Motocykliści z Łodzi chcą wjechać na buspasy

Agnieszka JasińskaZaktualizowano 
Andrzej Wiśniewski/Polskapresse
Trwa akcja zbierania podpisów pod petycją o udostępnienie w Łodzi buspasów motocyklistom. Jest apel do policji i urzędników.

W poniedziałek łódzcy motocykliści złożyli petycję w sprawie udostępnienia im buspasów. Spotkali się także z zastępcą komendanta miejskiego policji oraz naczelnikiem wydziału ruchu drogowego. Jednak akcja zbierania podpisów nie została przerwana. Cały czas można się podpisać. Petycja jest dostępna w internecie. Do tej pory podpisało się pod nią ponad pół tysiąca łodzian.

Pod koniec sierpnia zmieniły się przepisy. Teraz każdy, kto ma prawo jazdy kategorii B od co najmniej trzech lat, do kierowania motocyklem o pojemności do 125 cm sześc. nie potrzebuje już żadnych dodatkowych uprawnień. W związku z tym na ulicach miasta pojawiło się więcej jednośladów.

W Łodzi walka o buspasy dla motocyklistów zaczęła się od interpelacji radnego Tomasza Kacprzaka, który jest też wicedyrektorem Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Łodzi. Pod koniec października wystąpił on do prezydent miasta z wnioskiem o udostępnienie buspasów motocyklistom.

"Tego typu pojazdów przybywa na łódzkich ulicach, a umożliwienie jazdy motocyklistom po buspasach może być zachętą do przesiadania się z samochodu osobowego na motocykl, co powinno spowodować zmniejszenie się liczby samochodów w Śródmieściu i korków na naszych ulicach" - czytamy w interpelacji Kacprzaka.

Zarząd Dróg i Transportu w Łodzi miał wątpliwości, czy w czasie remontów w mieście wpuszczenie motocyklistów na buspasy to dobry pomysł. Zdaniem urzędników buspasy zostały wprowadzone po to, by pasażerowie autobusów szybciej przemieszczali się przez miasto niż kierowcy indywidualni. Ostatecznie jednak ZDiT wystąpił do policji o opinię w sprawie buspasów.

W apelu do policji czytamy m.in., że buspasy zostały udostępnione motocyklistom już w innych miastach w Polsce i Europie: "Praktyka taka funkcjonuje m.in. w Londynie oraz w Krakowie i przyczyniła się do wzrostu bezpieczeństwa kierujących jednośladami. W obu miastach po udostępnieniu buspasów motocyklistom spadła liczba wypadków".

Radny Kacprzak ma nadzieję, że buspasy zostaną wreszcie także i w Łodzi udostępnione motocyklistom. - Takie postulaty były też zgłaszane przez Stowarzyszenie Łódzkich Motocyklistów, a także przez Młodzieżową Radę Miejską - przypomina.

Policja jest za udostępnieniem buspasów motocyklistom. Jednak zwraca uwagę, że buspasy ze względów bezpieczeństwa powinny mieć minimum 4,5 metra szerokości.

Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Łodzi organizuje kursy dla tych, którzy chcą się przeszkolić, zanim poprowadzą jednoślad. Kurs dla kosztuje 520 złotych. - Choć do prowadzenia motocykla o pojemności do 125 cm sześc. nie potrzeba dodatkowych kursów i uprawnień, to są osoby, które mimo wszystko wolą się przeszkolić - mówi Kacprzak. - Zajęcia obejmują indywidualne ćwiczenia na placu manewrowym i w ruchu drogowym.

polecane: FLESZ: Podział Mandatów po wyborach parlamentarnych

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 159

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

P
Pandik

Czytasz to co piszesz? To że ktoś używa tego pasa nielegalnie nie oznacza że inna grupa nie powinna legalnie z niego korzystać, to są dwie całkiem odrębne kwestie. Co masz do stroju i kasków (które mają atest bo muszą mieć)? A jak ktoś lata w koszulce to jego sprawa, dla Ciebie nawet lepiej bo Ci gołym łokciem auta nie zarysuje ;) Żałujesz że motocyklista nie będzie miał rysy na kierownicy a Tobie urwie lusterko (już pomijam fakt że gdy tak zaczepi to pewnie glebę zaliczy)? Jest od tego OC. Samochodem też mogę narobić szkód i zwiać. Tyle w temacie.

K
Kierowca 4kółek

NAJPIERW Z BUS PASÓW NIECH ZNIKNĄ CIĘŻARÓWKI Z BUDOWY TAKSIARZE BEZ KLIJENTÓW RADIOWOZY BEZ KOGUTÓW I INNI HAMY DROGOWI CO NIE SKRĘCAJĄ W PRAWO TYLKO ZAJEŻDŻAJĄ DROGĘ NA CO POLICJA NIE REAGUJE SAM WIDZIAŁEM KILKA PRZYPADKÓW.
MOTOCYKLIŚCI NIECH MAJĄ OBOWIĄZKOWO STRÓJ I KASKI Z ATESTEM A POTEM MOŻNA GADAĆ NAD PRZYWILEJAMI.
BO TERAZ MOTOREM URWIE LUSTERKO ZA 500 I PRZERYSUJE AUTO NA 2000 A ON MA RYSKE NA STOPCE KTÓREJ NIE WIDAĆ. I ZWIEJE BEZ KONSEKWENCJI.
OBIEKTYWNIE PATRZĄC WIĘCEJ KIEROWCÓW USTEPUJE MOTOROM NIŻ NA ODWRÓT.
ALE TO TYLKO MOJE ZDANIE ALBO INIE TYLKO.

j
ja

Poproszę link

h
hal

Bo dyskusja z Toba to jak kopanie sie z koniem ...twoja racja jest najtwojsza..zaden racjonalny argument nie zadziala bo wiesz swoje..I najwyrazniej nie jezdzisz samochodem i nie znasz realiow poruszania sie po miescie....widac uderzenie w czolo pomolo bo nie komentujesz...

o
ola

Jakis niedorobiony chyba jestes calkowicie. A tramwaje czy trolejbusy to niby jezdza na energie kosmiczna? Nasze weglowe elektrownie to truciciele 1 klasy i jeszcze spalaja rosyjski wegiel! !!! co za osiol....

B
BHP

absolutnie zgadzam sie z propozycja radnego.
Dotatkowa proponuje ograniczyc predkosc na buspasach do bardzo bezpiecznych 20km/h.

k
kz

Buspasami gnają wariackie chamy a potem zjeżdżają z wymuszeniem przed samochody stojące w kolejce uczciwych kierowców, którzy przez tych chamów tracą czas i paliwo.

PO prowadzi nasze państwo do anarchii!

k
kz

a wariatów na motocyklach gnających jak szatany z piekła widuje częściej niż samochodziarzy wariatów (których przecież też nie brakuje w piekle).

j
jarek

tak - ale... jadę sobie kopcińskiego od ronda solidarności do jaracza. stoję grzecznie w korku. bus-pasem wyprzedza mnie KILKADZIESIĄT samochodów. policjo! do roboty! i nie chodzi mi o to, że jestem nawiedzony ale to jest niebezpieczne. mam w d. "lepszych" kierowców. ale do pasji doprowadza mnie "suszenie" w miejscu gdzie spokojnie można jechać 70km/h a olewanie przez policję chamstwa na drodze.

J
Jaron

Zastanawia mnie dlaczego kierowcy aut tak sie oburzają na pomysły poprawiajace bezpieczeństwo oraz ułatwiające poruszanie się motocyklistom po zatłoczonym mieście, przecież teraz praktycznie każdy moze kupić sobie moto i zobaczyć jak to jest w ruchu ulicznym, ile taki motocyklista ryzykuje, gdy ktoś niby przez nieuwagę zajedzie drogę lub coś podobnego, albo ubranym w skórę która nie jest dla szpanu tylko to jego jedyny pancerz czyli ochrona przy ew upadku czeka w korku w słońcu 50stC bez klimy, kierowcy aut uniemożliwiaja mu przejazd przecież po co ma mieć lepiej, tylko przecież kierowcy puszek maja klimę, a my mamy naturalna poczas jazdy. To tak to do poczytania i może do przemyślenia przed napisaniem kolejnego bzdurnego postu przez przeciwników normalności.

o
obywatle

Bardzo dobry pomysł. W paru miastach polski weszło takie coś. W końcu ktoś dobrze pomyślał, a nie jak na początku bus pas był jeszcze dla rowerów.

m
maniek

Brawo Panowie, tak powinno być, i po godzinach szczytu komunikacyjnego, powinien być dostępny dla każdego.

!

DOBRE

G
GOŚĆ

albo budujmy ścieżki dla motocykli, piesi niech fruwają. BUS PASY DLA AUTOBUSÓW DZIĘKI TEMU NIE SPÓŻNIAMY SIĘ DO PRACY

T
Topik

z poniższych treści wynika że kieruje wami zawiść a nie nawet odrobina zdrowego rozsądku. Najczęściej jeżdżę samochodem. Wiadomo, pogoda i wygoda. Ale gdy pogoda dopisywała wsiadałem na motorek 125 cm. Nawyki kierowcy a więc starałem się stosować do przepisów odnośnie wyprzedzania, wymijania i omijania. Nie mogę dojść na jakiej podstawie są tacy, którzy twierdzą, że motocykl jest szybszym środkiem. Przyśpieszenie podczas ruszania miałem troszkę lepsze ale tylko do 50 km/h. Później ograniczenie obowiązujące w terenie zabudowanym. Dojeżdżając do skrzyżowania musiałem zatrzymać się za poprzedzającym samochodem ponieważ nie chciałem jechać po linii wyznaczającej pas ruchu a pasy są na tyle wąskie że nie pozwalają na równoległą jazdę samochodu i motocykla po jednym pasie z zachowaniem bezpiecznego odstępu. Dlatego nie prawdą jest, że motocykl rozładuje korki. Mimo, że jest jednośladem. Kierowcy tu się wypowiadający powinni przemyśleć czy chcą stać w wydłużonym przez motocykle korkach czy pozwolą chociaż te pojazdy skierować na puste bus pasy. Ja motocyklem na Kopcińskiego blokowałem odcinek pasa tak jak bym jechał samochodem. Gdybym jechał bus pasem (a za mną jeszcze kilka innych motocyklistów) to kolejka samochodów byłaby krótsza. Podobnie jak stoję w korku na Kopcińskiego i słyszę przez CB bluzgi, że inni nie stoją lecz jadą po bus pasie. Ja sobie myślę - niech jadą jeśli chcą ryzykować. Mniej ich na moim pasie.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3