Szanse na budowę tunelu są ogromne. Oczywiście, dopóki nie ma podpisanych umów na finansowanie tej inwestycji, to sceptycy mogą twierdzić, że może nie dojść ona do skutku. Skoro wydanych zostało 8 mln zł na studium wykonalności tunelu średnicowego, to znaczy, że wszystko zmierza do realizacji tej inwestycji.
Wszystkie opcje polityczne w Łodzi i woj. łódzkim mówią wspólnym głosem, że tunel musi powstać. Tego samego zdania są spółki kolejowe, zwłaszcza PKP PLK, czyli narodowy zarządca infrastruktury kolejowej. Budowa tunelu została wpisana do wykazu priorytetowych inwestycji z zakresu infrastruktury kolejowej na terenie woj. łódzkiego. Umowę o współpracy przy realizacji tych inwestycji podpisał 17 stycznia tego roku Urząd Marszałkowski w Łodzi i PKP PLK.
Nie wiadomo, kiedy zostanie zbudowany tunel średnicowy łączący Łódź Fabryczną z Łodzią Kaliską. Wiadomo, że nastąpi to w kolejnej perspektywie unijnej na lata 2014-20. Obecnie trwa opracowywanie studium wykonalności dla tunelu średnicowego. Prace mają trwać w latach 2013-15, kosztują 8 mln zł, z czego 6,8 mln zł to dofinansowanie UE z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Tunel raczej nie powstanie w 2016 roku. A to dlatego, że studium wykonalności będzie gotowe dopiero w 2015 roku. Później dużo czasu pochłonie doprowadzenie do umowy na dofinansowanie UE. Jeszcze dłużej może trwać procedura przetargowa, która w przypadku Fabrycznego była wyboista, gdyż uczestnicy przetargu odwoływali się od jego wyników. Może zdarzyć się to ponownie.
Sama budowa tunelu powinna trwać od roku do półtora roku. A to oznacza, że tunelu powinniśmy spodziewać się dopiero w 2017, a może nawet w 2018 roku.
Strefa Biznesu: RPP zdecydowała ws. stóp procentowych? Kiedy obniżka?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?