ktoś może zapytać, jaki sukces? Nie chodzi o to, czy przeszliśmy na krótką listę, czy nie. Chodzi o to, że w końcu mówiliśmy jednym głosem o tym, że "lubimy Łódź".

Wiele osób chętnie zostałoby przy ukochanym logo ŁESK. Dlaczego nie mogłoby stać się ono logo Łodzi? Bo projekt się skończył. W 2016 roku ESK będzie Wrocław. Tworzenie marki nie polega na przybiciu stempelka z ładnym obrazkiem. Tworzenie marki to opowiadanie historii, którą przekazują potem znaki i symbole.

Nowy logotyp jest konsekwencją strategii promocji marki. Odnosi się do Łodzi jako stolicy przemysłów kreatywnych, przywołując postać awangardowego artysty Władysława Strzemińskiego. To zresztą nie pierwsze użycie tzw. alfabetu Strzemińskiego. Polecam spojrzeć w okna MS2 od strony ulicy Ogrodowej.
Logo niesie za sobą historię Łodzi, która przeszła od produkcji do kreowania. Od ciężkiego produkcyjnego przemysłu maszynowego do przemysłów kreatywnych, czyli działalności, która opiera się na pomyśle i talencie.

Hasło promocyjne uzupełnia logo. W Poznaniu "wiedzą jak to się robi", Wrocław jest "miastem spotkań", Kraków jest "magiczny", w Warszawie można się "zakochać", a Łódź "kreuje". Czy to znaczy, że swoje miejsce w mieście znajdą dziś tylko artyści, designerzy, PR-owcy, marketingowcy i inni "kreatywni", a wszyscy księgowi powinni się wyprowadzić? Skąd. "Łódź kreuje" to znaczy - wyznacza drogę, już nie - produkuje, ale tworzy. Łódź jest ciekawa i niepokorna i w końcu Łódź to miasto, które nie ogranicza. Tutaj każdy może być sobą. Taki wizerunek miasta chcą budować jego władze. Nie uda im się to, jeśli łodzianie będą stawiać opór.

I na koniec: nie chcę słyszeć "sam/a bym lepsze logo narysował/a wieczorem przy piwku ze znajomymi". Trzeba było narysować i zgłosić. Konkurs został ogłoszony w lipcu. A teraz byłoby dodatkowe 50 tys. zł na piwko.

Wideo

Komentarze 39

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

F
Ferdynand K.

... i widzę, że szanowna pani Redaktor napisała: "Logo niesie za sobą historię Łodzi". To błąd. Poprawny zwrot to: niesie z sobą. Za sobą się ciągnie. Np. za kimś ciągnie się smród. Chciałaby Pani coś za sobą nosić? Przecież to niewygodne.
A poza tym, jaką historię może nieść świeże logo? Łódka z herbu, owszem.

G
Gall

Jak mozna pisac o kredycie zaufania, kiedy wciska sie mieszkancom do gardla, na sile, logo, ktorego prawie nikt nie akceptuje, logo za ktore ci mieszkancy musza zaplaci podatkami. Czy tak sie buduje kredyt zaufanie, poprzez klamstwo i oblude?

Prosze napisac dlaczego to logo sie pani podoba. Co w nim jest "ciekawego i atrakcyjnego"? Dlaczego nikt nie jest w stanie przeczytac liter. Dlaczego kolory jak z zepsutej drukarki. Dlaczego ten pretensjonalne slowo "kreuje". Co takie Lodz kreuje? Oprocze biedy, brudu i usluznych "dziennikarzy" piszacych na zamowienie wladzy.

j
j

inteligiencją

M
Muchozol

Hahaha, o ja pier.... ty to za to osiągnęłaś wyżyny inteligencji wywłoko.

t
twórca

pozdrowienia dla wszystkich, którzy się cenią...

p
prof.i

A propos: "nie chcę słyszeć..." - droga Autorko artykułu - zadam proste pytanie: czy chciałaby Pani popracować u nas jako dziennikarz i zarobić 50.000 złotych na to piwko? Ale zasady są takie: pracuje Pani za darmo przez jakieś prawie 3 miesiące, pod warunkiem, że zorganizuje Pani u nas własne stanowisko pracy z biurkiem i szafką, fotelem, komputerem, oprogramowaniem, telefonem i wszelkimi innymi potrzebnymi Pani do wydajnej i kreatywnej pracy dodatkami (np. papier toaletowy). Aha, oczywiście wykonuje Pani pracę na własne ryzyko, bo oceniające je gremium nie musi wcale jej przyjąć. No i musi Pani wiedzieć, że takich jak Pani będzie więcej, bo my jesteśmy otwarci na wszystkich chętnych do pokazania nam swojej kreatywności. Nie chce Pani? No co, przecież dajemy 50.000...

Teraz Pani wie, dlaczego niektórzy nie biorą udziału w otwartych konkursach, będącymi tanimi zamiennikami cywilizowanych zleceń. Gdyby Urząd Miasta miał zapłacić każdemu z uczestników za jego pracę 50.000 zł to myślę, że pierwsza by Pani napisała o niebywałym skandalu finansowym. Dziwi także (a nawet można powiedzieć, że jest skandaliczne) autoryzowanie takich praktyk swoim nazwiskiem przez szanownych panów profesorów uczelni artystycznych, akademickich i praktykujących specjalistów z branży reklamowej i marketingowej, którzy pierwsi powinni powiedzieć, że darmowe korzystanie z wartości intelektualnych jest nie fair.

I na koniec: nie chcę słyszeć "nikt nie zmusza do udziału/nie trzeba brać udziału". Bo tak się po prostu NIE ROBI. Trzeba budować właściwe zasady i między innymi urzędy powinny być pierwszymi, które o to dbają.

W
Waldek

Ja wtedy ocenię czy "grzeszysz" inteligencją.

Anonimowo klikać to każdy potrafi bohaterko

m
macko

mam w d..pie takie logo oddajcie nam lodke

k
klik

Jak bym wyglądała jak pani Katarzyna, to może też bym polubiła to logo. Inteligęcją nie grzeszy!!

k
ksantypa_222

Ku mojej całkowitej konsternacji moje dwa wczorajsze komentarze dotyczące wspaniałego logo Łodzi zniknęły!!! Regulaminu forum nie złamałam, a wpisów brak. czyżby powróciła cenzura??? Może moderator da głos w tej sprawie?

w
wciąż ja

No tak, skoro tobie się podoba, to zamyka wszelką dyskusję ;)

w
wciąż ja

No tak, skoro tobie się podoba, to zamyka wszelką dyskusję ;)

f
floru

Kobieto proszę cię.... to logo jest bardzo słabe nie ma wyrazu, nigdy nie będę utożsamiał się z takim logiem.... dodam jeszcze, że bardzo słabo będzie to wyglądać choćby na koszulkach, Łódź ma inny charakter napewno to logo nie oddaje w żadnym stopniu tego co byśmy chcieli, to logo jest słabe

a
ad

Noblistka? Jakieś Nike? Coś? Jeśli dziennik tak łaskawie udostępnia swoje łamy, to ja też chętnie skrobnę coś i niech się łodzianie zapoznają z mądrościami. :)

W
Wojtek

skoro dla huljo juror jest kolegą to ten głos nie jest obiektywny. Pani Kasiu jednak proszę przejąc
się tymi opiniami, bo od jutra Pani będzie mi się kojarzyc jak to kuriozalne logo.
Inna sprawa to wypowiedz p arch Borkowskiego cyt;" kiedy zobaczyliśmy ten projekt,to już nie
chcieliśmy ogladac innych" no i to "niechciejstwo" teraz widac. Jak juror może przyznawac sie do tego,że nie zwracał uwagi na inne propozycje z należytą uwagą???? Może to jest podstawa by unieważnic ten konkurs ???? Cóż ciśnie się myśl :jakie jury takie logo. Pozdrawiam tych co są na NIE

Dodaj ogłoszenie