Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wciąż nie ma harmonogramu budowy Dworca Fabrycznego

Marcin Bereszczyński
Grzegorz Gałasiński
Radni z komisji ds. Nowego Centrum Łodzi podczas środowego posiedzenia usłyszeli wiadomości dobrą i złą. Dobra dotyczy budowy tzw. głowicy zachodniej dworca Fabrycznego za 200 mln zł. Zła wiadomość jest taka, że władze Łodzi nadal nie mają harmonogramu prac, chociaż było zapewnienie, że dokument dotrze do Łodzi w środę, a jeśli nie, to tego dnia podana zostanie informacja o konkretnym terminie przedstawienia harmonogramu.

Zachodnia głowica dworca to podziemna sieć torów umożliwiająca manewrowanie i zawracanie pociągów. Bez niej podziemny Fabryczny byłby tylko stacją czołową, co oznacza, że pociągi dojeżdżałyby wyłącznie do peronów, tak jak na starym dworcu. Na peron musiałaby podjeżdżać druga lokomotywa od strony Widzewa i odholować pociąg.

O ile na starym Fabrycznym było w pobliżu wiele bocznic i torów odstawczych, co umożliwiało szybkie odholowanie pociągów w te miejsca, tak w przypadku podziemnego dworca nie planowano takich rozwiązań. W efekcie pociągi blokowałyby perony albo tory w tunelu prowadzącym w stronę stacji Łódź Widzew.

Zachodnia głowica pełnić będzie jeszcze jedną rolę. Będzie przedsionkiem tunelu średnicowego prowadzącego w stronę Łodzi Kaliskiej. Budowa tunelu też zbliża się dużymi krokami. Zapadła już decyzja o sfinansowaniu koncepcji projektu tego tunelu.

Władzom kolei udało się wywalczyć unijną dotację na budowę zachodniej głowicy z obecnego budżetu UE. Inwestycja musi zakończyć się i być rozliczona w 2015 r. (opóźnienie oznaczałoby utratę unijnego dofinansowania). To oznacza, że budowa zachodniej głowicy będzie musiała przebiegać równolegle z budową podziemnego Fabrycznego, a ten nadal powstaje bez szczegółowego harmonogramu prac, co bardzo niepokoi łódzkich radnych.

- W ostatni czwartek Torpol zobowiązał się przedłożyć harmonogram, albo podać datę, kiedy to zrobi. Niestety, nie wywiązał się z tych obietnic - powiedział radnym wiceprezydent Łodzi Radosław Stępień. - Poczekamy do końca tygodnia. Jeśli nie będzie informacji w tej sprawie od wykonawcy, skontaktujemy się z władzami kolei i podejmiemy radykalne kroki.

Harmonogram powinien być już gotowy, bo ostatecznie odrzucono pomysł drążenia tunelu w stronę Widzewa za pomocą tarczy TBM. Tunel powstanie metodą odkrywkową, czyli taką, jaka była zapisana w umowie.

Stępień poinformował też, że wystąpił do wykonawcy, by harmonogram nie był objęty klauzulą poufności. Przypomnijmy, że Torpol chce wejść na giełdę i przysłał informację o tym, aby utajnić wszystkie dokumenty związane z tą spółką.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki