Debata była podsumowaniem międzynarodowego projektu „Cultura Universalis. Rozwijanie kompetencji międzykulturowych poprzez sztukę” realizowanego w partnerstwie z Akademią przez sześć europejskich organizacji z Hiszpanii, Grecji, Francji, Litwy oraz Polski w ramach programu Erasmus+. Była ona skierowana do wszystkich tych, którzy są zainteresowani szeroko rozumianą edukacją – do psychologów, pedagogów, nauczycieli i studentów.
– Sztuka jest traktowana w projekcie jako impuls zmiany – wywołuje refleksję, wspomaga postawy otwarte i zachęca do kreatywności. Uznaje się sztukę za czynnik kształtowania osobowości w sposób wielostronny. Naszym zamierzeniem była dyskusja pozwalająca na wypracowanie nowych pomysłów, idei i rozwiązań uwzględniających twórczość, sztukę i konteksty kulturowe w programie kształcenia dla studentów psychologii i pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej – wyjaśnia dr Kamila Lasocińska, koordynator projektu i wykładowczyni AHE w Łodzi.
W debacie wzięli udział eksperci z zakresu psychologii, pedagogiki i sztuki – dr Joanna Paul-Kańska, psycholog i dziekan kierunku psychologia AHE w Łodzi, dr Daria Modrzejewska, pedagog, dziekan kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna AHE w Łodzi, mgr Małgorzata Kosiec, malarka i wykładowczyni na kierunku grafika AHE w Łodzi oraz studenci.
– Debata pozwalała na nowo zobaczyć rolę współczesnego psychologa, pedagoga czy nauczyciela w kontekście jego możliwości twórczych i włączenia kontekstu sztuki do pracy zawodowej. Eksperci poszukiwali związków pomiędzy sztuką a psychologią i pedagogiką. Podjęto także kwestię, w jakim zakresie psycholog czy pedagog jest artystą/twórcą w swoim zawodzie i czego może się nauczyć od zawodowego artysty – przedstawiciela świata sztuki, np. malarza, rzeźbiarza, grafika – dodaje Kamila Lasocińska.
W ramach projektu „Cultura Universalis. Rozwijanie kompetencji międzykulturowych poprzez sztukę” zostały opracowane materiały dydaktyczne – program warsztatów oraz gra on-line, które pokazują, w jaki sposób można włączyć sztukę do programów edukacyjnych.
Są to materiały otwarte, które mogą być wykorzystywane w procesie kształcenia. Można je pobrać ze strony projektu:
– Program szkoleniowy mający na celu wzmocnienie kompetencji międzykulturowych poprzez sztukę, zwiększenie świadomości różnorodności kulturowej i poprawę relacji z osobami pochodzącymi z różnych krajów, dostarczający dodatkową wiedzę na temat metod dydaktycznych rozwijających kompetencje międzykulturowe uczniów. Program szkoleniowy dostępny jest
TUTAJ w 6 językach.
– Interaktywna gra utrwalająca wiedzę zdobytą podczas programu szkoleniowego. Gra jest atrakcyjną formą uczenia się o różnych kulturach i zwyczajach. Dzięki serii interaktywnych wyzwań i działań uczniowie mogą lepiej zrozumieć bogatą różnorodność naszego świata. Gra dostępna jest TUTAJ
– Cyfrowy podręcznik dla dzieci oraz cyfrowy poradnik dla nauczycieli mają za zadanie dostarczyć niezbędnych wskazówek przed rozpoczęciem gry, pomoc w trakcie gry oraz zapewnić dodatkowe kreatywne zadania rozwijające kompetencje międzykulturowe. Podręczniki dostępne są TUTAJ w 6 językach.
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?