Trening najlepszy na stres - ile w tym prawdy? Poznaj opinię ekspertki

Magdalena Jach
Magdalena Jach

Rozmawiamy z Dorotą Marculą, fizjoterapeutką Centrów Medycznych Medyceusz

- Każdy zna powiedzenie: w zdrowym ciele zdrowy duch, ale czy to naprawdę działa?

- Owszem i wszyscy tego doświadczają. Spójrzmy: każdemu zdarza się spadek nastroju, prawda? Wtedy nic nam się nie chce, nawet jeśli fizycznie jesteśmy wypoczęci i nie mamy za sobą ciężkiego wysiłku. Ano dzieje się tak dlatego, że ciało i umysł to jedno, że funkcjonują razem. Jednak dzięki temu, że – jak widać - psychika wpływa na ciało, możemy te relację odwrócić i wpływać pozytywnie na psychikę poprzez pracę nad ciałem czyli wysiłek fizyczny. Nie bez przyczyny, gdy poćwiczymy to czujemy, że możemy góry przenosić.

- A dlaczego się tak dzieje?

- To biochemia. Podczas ćwiczeń nasz organizm wydziela endorfiny czyli opioidy endogenne, które znacznie poprawiają nastrój, podnoszą samoocenę i wzmacniają ogólne zadowolenie z siebie, przez co nazywane są hormonami szczęścia. Drugim bardzo istotnym efektem ćwiczeń jest spadek poziomu stresu. Każdy doświadcza stresów w różnym stopniu. O ile na początku potrafimy sobie z nimi radzić, to w dalszej perspektywie stresy przyprawiają nas one o ból głowy, rozdrażnienie czy bezsenność. I tu na ratunek przychodzi… wysiłek fizyczny, a z nim kortyzol, nie bez przyczyny nazywany hormonem stresu właśnie.

- Po co nam hormon stresu kiedy już jesteśmy zestresowani?

- Ponieważ kortyzol służy do uruchomienia rezerw energetycznych organizmu, czyli do zainicjowania tak zwanej reakcji walki lub reakcji ucieczki, zatem po prostu przygotowuje nas do większego wysiłku fizycznego. I o ile poziom kortyzolu mamy w normie, to jego krótkotrwały wyrzut podczas aktywności fizycznej nie zrobi nam żadnej krzywdy. Wręcz pomoże się spiąć, osiągnąć lepsze wyniki. I tak dochodzimy do trzeciego pozytywnego skutku ćwiczeń, który wynika z czystej psychologii. No bo kto nie będzie z siebie dumny, gdy przebiegnie dodatkowe okrążenie, dźwignie większy ciężar czy po prostu osiągnie postawiony sobie cel treningowy? To samozadowolenie przekłada się potem na lepsze postrzeganie świata i życia, wzrost poziomu autoakceptacji. Poza tym nie wolno zapomnieć o aspekcie społecznym aktywności fizycznej - zawsze raźniej ćwiczyć z koleżanką czy sąsiadką. Na salach fitnessowych czy tanecznych poznajemy nowych ludzi, a kto wie ile przyjaźni zaczęło się właśnie od wspólnego treningu?

- To przejdźmy to praktyki. Ile trzeba ćwiczyć, żeby redukować stres?

- Każdy musi dopasować aktywność fizyczną do siebie, niektórzy lepiej się poczują po przebiegnięciu 20 kilometrów, a inni po łagodnych zajęciach pilatesu. Aktywność fizyczna wskazana jest jednak zawsze w umiarkowanej formie. Co to znaczy? W zupełności wystarczy 30 do 45 minut dziennie, 3 lub 4 razy w tygodniu. Należy pamiętać, aby każdy trening rozpocząć rozgrzewką, a zakończyć ogólnie pojętym wyciszeniem. Przede wszystkim błagam, pamiętajmy: nasze ciało stworzone jest do ruchu, ono tak odpoczywa, a nie na kanapie przed telewizorem! Aktywność fizyczna niweluje zmęczenie i dodaje energii, również przez pobudzenie krążenia i dotlenienie organizmu. Dlatego ćwiczmy tak, jak chcemy. Opcji jest bez liku: jazda na rowerze, bieganie, szybkie spacery, siłownia, czy ćwiczenie w domu. W internecie znajdziecie wiele filmów z programami ćwiczeń dostosowanymi do kondycji czy wieku. Jeżeli więc trapią cię problemy, masz złe samopoczucie czy ogólną niechęć do wszystkiego to idź poćwiczyć. Zapewniam: poprawi ci się humor i oderwiesz się od codziennych kłopotów nie mówiąc już o tym, ile dobrego treningiem zrobisz dla swojego ciała.

Koronawirus atakuje parlamentarzystów

Wideo

Materiał oryginalny: Trening najlepszy na stres - ile w tym prawdy? Poznaj opinię ekspertki - Express Ilustrowany

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3