Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

System sterowania ruchem w Łodzi. Połowa skrzyżowań w systemie [ZDJĘCIA]

Agnieszka Magnuszewska
Na razie połowa z 240 skrzyżowań jest wpięta do systemu obszarowego sterowania ruchem i pracownicy Zarządu Dróg i Transportu mają ich podgląd. Druga połowa zostanie podłączona do końca miesiąca. Natomiast od 1 grudnia centrum sterowania ruchem zacznie już działać w nowej siedzibie przy ul. Tuwima 36.

- Przez pierwszy tydzień listopada w nowej siedzibie prowadzono szkolenia z obsługi systemu sterowania ruchem. Na razie podłączono do systemu komputery, ale nie są jeszcze do niego wpięte monitory. Dlatego cały czas utrzymujemy centrum sterowania ruchem przy Piotrkowskiej 175. Stopniowo wszystkie funkcje będą przełączane ze starej siedziby do nowej - tłumaczy Piotr Grabowski, rzecznik Zarządu Dróg i Transportu.

CZYTAJ:Trasa W-Z. Kierowcy krytykują nową organizację ruchu [ZDJĘCIA]

Na nowy system sterowania ruchem w starej siedzibie nie było miejsca.

- Ze względu na to, że nowy system jest bardzo rozbudowany. Jest nieporównywalnie lepszy od obecnego, bo zapewnia najnowsze rozwiązania w przypadku komputerów stacjonarnych, laptopów i monitorów. Poza tym wszystkie skrzyżowania będą światłowodowe, więc będziemy mieć na nim podgląd w czasie rzeczywistym. Nie ma w Polsce takiego wielkiego systemu, bo my włączyliśmy do niego najwięcej skrzyżowań - podkreśla Michał Sarnacki, naczelnik wydziału inżynierii ruchu i sterowania ruchem w ZDiT.

W nowym centrum sterowania ruchem będzie pracowało sześć osób, a każda z nich ma odpowiadać za inny podsystem np. zarządzanie transportem publicznym, tunelem, sygnalizacją świetlną czy zarządzanie kamerami na skrzyżowaniach. Oddzielne kamery mają też sczytywać numery tablic rejestracyjnych by mierzyć długość przejazdu aut z punktu A do punktu B. Jednak na podstawie zapisu z kamer nie będzie można wystawiać mandatów za przekraczanie prędkości. Odcinkowy pomiar ruchu ma tylko pomóc w odpowiednim ustawieniu sygnalizacji. Takie rozwiązanie ma już być stosowane w grudniu.

CZYTAJ TEŻ:Grzegorz Nita, szef Zarządu Dróg i Transportu, zaleca łodzianom przesiadki

- Na pewno część kierowców będzie jeszcze korzystała z dawnych objazdów, a część już z nowych tras. W zależności od tego, z jakich dróg więcej osób będzie korzystać, tak będziemy dopasowywać światła - tłumaczy Sarnacki.

W grudniu mają też zacząć działać tablice zmiennej treści na przystankach, które mają pokazywać realny rozkład jazdy. Do tego konieczne jest wyposażenie całego taboru w GPS- y, a na razie urządzenia te zamontowano tylko w połowie tramwajów i autobusów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki