Urząd Marszałkowski chce wiedzieć, „czy Łódź powinna nadal promować się jako miasto włókniarzy?”, a łódzki magistrat pyta o „koszt bezdomności” w mieście. Kto odpowie? Studenci Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego - w swoich pracach licencjackich i magisterskich.
Rada Menadżerów Publicznych, działająca przy WZ UŁ i złożona z przedstawicieli samorządów, spółek komunalnych i służb mundurowych, właśnie ogłosiła listę 281 propozycji tematów w projekcie „Prace dyplomowe dla sektora publicznego”. Mogą je dla siebie rezerwować studenci WZ UŁ szukający do zbadania zagadnienia związanego z woj. łódzkim.
Urząd Miasta Łodzi chce zainteresować studentów m.in. badaniem skutków budżetu obywatelskiego, pyta o „źródła finansowania klubów sportowych”, „koszt bezdomności” w mieście oraz „co sprawia, że wybieramy mieszkanie w Łodzi - miłość czy kalorie?” UMŁ chce także, dzięki któremuś ze studentów rozstrzygnąć, czy reforma opłat za śmieci sprzed trzech lat była sukcesem czy porażką.
Czytaj:Rekrutacja na studia 2016. Nowe kierunki na największych łódzkich uczelniach
Z kolei Urząd Marszałkowski pyta „czy Łódź powinna nadal promować się jako miasto włókniarzy czy jednak budować nowy wizerunek”? Oraz „czy warto współpracować z Midi-Pyrénées - regionem we Francji, który sugerowali radni?”
Być może, warto wybrać któryś z tematów zgłoszonych przez Urząd Miasta w Uniejowie (np. „wpływ inwestycji i usług turystycznych na rozwój przedsiębiorczości w gminie”). Dlaczego? To właśnie studentka, która napisała pracę na temat zgłoszony przez władze Uniejowa w pierwszej edycji projektu (obecnie ogłoszono trzecią) wygrała „Konkurs na najlepszą pracę z Katalogu” - w kategorii licencjat.
Czytaj:Matura 2016. Historia ma maturze, a łódzkie uniwersytety już rekrutują
W pierwszej edycji projektu najlepszą pracą magisterską okazała się praca zadana przez, podległy łódzkiemu magistratowi Zakład Wodociągów i Kanalizacji. Pytani dotyczyło taboru ZWiK. Teraz można wybrać temat m.in. o finansowaniu systemu kanalizacji.
Rozstrzygnięcie drugiej edycji konkursu nastąpi w listopadzie, gdy będzie już po obronach tematów zadanych wiosną 2015 r.
Dr Wawrzyniec Rudolf, sekretarz Rady Menedżerów Publicznych przy WZ UŁ i koordynator projektu informuje, że od jego drugiej edycji łódzki magistrat wprowadził zasadę, zgodnie z którą student oraz jego promotor spotykają się z urzędnikami.
- Projekt systematycznie się rozwija i coraz więcej osób jest zainteresowanych jego formułą - informuje dr Rudolf. Dodaje, że urzędnicy wykorzystują wyniki badań i przemyśleń studentów. A to daje studentom dodatkową motywacje do intensywnej pracy nad dyplomem.
- Często współpraca na linii instytucja - student nie kończy się wraz z napisaniem pracy, lecz jest kontynuowana, np. w formie praktyk i staży - kończy dr Rudolf.
Czytaj:Uczelnie w Łodzi wybierają system elektroniczny. Indeksy zostają tylko na prawie
Uniwersytet Łódzki w ostatnich latach stara się, aby studenci przykładali się do pisania prac dyplomowych.
We wrześniu 2015 r. uczelnia ogłosiła pierwszą edycję konkursu „Najlepsza Praca Magisterska”. W listopadzie jurorzy wybrali laureatów pochodzących z każdego z 12 wydziałów UŁ. Na prestiżu się nie skończyło, bo autorzy nagrodzonych prac magisterskich otrzymali z Fundacji UŁ po 1111 zł brutto nagrody.
Dyplomy dla Corninga |
Prace dyplomowe zadane przez partnera uczelni powstają także na Politechnice Łódzkiej. Uczelnia współpracuje z koncernem Corning Optical Communications (produkującym m.in. kable optyczne), obecnym w regionie za sprawą zakładu w Strykowie - gdzie mieści się także dział badań i rozwoju. W roku akademickim 2013/2014 Corning ogłosił, że proponuje studentom PŁ tematy prac dyplomowych. Zyskali oni możliwość zmierzenia się z realnym wyzwaniem występującym w zakładzie. W maju 2015 r. w Corningu odbyła się pierwsza obrona dyplomu PŁ poza murami tej uczelni. Praca magisterska dotyczyła usprawnień w jednym z magazynów: chodziło o wcielanie w życie filozofii „lean management”, czyli - minimalizowania niepotrzebnych czynności i eliminowania marnotrawstwa, np. czasu i potencjału ludzi. Autorka otrzymała od komisji egzaminacyjnej „piątkę”, a od Corninga - propozycję zatrudnienia. Wcześniej, przygotowując pracę, spędziła w zakładzie wiele miesięcy, np. chodząc ze stoperem krok w krok za pikerami, czyli w przypadku Corninga pracownikami przenoszącymi materiały na linię produkcyjną. Autorka w swojej pracy proponowała m.in. nowe drogi przejść, a także usprawnienia w systemie informatycznym obsługującym pikerów. W maju 2016 r. podczas warsztatów „The Corning Academy” na PŁ jej studenci otrzymali kolejne propozycje tematów |
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?