Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pasażerowie oceniają komfort jazdy koleją

Marcin Bereszczyński
Podróżni surowo ocenili komfort podróży pociągami
Podróżni surowo ocenili komfort podróży pociągami Grzegorz Gałasiński
Możliwość zakupu biletu przez internet - to atut polskich kolei. Natomiast najgorzej wypadają warunki i czas oczekiwania na pociąg. Podróżnych drażni również brak informacji o odjeździe lub opóźnieniu pociągu. Co trzeci pasażer nie mógł skorzystać z toalety w pociągu, a jeśli już mógł, to w wagonie nie było mydła, wody lub papieru toaletowego.

To wyniki z pierwszych miesięcy funkcjonowania portalu www.pasazer.info.pl, który powstał 21 listopada ubiegłego roku. Dzięki tej stronie internetowej można przekazać uwagi do Urzędu Transportu Kolejowego, który na bieżąco dyscyplinuje przewoźników.

Pasażerowie mogą oceniać różne aspekty działania kolei w skali od 1 do 10, gdzie jedynka oznacza, że jest bardzo źle, a dziesiątka - bardzo dobrze. Najwyżej oceniono warunki i czas zakupu biletów. Średnia ocena to 7,6 punktu. Podróżni chwalili zwłaszcza możliwość zakupu biletów przez internet lub telefon komórkowy i przez biletomaty. Krytykowano długi czasu oczekiwania na zakup biletu w weekendy i szczyty przewozowe.

Najgorzej podróżni ocenili warunki, w jakich muszą czekać na pociąg. Średnia ocena to zaledwie 3,2 punktu. Fatalnie wypadły tu Koleje Mazowieckie - 2,8 pkt, Przewozy Regionalne - 3 pkt, a przyzwoicie PKP Intercity - 4,2 pkt. Większość uwag dotyczyła braku wiat na peronach, zamkniętych dworców w godzinach nocnych, braku miejsc siedzących w poczekalniach i dużych odległości z poczekalni na perony.

Równie nisko oceniono informacje o odjeździe lub opóźnieniu pociągu. Średnia ocena to 3,6 pkt. Podróżni narzekali na brak zapowiedzi przez megafony na dworcach, a także brak informacji o opóźnieniach w trakcie i przed podróżą.

Blisko 60 proc. pasażerów poskarżyło się na niski komfort podróży spowodowany temperaturą powietrza w wagonach. Co ciekawe, aż 87 proc. skarg dotyczyło przegrzania wagonów lub przedziałów. Temperaturę w wagonach oceniono średnio na 4,7 pkt. Najgorzej wypadły Przewozy Regionalne - 3,9 pkt. Największy komfort, pod tym względem, był w PKP Intercity - 6,4 pkt.

Kiepskie oceny wystawili poróżni także czystości w pociągach. Drażniła ich mała ilość papieru w toaletach oraz to, że brak papieru nie był uzupełniany podczas podróży. Pasażerowie zwrócili uwagę, że na długich trasach pociągów brakuje ekip sprzątających. Ponad 30 proc. podróżnych nie mogło skorzystać z toalety w pociągu. Przyczyną były zabrudzone toalety, a także przepełnione korytarze i brak możliwości przedarcia się do WC.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki