reklama

MATURA USTNA Z POLSKIEGO 2015: Pytania na maturze ustnej z polskiego [POLSKI PYTANIA 16 maja 2015]

mredZaktualizowano 
MATURA USTNA Z POLSKIEGO 2015: Pytania na maturze ustnej z polskiego [POLSKI PYTANIA 16 maja 2015] Krzysztof Szymczak
MATURA 2015: JĘZYK POLSKI USTNY [PYTANIA z 16 maja]. Matura ustna z języka polskiego w nowej formule trwa od poniedziałku, 11 maja. Maturzyści zdają egzamin w formie wypowiedzi po wylosowaniu pytania. Ci, którzy zdają ustną maturę z polskiego rano, mają szansę podzielić się pytaniami z kolegami, którzy podchodzą do egzaminu w późniejszych godzinach. Tym samym, szansa na dobry wynik tych drugich wzrasta. PYTANIA znajdziecie również na naszej stronie.

MATURA 2015: Matura ustna z języka polskiego [PYTANIA]

Matura 2015. Premiera nowej matury ustnej z języka polskiego w ogólniakach

Od poniedziałku, 11 maja maturzyści zdają ustny egzamin maturalny z języka polskiego w nowej formule. Nie wygłaszają już przed komisją egzaminacyjną przygotowanej wcześniej tzw. prezentacji maturalnej. Zamiast niej absolwenci LO losują sobie pytanie. Mają kwadrans na przygotowanie odpowiedzi, następne 10 minut powinien zająć monolog przed egzaminatorami, a na koniec 5-minutową rozmowa. Maturzyści stają przed komisją egzaminacyjną również w sobotę, 16 maja.

MATURA 2015: Matura ustna z języka polskiego [PYTANIA z poszczególnych dni]

MATURA USTNA Z JĘZYKA POLSKIEGO 2015 [PYTANIA - SOBOTA 16 MAJA 2015]*
Lista będzie na bieżąco aktualizowana

1. Pytanie o topos theatrum mundi. Odwołanie do fragmentu "Lalki" Bolesława Prusa. [Łacińska sentencja "theatrum mundi" znaczy tyle, co teatr świata. W "Lalce" niemalże w każdej scenie przedstawiony świat ma w sobie coś z teatru. Już w pierwszej scenie można zobaczyć marionetki z wystawy sklepu, które w pewnym sensie symbolizują oraz pokazują cały świat przedstawiony w powieści. Reszta powieści ukazuje nam także świat ludzi- marionetek, są oni od siebie zależni, manipulują sobą, a czasem z góry wiadomo jak się zachowają- w taki sposób jakby ktoś to wszystko wyreżyserował. Bardzo dobrze pasuje do tego toposu cytat Szekspira: „Świat jest teatrem, aktorami ludzie, którzy kolejno wchodzą i znikają".]
2. Apel jako tekst kultury, "Rota"
3. Motyw dzieciństwa: Obrazy dzieciństwa. Odwołanie do wiersza Tadeusza Różewicza "Kasztan" i innych tekstów kultury.

Najsmutniej jest wyjechać
z domu jesiennym rankiem
gdy nic nie wróży rychłego powrotu
Kasztan przed domem zasadzony
przez ojca rośnie w naszych oczach
matka jest mała
i można ją nosić na rękach
na półce stoją słoiki
w których konfitury
jak boginie ze słodkimi ustami
zachowały smak
wiecznej młodości
wojsko w rogu szuflady już
do końca świata będzie ołowiane
a Bóg wszechmocny który mieszał
gorycz do słodyczy
wisi na ścianie bezradny
i źle namalowany
Dzieciństwo jest jak zatarte oblicze
na złotej monecie która dźwięczy
czysto.

4. Jakie postawy wywołuje w człowieku wojna? Odniesienie do fragmentu "Lalki" Bolesława Prusa (fragment o Rzeckim).
5. Motyw zabawy w tekstach kultury. Załącznikiem jest obraz "Wiejskie wesele".
6. Normy językowe w mowie i piśmie na postawie dołączonego tekstu Szostaka.
7. Refleksja na temat ludzkiej egzystencji. Odniesienie do dzieła Józefa Szajny "Ściana butów"
8. Środki językowe w krytyce. Odwołanie do fragmentu "Pana Tadeusza" Adama Mickiewicza, wybranych utworów i własnych doświadczeń komunikacyjnych.
9. W jaki sposób twórcy ukazują stan zafascynowania drugą osobą? Tekst Tuwima, wykorzystany również jako tekst piosenki i dwa inne teksty kultury.
10. Jak w tekstach kultury jest ukazywane polskie społeczeństwo? Odniesienie do plakatu Kiliana, "Wesela" i innych dzieł kultury.
11. Jaką funkcję w kulturze pełni motyw walki z potworem. Odniesienie do obrazu ze Spidermanem.
12. Gesty i mimika w komunikacji.
13. Kolokwializmy. Tekst o "Wojnie polsko-ruskiej" pod flagą biało-czerwoną".
14. Język jako sposób przekazywania informacji.
15. Jak artyści przedstawiają wojnę.
16. Jaki wpływ na życie człowieka może mieć literatura?
17. Omów problemy polityczne i społeczne w tekstach kultury. Odniesienie do plakatu "Łączy na patriotyzm jutra"

18. Wytrwałe dążenie do celu jako temat tekstów kultury. Omówienie zagadnienia odwołując się do podanego wiersza Adama Asnyka oraz innych tekstów kultury.
19. Innowacje w języku - potrzebne czy zbędne.
20. Jak sytuacja językowa wpływa na kod językowy na podstawie tekstu Anny granat, tekstu kultury i własnych doświadczeń.

*PYTANIA są zbierane i publikowane przez maturzystów. Mogą się nieco różnić od oryginalnej treści

Zima 30-lecia w Polsce, zasypie nas śnieg

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 14

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

A
Aneta

Hej. Ważne pytanie! czy cały zestaw tych 30kilku pytań jest jednego dnia ten sam?

M
Magdalena

Pula wynosi 320 - na każdy dzień 32 pytania :-) całość znajdziesz na stronie: HTTPS://WWW.ZESTAWYMATURALNE.PL - polecam serdecznie :-)

b
biedny maturzysta

tobie na pewno - pisze się "sprzed" - dwa błędy w jednym słowie GJ

m
maturzystka

Czy jeśli jest jakieś pytanie odnośnie tekstu, to oni dają ten tekst najpierw do przeczytania.?

g
gość

ile wynos pula pytan? Każde pytanie losuje sie oddzielnie czy sa zestawy?

g
gosc

o nieee, jaki bol d***. to moze powinni uniewaznic wszystkie egzaminy z przed 2015 roku?:)

g
gość

Parodia nie egzamin. Powinni unieważnić egzaminy ustne przeprowadzone po godzinie 13:00. Jest to jawna niesprawiedlitość, żeby uczeń zdający popołudniu znał całą pulę pytań z danego dnia w przeciwieństwie do tego zdającego w godzinach przedpołudniowyc.

b
bbb

może się powtórzyć, właśnie zauważyłem, że pytania się powtarzają tylko mogą być inaczej sformułowane :)

d
dany

złóżmy taki pozew zbiorowy: tegoroczny egzamin powinien zostać unieważniony .
Mój polonista od 1,5 roku mówił o zbsurdach tej matury- wszystko się potwierdziło. Gdyby zadufani w sobie panowie magnaci z cke posłuchali nauczycieli pracujących w szkołach, może by ten egzamin nie był taki z kosmosu. I czemu licea mają o tyle trudnie niż tecxhnika? I czemu w prywatnych szkołąch zdają na 75% a w renomowanych licach na40%?

e
ewcia

Nie zgadzam się z wypowiedzią Pani Minister Edukacji odnośnie matury ustnej z języka polskiego.Jak jej wynik nie ma wpływu na rekrutację na uczelnie wyższe ,skoro jego nie zdanie uniemożliwia odebranie świadectwa dojrzałości w dniu 30-06-2015.Stwierdzenie że egzaminatorzy oceniają całość wypowiedzi ucznia ,a nie tylko konkretną wiedzę na wylosowany temat również mija się z rzeczywistością.bo jak Pani Minister wytłumaczy ,że uczeń odpowiadający w regulaminowym czasie stosujący w wypowiedzi wszystkie podstawowe składniki odpowiedzi ,ale nie mówiący według komisji nie ściśle na temat lub za mało na temat uzyskuje tylko 6 a nawet 3 punkty na możliwe 40.Wydaje się to nierealne ,a niestety niektóre komisje wystawiają takie noty pomimo dokładnego rozdzielenia punktacji na podgrupy.Rozbraja mnie również w wypowiedzi Pani Minister stwierdzenie ,że przyszłoroczni maturzyści może dostaną wcześniej wszystkie pytania ,aby sprawiedliwie mogli się przygotować.A co z tegorocznymi "królikami doświadczalnymi"polskiej edukacji ,mają brać odpowiedzialność za niewłaściwe przygotowanie matury.Za dużo przy tym egzaminie niesprawiedliwości,większe szanse dla uczniów zdających w późniejszych godzinach,bo znają pytania , bardzo mocno zróżnicowane ocenianie ucznia w zależności od komisji .Odnoszę wrażenie ,że Komisje nie tak samo oceniają uczniów według wytycznych otrzymanych z Ministerstwa.Uważam ,że tegoroczny egzamin powinien zostać unieważniony albo potraktowany jako przedmiot dodatkowy nie mający wpływu na odebranie świadectwa dojrzałości. EK

e
ewcia

Nie zgadzam się z wypowiedzią Pani Minister Edukacji odnośnie matury ustnej z języka polskiego.Jak jej wynik nie ma wpływu na rekrutację na uczelnie wyższe ,skoro jego nie zdanie uniemożliwia odebranie świadectwa dojrzałości w dniu 30-06-2015.Stwierdzenie że egzaminatorzy oceniają całość wypowiedzi ucznia ,a nie tylko konkretną wiedzę na wylosowany temat również mija się z rzeczywistością.bo jak Pani Minister wytłumaczy ,że uczeń odpowiadający w regulaminowym czasie stosujący w wypowiedzi wszystkie podstawowe składniki odpowiedzi ,ale nie mówiący według komisji nie ściśle na temat lub za mało na temat uzyskuje tylko 6 a nawet 3 punkty na możliwe 40.Wydaje się to nierealne ,a niestety niektóre komisje wystawiają takie noty pomimo dokładnego rozdzielenia punktacji na podgrupy.Rozbraja mnie również w wypowiedzi Pani Minister stwierdzenie ,że przyszłoroczni maturzyści może dostaną wcześniej wszystkie pytania ,aby sprawiedliwie mogli się przygotować.A co z tegorocznymi "królikami doświadczalnymi"polskiej edukacji ,mają brać odpowiedzialność za niewłaściwe przygotowanie matury.Za dużo przy tym egzaminie niesprawiedliwości,większe szanse dla uczniów zdających w późniejszych godzinach,bo znają pytania , bardzo mocno zróżnicowane ocenianie ucznia w zależności od komisji .Odnoszę wrażenie ,że Komisje nie tak samo oceniają uczniów według wytycznych otrzymanych z Ministerstwa.Uważam ,że tegoroczny egzamin powinien zostać unieważniony albo potraktowany jako przedmiot dodatkowy nie mający wpływu na odebranie świadectwa dojrzałości. EK

t
trutu

Pytania są na całą Polskę. W każdy dzień egzaminu wychodzi ok 18-20 pytań i nie ma podziału na województwa

x
xyz

To tylko pytania dla województwa łodzkiego ? Czy to podają maturzyści z całej polski?>

O
Olga

Naprawdę był taki temat "Jaką funkcję w kulturze pełnią walki z potworami. Odniesienie do obrazu Spidermana."? Ile ja bym dała, żeby coś takiego wylosować. Niestety maturę mam 20 maja, więc ten temat już mi się nie trafi. :(

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3