Piesi bardziej uprzywilejowani na przejściu? RPO chce zmian. Powód? Wypadki na przejściach dla pieszych [12 lutego 2019 r.]

TKZaktualizowano 
Piesi bardziej uprzywilejowani na przejściu? RPO chce zmian. Powód? Wypadki na przejściach dla pieszych
Piesi bardziej uprzywilejowani na przejściu? RPO chce zmian. Powód? Wypadki na przejściach dla pieszych
Zmiany w przepisach dosięgnąć mogą pieszych przechodzących przez pasy. RPO chce zmian, które czyniłyby pieszych bardziej uprzywilejowanymi uczestnikami ruchu drogowego. Rzecznik Praw Obywatelskich zwrócił się z apelem w tej sprawie do Ministra Infrastruktury. Zmiany mają związek z rosnąca ilością potrąceń pieszych, którym kierowcy nie ustępują pierwszeństwa na przejściach. Czy czeka nas rewolucja drogowa i nowy przepis w Prawie o ruchu drogowym?

Piesi bardziej uprzywilejowani na przejściu? RPO chce zmian

Piesi - zgodnie z badaniami - coraz częściej stają się ofiarami wypadków, którym kierowcy nie ustępują pierwszeństwa na przejściach dla pieszych. W związku z tym Rzecznik Praw Obywatelskich zdecydował się wystąpić do Ministerstwa Infrastruktury o zmianę w przepisach.

Nowy przepis w Prawie o ruchu drogowym jest efektem spotkania Adama Bodnara z przedstawicielami stowarzyszeń:

  • "Miasto Jest Nasze"
  • "Piesza Masa Krytyczna".

Zmiana przepisów miałaby skutkować tym, by piesi mieli pierwszeństwo zanim wejdą na przejście dla pieszych. Taka sama zasada obowiązuje już m. in. w krajach skandynawskich.

W jaki sposób pieszy miałby sygnalizować kierowcom zamiar przejścia przez pasy? Adam Bodnar, Rzecznik Praw Obywatelskich tłumaczy:

  • wystarczy stanąć i czekać na możliwość przejścia,
  • kierowcy wówczas musieliby umożliwić pieszym przejście przez pasy.

Przeczytaj:
Nowe znaki drogowe: odcinkowy pomiar prędkości

Przejście dla pieszych: Pieszy bardziej bezpieczny?

Prawo o ruchu drogowym obecnie zobowiązuje kierowców do zachowania szczególnej ostrożności w chwili, gdy zbliża się do przejścia dla pieszych.

Uprzywilejowanie pieszych i wprowadzenie zasady, że to pieszy ma pierwszeństwo jeszcze przed wejściem na pasy spowodowałoby, że Polska dołączy m. in. do krajów skandynawskich u których taka zasada obowiązuje.

RPO Adam Bodnar stwierdził, że taka zmiana przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa pieszych.

Przeczytaj:
Leki na astmę powodem utraty prawa jazdy?

Co na to Ministerstwo Infrastruktury?

Ministerstwo Infrastruktury nie mówi nie proponowanym zmianom w przepisach, jednak czeka na wyniki badań Instytutu Transportu Samochodowego. W ich trakcie eksperci wzięli pod lupę blisko 80 przejść dla pieszych i sprawdzili zachowania towarzyszące zarówno pieszym jak i kierowcom. Ich wyniki staną się tematem do dyskusji.

Prowadzimy badania, które niebawem się zakończą i ich wyniki, raport z tych badań, będą podstawą do dyskusji na ten temat - mówi "TVN" Szymon Huptyś, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury.

Wideo

polecane: Flesz: Koniec gorszego jedzenia - żywność w Polsce, jak na zachodzie.

Materiał oryginalny: Piesi bardziej uprzywilejowani na przejściu? RPO chce zmian. Powód? Wypadki na przejściach dla pieszych [12 lutego 2019 r.] - Dziennik Zachodni

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 75

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
H
Huop

Kierowcy, włączcie myślenie!!! Wasze auto nie zatrzyma się w miejscu na widok pieszego wchodzącego na przejście! Trzeba zacząć hamowanie o wiele wcześniej!

zgłoś
G
Gość

BOSKIE BYDŁO W POwoZACH A PLEbEJSTWO CIEMNEGO SUwerENA PISZO LUB NA ROW ERZE NA LIBER WÓŁneEgo RYNKU POńSZCZYZNIE KASA DAJE RZYCIE I WOLNOSC LECZ TYLKO POkROWI POLACKI WARhLACKI WARhOŁKA ELYCIE

zgłoś
g
grzeg

kolejne przymuszające szaleństwo w sprzeczności z odwieczną zasadą ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA SIEBIE I INNYCH.

zgłoś
g
grzeg

kolejne przymuszające szaleństwo, w sprzeczności z odwieczną zasadą ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA SIEBIE I INNYCH.

zgłoś
M
Maciej

Nasze przepisy nie są złe, poprostu kierowcy ich nie respektują, wystarczy zwiększyć kwotę mandatu za wyprzedzanie przed i na przejściu dla pieszych np do 1000 PLN i dać na dzień dobry 20 punktów karnych (nauczy to kierowców pokory), a za omijanie pieszego na przejściu dla pieszych zabierać bezwzględnie prawo jazdy na okres 3 miesięcy. Również piesi powinni bardziej uważać i ponosić większe kary za np korzystanie z telefonu na przejściu dla pieszych, za wtargnięcie na przejście, za wbiegnięcie na pasy, za przejście w niedozwolonym miejscu, oraz na czerwonym świetle, oraz taka sama z rowerzystami. I najważniejsze niech pieszy bardziej dba o swoje zdrowie i życie, powinna działać zasada ograniczonego zaufania.

zgłoś
g
gość
W dniu 13.02.2019 o 16:39, nfo napisał:

Jedyne rozsądne rozwiązanie to zrobić z zielonym dla pieszych (i rowerzystów)to samo co z zieloną strzałką dla kierowców:STOP -patrzy czy nie jedzie auto -wchodzi na przejście. Jak się nie dostosuje: 1000zł mandatu. I będziemy w czołówce krajów gdzie jest najmniej wypadków z udziałem pieszych. I nic to nie kosztuje, nie wymaga żadnych zmian, tylko opublikować w Ustawie. Mam zamiar ten pomysł przedstawić dla Ministra.Sądzę że mu się bardzo spodoba, zero nakładów i miliony z mandatów.

Z niecierpliwością czekałem co napisze największy wróg pieszych i rowerzystów na drogach.

Zieloną strzałkę należy zlikwidować, co więc zrobić z tymi pieszymi?

Ja ministrowi zaproponuję wprowadzenie przycisków dla kierowców, do włączania zielonego światła. Będzie to bardzo dobre rozwiązanie w bezpieczeństwie pieszych i rowerzystów. Nie wiem jeszcze co zrobić z tymi co przejeżdżają na czerwonym, na razie myślę że powinno być jakoś z 2000 mandatu.

Ale myślę jeszcze że wszystkie przejścia dla pieszych powinny być podniesione tak z 10 cm. z ostrym kantem.

zgłoś
u
ufo
W dniu 13.02.2019 o 18:11, nfo napisał:

-->#4Ctrl+C Ctrl+VPotrafisz coś innego ? Wystarczy już "białych" rowerzystów co do końca życia nie wstaną z wózków inwalidzkich. Najpierw zbudujmy "białą" infrastrukturę dopiero potem równoważne jej prawo, nigdy odwrotnie!

Napisałem wtedy i dziś powtórzyłem. Nie widzę powodów by nowymi słowami powtarzać to co już raz napisałem i napiszę jeszcze nie raz.

zgłoś
n
nfo

-->#4

Ctrl+C Ctrl+V

Potrafisz coś innego ?

 

Wystarczy już "białych" rowerzystów co do końca życia nie wstaną z wózków inwalidzkich. Najpierw zbudujmy "białą" infrastrukturę dopiero potem równoważne jej prawo, nigdy odwrotnie!

zgłoś
u
ufo
W dniu 13.02.2019 o 16:39, nfo napisał:

Jedyne rozsądne rozwiązanie to zrobić z zielonym dla pieszych (i rowerzystów)to samo co z zieloną strzałką dla kierowców:STOP -patrzy czy nie jedzie auto -wchodzi na przejście. Jak się nie dostosuje: 1000zł mandatu. I będziemy w czołówce krajów gdzie jest najmniej wypadków z udziałem pieszych. I nic to nie kosztuje, nie wymaga żadnych zmian, tylko opublikować w Ustawie. Mam zamiar ten pomysł przedstawić dla Ministra.Sądzę że mu się bardzo spodoba, zero nakładów i miliony z mandatów.

Napisał forumowy idi9ota.

A jak jest u białych ludzi?

 Klaebo, gwiazda norweskiego narciarstwa, jechał terenówką tak szybko, że nie zdążył wyhamować i walnął w osobówkę, która zatrzymała się przed przejściem by przepuścić 12 letnią dziewczynkę.

Terenówka osobówkę a ta dziewczynkę, na szczęście niegroźnie, lekki uraz biodra, bez szpitala i takich tam.

Tu zaczyna się różnica między Wolską a Europą.

Prokuratura uznała, że to bardzo poważne naruszenie przepisów, którego konsekwencje  MOGŁY być znacznie poważniejsze a nawet  tragiczne.

Dlatego zdaniem prokuratury adekwatną karą może być tylko bezwarunkowe więzienie.

W Wolsce za zabicie na pasach, idzie się do domu i czeka pięć lat na wyrok w pierwszej instancji.

To jest ta różnica.

zgłoś
u
ufo

"Ministerstwo Infrastruktury nie mówi nie proponowanym zmianom w przepisach, jednak czeka na wyniki badań Instytutu Transportu Samochodowego. W ich trakcie eksperci wzięli pod lupę blisko 80 przejść dla pieszych i sprawdzili zachowania towarzyszące zarówno pieszym jak i kierowcom. Ich wyniki staną się tematem do dyskusji."

 

U białych ludzi już od dawna wiadomo co trzeba zrobić a ministerstwo kraju z ogona Europy, zrobi badania na 80 przejściach.

Debi9loza sprowadza wszystko do dyskusji o niczym ale taka wolska tradycja.
 

zgłoś
n
nfo

Jedyne rozsądne rozwiązanie to zrobić z zielonym dla pieszych (i rowerzystów)to samo co z zieloną strzałką dla kierowców:

STOP -patrzy czy nie jedzie auto -wchodzi na przejście. Jak się nie dostosuje: 1000zł mandatu.

 

I będziemy w czołówce krajów gdzie jest najmniej wypadków z udziałem pieszych.

 

I nic to nie kosztuje, nie wymaga żadnych zmian, tylko opublikować w Ustawie. Mam zamiar ten pomysł przedstawić dla Ministra.

Sądzę że mu się bardzo spodoba, zero nakładów i miliony z mandatów.

zgłoś
W
Wila

A może edukować pieszych, którzy nie patrzą tylko odrazu włażą na przejście, przecież on ma pierwszeństwo! Najgorsze są starsi ludzie, którzy nie myśla, że samochod nie zatrzyma się nagle w miejscu.

zgłoś
G
Grizelda Konopkowo

A czamu w cywilizowanych krajach, pieszy niy musi sie boc, co go zabijom na przejsciu?
No bo to niy jest sprawa przepisow - to sprawa kultury spoleczynstwa!

zgłoś
M
Matka bosak

A ciekawe, czy kierowca, ktory tez czasem idzie pieszo, wymaga, by go ten cham za kierownica nie potracil na przejasciu?

zgłoś
j
jest

zakaz jazdy rowerami w Jaworznie.

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3