Spis treści
Polacy a ochrona danych osobowych
Badanie ujawnia, że 94 proc. respondentów uważa dane osobowe za rzecz cenną, jednak społeczeństwo nie jest jednomyślne w kwestii ich ochrony. Większość, bo 53 proc., jest zdania, że należy je chronić za wszelką cenę, ale jest też znacząca grupa, 41 proc., która uważa, że w pewnych sytuacjach można je udostępnić. Różnice w podejściu do ochrony danych osobowych widoczne są również w zależności od płci, wieku oraz miejsca zamieszkania. Kobiety (59 proc.) częściej niż mężczyźni (47,1 proc.) deklarują chęć ochrony danych za wszelką cenę. Największą ostrożność wykazują osoby w wieku 45-54 lata oraz mieszkańcy mniejszych miast i wsi.
Wśród osób, które dopuszczają możliwość udostępnienia danych osobowych, dominują mężczyźni. Autorzy badania wskazują, że osoby z wyższym wykształceniem częściej są skłonne do udostępniania swoich danych w niektórych przypadkach (48,6 proc.), niż osoby z wykształceniem podstawowym lub zawodowym (33,7 proc.).
Gotowość do udostępnienia danych w zamian za korzyści
Okazuje się, że 25,1 proc. Polaków zgodziłoby się udostępnić swoje dane osobowe w zamian za pewne korzyści, przy czym mężczyzn skłonnych do tego jest o 1/3 więcej niż kobiet. Osoby z wyższym wykształceniem również częściej wyrażają gotowość do takiego działania. Najpopularniejszymi danymi, które Polacy są gotowi udostępnić, są adres e-mail, imię i nazwisko oraz numer telefonu. Co dziesiąty respondent zgodziłby się nawet podać swój numer PESEL.
– Co może zaskakiwać, zdecydowanie najczęściej udostępnić PESEL w zamian za dodatkowe korzyści są gotowe osoby w średnim wieku (35-44 lata – 15,3 proc.). Znacznie bardziej ostrożni są seniorzy (65-74 lata – 4,3 proc.) czy młodzi ludzie (18-24 lata – 6,9 proc.). Miejsce zamieszkania również ma wpływ na podejście do ochrony danych osobowych. 15,4 proc. respondentów z miast od 21 do 100 tys. mieszkańców jest gotowych podać numer PESEL za otrzymanie atrakcyjnej zniżki czy darmowego produktu, a na wsi tylko 2,7 proc. – powiedział Bartłomiej Drozd z serwisu ChronPESEL.pl.
Preferencje dotyczące korzyści w zamian za dane
Większość respondentów, którzy zgodziliby się na udostępnienie swoich danych osobowych, zrobiłoby to w zamian za darmowy produkt lub usługę (58,8 proc.) lub stałą zniżkę (56,9 proc.). Mniej popularne, ale wciąż istotne korzyści to jednorazowa zniżka (33,3 proc.) oraz spersonalizowana oferta (27,5 proc.). Interesujące jest, że różnice w preferencjach co do rodzaju korzyści występują także w zależności od płci, wieku oraz miejsca zamieszkania. Na przykład, 61,8 proc. kobiet w porównaniu do 53,6 proc. mężczyzn udostępniłoby dane osobowe w zamian za stałą zniżkę.
Choć większość z nas ceni swoją prywatność, istotna część społeczeństwa jest gotowa na pewne kompromisy w zamian za korzyści materialne. Czy jednak jesteśmy w pełni świadomi konsekwencji takich decyzji? Ochrona danych osobowych to nie tylko kwestia prywatności, ale również bezpieczeństwa – warto o tym pamiętać, decydując się na udostępnienie swoich danych.
źródło: PAP
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?