Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

PERŁA RGIONU: Parowozownia w Skierniewicach (nr 81)

Sławomir Burzyński
"Kassy do sprzedaży biletów otwarte są na godzinę, a zamykane na 10 minut przed odejściem każdego pociągu. Expedycye tłumoków i pakunków osobowych zamykane są przed odejściem pociągu na pół godziny" - informowano podróżnych w połowie XIX wieku, w początkach świetności drogi żelaznej warszawsko-wiedeńskiej. Na jej szlaku jedną z ważniejszych stacji były Skierniewice.

Obecnie skierniewicka parowozownia to jeden z nielicznych obiektów tego typu w Polsce. Zatrzymany w czasie wiek pary przyciąga miłośników kolejnictwa z Łodzi i Warszawy. A jest co oglądać.

W zbiorach przy ul. Łowickiej 1 znajduje się ponad 100 jednostek zabytkowego taboru kolejowego: parowozów, lokomotyw i wagonów. Wśród nich wiele unikatów na skalę europejską, jak choćby samobieżny wagon akumulatorowy systemu Wittfeld z 1913 roku, czy wagon salonowy z 1953 roku. - Przyjęte było, że jest to salonka generała Aleksandra Zawadzkiego, ówczesnego przewodniczącego rady państwa - wyjaśnia Andrzej Paszke z Polskiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei.

Oprócz wagonu salonowego PRL-owskich notabli, w parowozowni można zajrzeć do kabin parowozów i lokomotyw spalinowych, czy podziwiać jedyny zachowany na świecie akumulatorowy zespół trakcyjny Wittfeld.

- Parowozownia Skierniewice jest pierwszą, i jak na razie jedyną w centralnej Polsce, organizowaną wyłącznie siłami społecznymi placówką muzealną gromadzącą normalnotorowy tabor kolejowy - podkreślają członkowie PSMK.

Prace nad budową drogi żelaznej warszawsko-wiedeńskiej podjęto w 1844 roku, a że budowano wtedy szybko, już w listopadzie 1844 roku ukończono pierwszy odcinek linii kolei z Warszawy do Pruszkowa. 28 listopada 1844 roku przejechał nim pierwszy pociąg wiozący namiestnika Królestwa i zaproszonych gości. Droga zajęła 26 minut, a powrotna 20 minut.

W czerwcu następnego roku ukończono odcinek do Grodziska Mazowieckiego i wówczas otwarto kolej do użytku. W październiku 1845 roku tory doprowadzono do Skierniewic i Łowicza, a 1 kwietnia 1848 roku do granicy w Maczkach. W 1866 roku wybudowano połączenie pomiędzy Koluszkami a Łodzią (dziś Łódź Fabryczna).

Cała linia miała długość prawie 328 km i posiadała 27 stacji. Była to pierwsza linia kolejowa na ziemiach Królestwa Polskiego, a druga w Cesarstwie Rosyjskim.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki