Nasza Loteria

Na drogach województwa łódzkiego wypadków mniej, ale ginie coraz więcej osób. Policja podsumowała rok 2019 na drogach Łodzi i regionu

mk
Na drogach w Łódzkiem wypadków coraz mniej, ale ginie coraz więcej osób. Policja podsumowała rok 2019
Na drogach w Łódzkiem wypadków coraz mniej, ale ginie coraz więcej osób. Policja podsumowała rok 2019 fot. Archiwum policji
Więcej ofiar śmiertelnych i pijanych kierowców. Policja podsumowała 2019 r. na naszych drogach. Łódzkie pod względem liczby wypadków ustępuje tylko Wielkopolsce.

Cztery osoby zginęły w październiku na drodze krajowej nr 91 w okolicach Bobrów w pow. radomszczańskim. Kierujący citroenem nagle zjechał na przeciwległy pas ruchu i czołowo zderzył się z fiatem uno. Z fiata została miazga, kierowca i pasażerowie nie mieli szans...

Był to jeden z najtragiczniejszych wypadków, do których doszło w 2019 r. w Łódzkiem. Choć z roku na rok wypadków jest coraz mniej, liczba śmiertelnych ofiar rośnie. Tak jest w naszym regionie i w całym kraju.

Pod względem liczby wypadków nasze województwo plasuje się na drugim miejscu w Polsce. W 2019 r. doszło u nas do 3344 wypadków, to o 415 mniej niż rok wcześniej. Więcej wypadków odnotowano tylko w woj. wielkopolskim - 3895.

Pod względem liczby ofiar śmiertelnych Łódzkie znajduje się na trzecim miejscu w kraju. Na naszych drogach w ubiegłym roku zginęło 239 osób, to o 11 więcej niż rok wcześniej. Więcej zabitych odnotowano tylko w woj. mazowieckim (310) i wielkopolskim (279).

W ubiegłym roku rany w wypadkach na drogach w naszym województwie odniosło 4040 osób, w 2018 r. - 4601.

Nadal głównymi przyczynami wypadków są nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu (810) i niedostosowanie prędkości do warunków na drodze (745). Nie chodzi tu, oczywiście, tylko o przekraczanie dozwolonej prędkości, ale i o zachowanie ostrożności, gdy nawierzchnia jest mokra lub oblodzona.

Mimo wszystko policjanci przyznają, że niedawne zaostrzenie kar dla piratów drogowych odnosi pewne skutki.

- Wielu kierowców, którzy kiedyś pozwalali sobie na szybszą jazdę, bo stać ich było na zapłacenie mandatu, dzisiaj dwa razy zastanowi się, zanim mocniej przyciśnie pedał gazu - przyznaje mł. insp. Joanna Kącka, rzeczniczka Komendy Wojewódzkiej Policji w Łodzi. - Wysokie mandaty i groźba utraty prawa jazdy na trzy miesiące to dotkliwe kary, które mają duże oddziaływanie na kierujących - ocenia policjantka.

Powodem wypadków, niestety, jest też jazda pod wpływem alkoholu, a w ostatnich latach coraz częściej także pod wpływem środków odurzających. W ubiegłym roku funkcjonariusze z naszego regionu wyeliminowali z ruchu 6136 nietrzeźwych kierujących. To aż o prawie 400 osób więcej niż rok wcześniej. Policjanci podkreślają, że każdy kierowca na „podwójnym gazie” stanowi śmiertelne zagrożenie. Żeby je wyeliminować, policja coraz częściej kontroluje trzeźwość kierowców. W 2019 r. w naszym regionie przeprowadzono 539 tys. 291 takich badań (to prawie 1480 kontroli dziennie).

- Większa w porównaniu z poprzednim rokiem liczba nietrzeźwych kierujących wynika raczej z większego ich wykrywania. Policjanci prowadzą bardzo dużo akcji prewencyjnych, na przykład pod hasłem „Trzeźwy poranek”. Podczas takich akcji pomiary dokonywane są przesiewowo, także w miejscach, gdzie kierowcom trudno jest badania uniknąć. Tak się dzieje, gdy np. kierowcy stoją na czerwonym świetle - tłumaczy Joanna Kącka. - Więcej nietrzeźwych kierujących ujawniamy także dzięki społeczeństwu, które coraz bardziej jest świadome problemu i konsekwencji jazdy na „podwójnym gazie”. Coraz częściej zdarzają się obywatelskie ujęcia pijanych kierowców. To dobra tendencja, ponieważ świadczy o odpowiedzialności za bezpieczeństwo na drogach.

Tak jak w ubiegłych latach, w 2019 r. do największej liczby wypadków doszło na drogach powiatowych - 1551, najmniejszej na autostradach - 92.

Kierowcy najbardziej rozkojarzeni są i najchętniej wciskają gaz w piątkowe popołudnia. Ze statystyk wynika, że to w piątki w godz. 15-17 ma miejsce najwięcej wypadków.

Ofiar śmiertelnych najwięcej było z kolei w środy w godz. 14-15 oraz 18-19.

W 2019 r. odnotowano 697 wypadków z udziałem pieszych - 648 osób zostało rannych, a 68 zginęło. Główną przyczyną wypadków spowodowanych przez pieszych było nieostrożne wejście na jezdnię - 78.

Jeśli chodzi o wypadki w poszczególnych powiatach najwięcej zdarzeń odnotowano w Łodzi - 1376, na drugim miejscu jest Piotrków Trybunalski - 293, a na trzecim Tomaszów Mazowiecki - 224.

Nasze najbezpieczniejsze powiaty to: wieruszowski (23 wypadki) oraz łęczycki i brzeziński (po 33).

W 2019 r. w wypadkach najwięcej osób zginęło w pow. piotrkowskim - 29, w Łodzi zginęły 22 osoby, po 19 w pow. radomszczańskim i zgierskim.

Znacznie wzrosła liczba kolizji. W 2019 r. było ich w Łódzkiem 30 tys. 232, to o ponad 2 tys. więcej niż w 2018 r. Rekordy pod tym względem biją powiaty radomszczański i piotrkowski, gdzie liczba kolizji wzrosła odpowiednio aż o 59,3 i 38,4 proc.

- Ten drastyczny wzrost spowodowany jest rozpoczętą przebudową drogi krajowej nr 1. Tylko na odcinku przyszłej autostrady A1 w pow. radomszczańskim wydarzyło się aż 886 kolizji. Rok wcześniej było ich tutaj o 650 mniej - mówi nadkom. Włodzimierz Czapla z KPP w Radomsku. - Przyczyną większości zdarzeń jest najechanie na podstawy znaków rozdzielających tymczasowe pasy ruchu.

Szczegółowe statystyki dotyczące wypadków, rannych i kolizji w powiatach woj. łódzkiego w tabeli dołączonej do galerii zdjęć.

Szczegółowe statystyki dotyczące wypadków, rannych i kolizji w powiatach woj. łódzkiego w tabeli dołączonej do galerii zdjęć.Znacznie wzrosła liczba
Szczegółowe statystyki dotyczące wypadków, rannych i kolizji w powiatach woj. łódzkiego w tabeli dołączonej do galerii zdjęć.

Znacznie wzrosła liczba kolizji. W 2019 r. było ich w Łódzkiem 30 tys. 232, to o ponad 2 tys. więcej niż w 2018 r. Rekordy pod tym względem biją powiaty radomszczański i piotrkowski, gdzie liczba kolizji wzrosła odpowiednio aż o 59,3 i 38,4 proc.

- Ten drastyczny wzrost spowodowany jest rozpoczętą przebudową drogi krajowej nr 1. Tylko na odcinku przyszłej autostrady A1 w pow. radomszczańskim wydarzyło się aż 886 kolizji. Rok wcześniej było ich tutaj o 650 mniej - mówi nadkom. Włodzimierz Czapla z KPP w Radomsku. - Przyczyną większości zdarzeń jest najechanie na podstawy znaków rozdzielających tymczasowe pasy ruchu. fot. Archiwum policji

CZYTAJ INNE ARTYKUŁY

od 16 lat
Wideo

Lucyna Nenow - wizyta prezydenta Dudy w Jaworznie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 11

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
20 stycznia, 21:35, w butach słoma!:

Buractwo uczy się jeździć, nigdy się nie nauczy, bo szarych komórek pod sufitem brak!!Pod sufitem siano, a w butach słoma!!

Tobie za to białe komórki aż kipią od intelektu. Widać, żeś ledwo z obory wyszedł. Tu nie krowy, tylko ludzie!

A
A

7 osób dziennie w Polsce ginie w wypadkach drogowych. A 15 osób dziennie w PL odbiera sobie życie (statystyki WHO). Może tym by się ktoś wreszcie zainteresował?

G
Gość

Epa i Ezg to są problemy

Wiejskie głupki

m
mietek
20 stycznia, 15:39, mietek:

No, chociaż w jednej statystyce łódzkie przoduje...

20 stycznia, 17:16, !:

mietek dupa!

Jemu się wszystko z [wulgaryzm] kojarzy...

E
EL00000

EL same zera w akcji.

B
Bartek

Jak patrzę co wyprawiają na drogach EZG i ELW to nie dziwię się takiej ilości wypadków.

S
Selekcja naturalna

Sluchaweczki i fejsik.

m
mietek

No, chociaż w jednej statystyce łódzkie przoduje...

p
pedalot

Tak jest, elzera nie próżnują, cholerne łódzkie burasy samochodowe.

E
EL0000

ja jezdze szypko ale bezpiecznie

G
Gość

Brak policji to raz i brak fotoradarów to dwa . Kiedy próbujesz jechać zgodnie z przepisami to inni kierowcy chcą cie powiesić no bo trzeba zapier_ inna sprawa że Zdanuchy czy kto tam teraz wygrał wybory mają serdecznie w D auciarzy i wszędzie zainwestowali w tramwaj do którego nie wsiada nikt , wolę iść piechotą , nie wiem rowerem cokolwiek taksówką do kina ale mpk a szczególnie tramwaje to wyrzucona kasa w błoto . Zobaczcie ile pasów zajmuje taki tramwaj , gdzie ,mogły by spokojnie jechać auta bez korków , ludzie to nie Londyn gdzie jest 15 milionów ludności tylko UĆ kur_a . Niestety miasto pozostawione same sobie bez policji będzie się staczać czy to na drogach czy to w drobnych przestępstwach itp bo nikt tego nie pilnuje

Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki