Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rząd chce budować drogi ekspresowe typu 2 plus 1

Piotr Brzózka
Piotr Brzózka
Rząd chce, by część dróg ekspresowych miała dwa pasy w jedną stronę i jeden w drugą. To pomysł na oszczędność. Co z S14, S12 i S74 w Łódzkiem?

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa chce, by w Polsce powstały drogi w standardzie 2+1. Taką szerokość mogłaby mieć m.in. część planowanych tras ekspresowych. Odjęcie jednego pasa zmniejszyłoby koszty budowy i utrzymania.

Tuż przed wyborami rząd Ewy Kopacz przyjął program budowy dróg. Ogłoszono, że na realizację planu do 2025 r. wydanych zostanie 107 mld zł . Zaprezentowano też obszerną listę inwestycji. Jednak uważni obserwatorzy szybko zauważyli, że zawiera ona niemal wszystkie propozycje - zarówno te, które na etapie konsultacji widniały na liście podstawowej, jak i te, które znajdowały się w rezerwie z braku pieniędzy. To zrodziło podejrzenia, że nie ma pieniędzy na wszystkie inwestycje, a nowa lista ma charakter... wyborczy.

Inwestycje drogowe w Łódzkiem. Nie będzie obwodnic, nie będzie także węzła na A1, nie ma S14...

Po wyborach rząd PiS potwierdził zamiar realizacji inwestycji zawartych w programie Platformy, tyle że szybko podano, iż budowa wszystkich ujętych w nim dróg nie będzie kosztować 107 mld zł, lecz 198 mld zł. Brakuje więc, bagatela, 91 mld zł.

Komentuje się, że to właśnie jest powodem powrotu idei, która kiełkuje od kilku lat - budowy dróg krajowych, niektórych obwodnic i części tras ekspresowych w standardzie 2+1. To nic innego jak układ pasów jazdy: dwa w jedną stronę, jeden w przeciwną, a po kilku kilometrach zamiana. Podaje się, że tego typu rozwiązanie może obniżyć koszty inwestycji nawet o połowę. Dziś w Łódzkiem w takim standardzie budowane są m.in. obwodnice Bełchatowa i Wielunia. Czy mogą być inne drogi? Niestety, nie wiadomo jeszcze, których inwestycji mogłoby to dotyczyć. Kierowców z Łodzi najbardziej interesuje S14, czyli zachodnia obwodnica miasta. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podkreśla, że projekt tej drogi jest już gotowy.

Wokół trasy ekspresowej S14 powstaną zupełnie nowe drogi [MAPA]

- S14 zaprojektowano w standardzie 2+2, czyli dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, z możliwością rozbudowy jezdni do przekroju 3-pasowego. Projekt uzyskał już ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) - mówi Marek Brodowski, naczelnik wydziału dokumentacji w łódzkim oddziale GDDKiA.

W trakcie są już także przetargi na budowę tej drogi. Tu więc nic nie powinno się zmienić. A co z trasami S12 i S74, które z Piotrkowa mają prowadzić do Radomia i Kielc? - Dokumentacja projektowa S12/74 znajduje się na wstępnym etapie przygotowania - mówi Brodowski. - Opracowano tzw. studium korytarzowe, studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe oraz raport oddziaływania na środowisko. Wstępne analizy i parametry techniczne na tym etapie prac projektowych zakładały drogę w standardzie 2+2. Obecnie procedowane jest wydawanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach - dodaje Brodowski.

Najważniejsze wydarzenia minionego tygodnia w skrócie
28 grudnia 2015 roku - 3 stycznia 2016 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki