Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pojedziemy koleją z Wielunia do Wrocławia? 12 ofert na rewitalizację linii

Zbigniew Rybczyński
Zbigniew Rybczyński
Otwarto oferty w przetargu na rewitalizację linii kolejowej 181, która stworzy szansę reaktywacji połączeń pasażerskich Wieluń-Wieruszów-Wrocław. Chodzi o rewitalizację i elektryfikację 47 kilometrów szlaku od Kępna do Oleśnicy.
Otwarto oferty w przetargu na rewitalizację linii kolejowej 181, która stworzy szansę reaktywacji połączeń pasażerskich Wieluń-Wieruszów-Wrocław. Chodzi o rewitalizację i elektryfikację 47 kilometrów szlaku od Kępna do Oleśnicy. Zbigniew Rybczyński
Czy w najbliższych latach w Wieluniu i Wieruszowie będzie można wsiąść w pociąg do Wrocławia? Oferty na wykonanie koniecznej do tego inwestycji złożyło 12 podmiotów

Rewitalizacja linii kolejowej 181 na odcinku Kępno-Oleśnica o krok bliżej

Otwarto oferty w przetargu na rewitalizację linii kolejowej 181, która stworzy szansę reaktywacji połączeń pasażerskich Wieluń-Wieruszów-Wrocław. Chodzi o rewitalizację i elektryfikację 47 kilometrów szlaku od Kępna do Oleśnicy.

Do 26 maja br. złożonych zostało 12 ofert, z których dziewięć mieści się w budżecie zadania, określonym przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe na poziomie 889 mln zł brutto (723 mln netto). Teraz złożone oferty zostaną zweryfikowane pod kątem formalnym.

Stan infrastruktury kolejowej z Wielunia do Kępna jest zadowalający na tyle, że mogą kursować tędy nawet pociągi dalekobieżne Intercity. Nie ma jednak możliwości uruchomienia składów pasażerskich z Wielunia do Wrocławia, bo między Kępnem i Oleśnicą musiałyby zwalniać do 40 km/h.

Takie warunki z góry czynią ewentualną ofertę przewozową nieatrakcyjną. Planowana właśnie inwestycja zlikwiduje to „wąskie gardło” na linii 181. Rewitalizacja szlaku, w tym wymiana torów, pozwoli pociągom rozwijać normalne prędkości – pasażerskim do 120 km/h, towarowym - 100 km/h.

Inwestycja wpisana do Krajowego Planu Odbudowy

Ogłoszony przez PKP PLK przetarg dotyczy całego procesu inwestycyjnego – opracowania dokumentacji projektowej i uzyskania pozwoleń, wykonania prac budowlanych, oceny zgodności podsystemów, dokumentacji powykonawczej. Na realizację przedsięwzięcia przewidziano niecałe 2,5 roku od momentu podpisania umowy z wykonawcą.

Jest to jedna z 25 inwestycji kolejowych wpisanych do Krajowego Planu Odbudowy. Zatwierdzenie KPO przez Komisję Europejską w czerwcu 2022 r. otwarło inwestorowi formalną drogę do ogłoszenia przetargu, co nastąpiło 2 stycznia. Ponieważ jednak wypłata środków z KPO nadal jest zamrożona, ujęte w nim projekty mają być prefinansowane przez Polski Fundusz Rozwoju.

Koleją z Wielunia do Łodzi

Mieszkańcy regionu wieluńskiego mają też realne szanse doczekać się kolejowych połączeń do Łodzi. Wniosek zgłoszony przez Urząd Marszałkowski w Łodzi uzyskał finansowanie z rządowego programu Kolej plus. W ostatnim czasie spółka PKP PLK wybrał firmę, która zaprojektuje budowę linii Wieluń-Chorzew Siemkowice. Wartość wybranej oferty to 10,7 mln zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki