System ERTMS, czyli European Rail Traffic Management System, ma docelowo zostać zainstalowany na kilku tysiącach kilometrów linii kolejowych w Polsce.
- ERTMS zapewnia tzw. sygnalizację kabinową - mówi Maciej Dutkiewicz, rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe. - Oznacza to, że informacja wyświetlana na semaforach jest widoczna na pulpicie maszynisty. Urządzenia zainstalowane w lokomotywie, które współpracują z ERTMS, pomagają maszyniście odpowiednio hamować lub przyśpieszać. Przykładowo, gdy maszynista zignoruje lub nie dostrzeże sygnału "stój", system od razu to wykryje i zareaguje.
Montaż takiego samego systemu kończy się obecnie na terenie Centralnej Magistrali Kolejowej oraz na linii od Wrocławia do granicy kraju. Niebawem system będzie montowany na innych ważnych liniach.
Instalacja urządzeń sterowania ruchem kolejowym odbędzie się między stacjami w Koluszkach i Żyrardowie. Centrum sterowania tym odcinkiem będzie w Skierniewicach. Prace obejmują również wprowadzenie zmian w układzie torowym na stacji w Skierniewicach. W ramach tej inwestycji powstanie także nad torami kolejowymi wiadukt na drodze krajowej nr 72 w Rogowie.
Nowoczesny system sterowania ruchem ma nie tylko poprawić bezpieczeństwo na linii z Łodzi do Warszawy, ale również w pełni wykorzystać możliwości stacji w Skierniewicach. Inwestycja ma służyć również poprawie komfortu podróżowania. A to za sprawą zwiększenia prędkości pociągów.
Na odcinku między Żyrardowem i Skierniewicami pociągi pasażerskie będą mogły rozpędzić się do 160 km/h, zaś pomiędzy Skierniewicami i Koluszkami do 140 km/h. W obrębie stacji w Skierniewicach pociągi będą mogły osiągnąć prędkość 120 km/h. Taką samą będą mogły mieć pociągi towarowe na całym odcinku od Żyrardowa do Koluszek.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?