Pierwsze pociągi Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej wyjadą za 3 miesiące

Marcin Bereszczyński
Na trasie między stacjami Łódź Widzew i Zgierz dobiega końca modernizacja linii kolejowej i przebudowa przystanków. Od 1 września podróż z Widzewa do Zgierza ma trwać 15 minut
Na trasie między stacjami Łódź Widzew i Zgierz dobiega końca modernizacja linii kolejowej i przebudowa przystanków. Od 1 września podróż z Widzewa do Zgierza ma trwać 15 minut Grzegorz Gałasiński
Udostępnij:
W Urzędzie Marszałkowskim Województwa Łódzkiego odbędzie się w piątek konferencja pod hasłem "100 dni do uruchomienia Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej". Konferencja powinna odbyć się tydzień temu, bo dziś do wyjazdu pierwszego pociągu pozostały 93 dni. Pierwsze składy ŁKA wyruszą z Łodzi Kaliskiej do Sieradza 15 czerwca.

Wszystkie wydatki, związane z uruchomieniem ŁKA, sięgnęły 1,5 mld zł. Zakup 20 nowych pociągów Flirt z ich 15-letnim serwisowaniem kosztował ponad pół miliarda złotych. Budowa zaplecza dla tych pociągów to kolejne prawie 70 mln zł. Do tego trzeba doliczyć modernizację linii kolejowej Zgierz - Łowicz (65 mln zł), budowę i przebudowę 17 przystanków w Łodzi i na trasie w stronę Łowicza i Ozorkowa (50 mln zł), remont linii Łódź Widzew - Zgierz i odtworzenie trzech przystanków (25 mln zł), a także przebudowę peronów na stacji Łódź Widzew (250 mln zł).

Wcześniej wyremontowano linię obwodową z Widzewa przez Chojny na Kaliską i odnowiono budynki dworców. A przecież trzeba jeszcze doliczyć koszt prac projektowych nad wprowadzeniem systemu ŁKA, a także wydatki na funkcjonowanie administracji tej spółki. Przedsięwzięcie jest więc porównywalne finansowo z budową podziemnego dworca Łódź Fabryczna (1,76 mld zł).

Niedawno rozpoczęły się testy pierwszych pociągów, zamówionych dla ŁKA. Na testowym torze w Żmigrodzie pociągi bez problemu mknęły z prędkością 160 km/godz. Pierwszych sześć składów typu Flirt zostanie dostarczonych z fabryki Stadlera w Mińsku Mazowieckim już po koniec kwietnia. Ostatnie cztery pociągi mają być wyprodukowane do lutego przyszłego roku.

Pierwsze kursy ŁKA zaplanowano między Łodzią i Sieradzem. Początkowo ma jeździć tylko sześć pociągów. Dlatego nie będzie możliwe, żeby kursowały w godzinach szczytu co pół godziny, jak początkowo zakładano. Problem powinny rozwiązać Przewozy Regionalne, których pociągi uzupełnią ofertę ŁKA. Aby nie sprawiać podróżnym kłopotów z odrębnymi biletami u różnych przewoźników, ma być wprowadzony wspólny bilet aglomeracyjny. Czytaj dalej na drugiej stronie...

Ma obowiązywać nie tylko w pociągach różnych przewoźników, ale również w pojazdach komunikacji miejskiej. Nie wiadomo jednak, czy uda się porozumieć w tej sprawie z łódzkim MPK do 15 czerwca. Łatwiejsze powinno być zsynchronizowanie godzin odjazdów pociągów z rozkładem jazdy MPK, aby ułatwić podróżnym sprawną przesiadkę.

Kolejnymi trasami, otwieranymi dla kolei aglomeracyjnej, będą kursy do Łowicza, a także z Łodzi Kaliskiej przez Chojny, Widzew, Zgierz na Kaliską z przystankami pomiędzy tymi stacjami. Będzie to możliwe dzięki dobiegającemu końca remontowi linii z Łodzi Widzewa do Zgierza. Pokonanie tego odcinka ma trwać tylko 15 minut. Po drodze pociągi zatrzymają się na stacjach: Łódź Stoki, Łódź Marysin i Łódź Arturówek.

Połączenia do Łowicza i po łódzkiej pętli przez Zgierz mają rozpocząć się 1 września. W 2015 roku powinny rozpocząć się kursy do Koluszek i Kutna. W następnym etapie można spodziewać się modernizacji torów do Kutna i budowy kolejnych przystanków ŁKA.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze 14

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

j
jest to
skandal jakich mało i będzie możliwość im za to podziękować przy najbliższych wyborach szczególnie urzędasom z urzędu marszałkowskiego i samemu marszałkowi na czele.
g
gopawel
A na której trasie pociągi będą mknąć 160 km/godz ? Chyba do Kutna , czy może do Sieradza żeby dobry start był ŁKA . Przystanki to jedna masakra i wyrzucenie pieniędzy w błoto . Linię Widzew - Zgierz
zawieszą po tygodniu , a idealnie pasowała by na czas remontu W-Z linia Widzew - Retkinia , miał tam być
przystanek i co lepszy w lesie w Arturówku . Żal patrzeć na takie marnotrawstwo .
S
Steran Misiorny
trwa przebudowa stacji łódż widzew i mamy do czynienia ze skandalem wielkiego kalibru! budowany jest tunel dla podróżnych, dwa perony i jakiś kolosalny magazyn , na wprost tunelu, od strony Henrykowa.
Tenże obiekt, być może , niezbędny, jest tak usytuowany, że zagrodzi możliwość ewentualnego przedłużenia owego tunelu, w stronę Henrykowa. Henryków, bez wątpienia, będzie w przyszłości terenem,gdzie powstaną dzielnice mieszkaniowe. Ludzie tam mieszkający, nie będą mogli dostać się na dworzec, przez tunel, bo tego tunelu, w kierunku Henrykowa właśnie nie będzie można przedłużyć!!
Tak projektant, jak i stosowny zleceniodawca to osoby bez wizji. Pała z wykrzyknikiem dla obu!!
K
Kaz
Przystanek będzie ramach perspektywy 2014 - 2020, czyli już nie długo.
K
Kaz
Łódź nie ma nic wspólnego z lokalizacją przystanków, a tylko UMWŁ i PKP PLK.
A
Andrew
bilet z Łodzi do Pabianic. Jak więcej niż 2 zł to się nie opłaca!
T
Też łodzianin
Teraz jest moda "byle jak byle taniej byle do przodu"
Niestety...
Ł
Łodzianin
Kolej z przystankami w lesie i obok osiedli willowych.
Trwający rok remont Piotrkowskiej, niepotrzebna przebudowa trasy WZ, teraz jeszcze to. I oni jeszcze maja czelność kandydowac w najbliższych wyborach samorzadowych?
m
mieszkańcy R-W
A co pan panie Stępień powie na temat pominięcia w budowie przystanku dla mieszkańców osiedla Radogoszcz-Wschód ? Dlaczego nie zablokował pan wyrzucania pieniędzy w błoto przy budowie przyst. Arturówek, gdzie jest raptem kilkadziesiąt domków jednorodzinnych. Chyba wie pan o tym, że osiedle Radogoszcz-Wschód to NAJWIĘKSZE, blisko 20-tysięczne osiedle przy trasie ŁKA.
t
tia
Jesli pociagi beda kursowac co pol godziny i jesli do Lowicza dojedziemy w 40 min to skonczy sie smetny czas okraglakowych busikow. Przygnebiajacy widok quasi transportu opartego o tzw. inicjatywe prywatna.
a
a
gdzie jest bocznica na lotnisko!? bo przy każdej okazji marszałek Stępień się pucuje ze już niebawem i CO ZOSTAŁO ZROBIONE w tej SPRAWIE??
K
Kot789
Już widzę radość wszystkich stłoczonych w dwuczłonowym składzie z Sieradza do Łodzi w niedzielny wieczór
p
pstryk
Co takie krzywe te perony??? Może wyprostujcie "fotoreportera". Dróżnik by lepszą fotkę zrobił.
Ł
Łapiduch
Tyle kasy a szlaki kolejowe nadal są jednotorowe z Widzewa do Zgierza i ze Zgierza do Łowicza. W jaki sposób ŁKA ma konkurować z autobusami?
Przejdź na stronę główną Dziennik Łódzki
Dodaj ogłoszenie