Zawieszenie kursowania tramwajów linii 45 i 46. Władze...

    Zawieszenie kursowania tramwajów linii 45 i 46. Władze Łodzi: "Podróż tramwajem zagraża bezpieczeństwu pasażerów"

    Marcin Bereszczyński

    Dziennik Łódzki

    Dziennik Łódzki

    Zawieszenie kursowania tramwajów linii 45 i 46. Władze Łodzi: "Podróż tramwajem zagraża bezpieczeństwu pasażerów"
    1/4
    przejdź do galerii

    ©Grzegorz Gałasiński

    Fatalny stan torów i trakcji jest przyczyną zawieszenia linii 45 z Łodzi do Zgierza i 46 z Łodzi do Ozorkowa. Od 4 lutego tramwaje będą zastąpione autobusami. Samorządy leżące wzdłuż linii tramwajowej zapewniają, że będą walczyły o tę linię, ale brakuje im pieniędzy, zwłaszcza gminie Zgierz.
    Szacunkowy koszt modernizacji linii tramwajowej od łódzkiego Helenówka do Ozorkowa to 160 mln zł, ale rzeczywiste koszty powinny sięgnąć 200 mln zł. Dlatego potrzebne są unijne pieniądze rozdzielane przez marszałka i wsparcie finansowe ministerstwa infrastruktury i budownictwa. Ale to może okazać się niewystarczające. O ile Zgierz i Ozorków znajdą w swoich budżetach pieniądze na wkład własny, o tyle gmina Zgierz może mieć z tym wielki problem.

    - Przez naszą gminę przebiega 8 km linii trmwajowej. To ogromne koszty
    - mówi Barbara Kaczmarek, wójt gminy Zgierz. - Szacunkowa wartość modernizacji linii tramwajowej w gminie to 63 mln zł pus VAT. Roczny budżet gminy to 45 mln zł. Musimy szukać pomocy z zewnątrz. Wysłaliśmy pisma do urzędu marszałkowskiego, ministerstwa infrastruktury i budownictwa i do wicepremiera Piotra Glińskiego, bo linia tramwajowe jest zabytkiem.

    Burmistrz Ozorkowa Jacek Socha, który bronił linię tramwajową przed likwidacją w 2011 roku, zapewnił że ma w budżecie pieniądze na wkład miasta do inwestycji. Wiceprezydent Zgierza Bohdan Bączak poinformował, że miasto jest w trakcie procedury pozyskiwania pieniędzy na przebudowę odcinka z Helenówka do Kuraka, a także rozpoczyna naprawę trakcji od Kuraka do pl. Kilińskiego. Nie zmienia to faktu, że linia do Zgierza i Ozorkowa zostania zawieszona w podstawie wyników autytu zleconego przez MPK. Wnioski są porażające.

    - Stan tej linii zagraża bezpieczeństwu pasażerów. Nie można było podjąć inne decyzji. Dlatego od 4 lutego wprowadzona zostanie autobusowa komunikacja zastępcza - powiedział wiceprezydent Łodzi Tomasz Trela.

    Urzędnicy Zarządu Dróg i Transportu zapewniają, że komunikacja autobusowa będzie bardziej komfortowa od tramwajowej. Stan torów i trakcji powodował, że tramwaje miały ograniczenia prędkości do 10 km/h. Autobusy pojadą szybciej. Linia Z45 z ul. Świtezianki do pl. Kilińskiego w Zgierzu mają jeździeć w 10 minut, czyli o kilka minut krócej niż tramwaj, natomiast linia Z46 ma dojechać do Ozorkowa w 40 minut. Tramwaj pokonywał tę trasę w 72 minuty. Zastępca dyrektora ZDiT Maciej Sobieraj zapewnia, że autobsy zastępcze do zgierskiego Kuraka będą jeździły co 15 minut, natomiast na pl. Kilińskiego w Zgierzu i do Ozorkowa co 30 minut. Powstanie wspólny przystanek tramwajowo-autobusowy u zbiegu Zgierskiej i Brzoskwiniowej, aby podrózni mogli przesiąść się z autobusów zastępczych w łódzkie tramwaje. Autobusy zastępcze będą wyruszały z Radogoszcza, a tramwaje kończą trasę na Stokach. Dlatego zwiększona zostanie częstotliwość kursowania linii 4, linia 17 będzie kursowała również w soboty i niedziele, a linia 15 będzie wydłużona do pętli na Stokach. Zawieszenie linii tramwajowej skrytykowali podróżni.

    - Codziennie tysiące osób jeżdżą tramwajem do pracy, szoły, lekarza i na zakupy. Autobusy staną w korkach, tym bardziej, że pasażerowie tramwaju przesiądą się do samochodów i korki będą jeszcze większe. Właściciele busów już zwietrzyli biznes i podnieśli ceny biletów z Łodzi do Zgierza. Kosztowały 3 zł i zdrożały do 5 zł - wylicza wady autobusowej komunikacji zastępczej Wojciech Źródlak za Stowarzyszenia na rzecz Obrony Podmiejskiej Komunikacji Tramwajowej.

    W niedzielę przedstawiciele ruchów społecznych i stowarzyszeń wystosowanli pismo do premiera z prośbą o ratowanie linii tramwajowej z Łodzi do Ozorkowa. Przypomnieli jego obietnice dotyczące „rewitalizacji, modernizacji i rozbudowy systemu łódzkich tramwajów podmiejskich”.

    - Apelujemy o pilne podjęcie działań w tym zakresie, wskazując jako potrzebne rozwiązania powołanie związku metropolitalnego na obszarze aglomeracji oraz udzielenie przez Radę Ministrów bezpośredniego wsparcia finansowego gminom, które nie są w stanie samodzielnie podołać niezbędnej modernizacji przebiegających na ich terenie linii tramwajowych - czytamy w piśmie do premiera Mateusza Morawieckiego.

    Na 13 lutego zaplanowano spotkanie, na którym ma być zaplanowany harmonogram najpilniejszych prac, aby wznowić ruch tramwajów.



    Bitcoin: kurs. Ile kosztuje Bitcoin? [KURS BITCOIN, BTC KURS, BTC - PLN - 29 stycznia 2018 r.]

    KORONA KRÓLÓW - streszczenie odcinków. Korona królów odc. 18. Sprawdź, co się wydarzy w kolejnym odcinku [KORONA KRÓLÓW ODC. 18]

    Zakaz handlu w niedzielę 2018. Sprawdź, w które niedziele nie zrobisz zakupów [KIEDY NIEDZIELA HANDLOWA, DATA, LISTA]

    Czytaj treści premium w Dzienniku Łódzkim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (21)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    lini tram 46 i 45

    obywatel . pl (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1

    zmienic wladza i samorzad w lodzi i prezesa mpk Papierski nie nadaje sie potrafi tylko likwidowac lub zabrac tabor z jedno linie na druga zamiast roszerzyc i rozwijac siatka komunikaciji zbiorowej...rozwiń całość

    zmienic wladza i samorzad w lodzi i prezesa mpk Papierski nie nadaje sie potrafi tylko likwidowac lub zabrac tabor z jedno linie na druga zamiast roszerzyc i rozwijac siatka komunikaciji zbiorowej .aby do wyborow ????zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    komunikacja

    lubie lodz (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1

    zeby poprawic komunikacji w lodzi trzeba roszerzyc taboru a nie likwidacji linie tu i tam np lnie 45 i 46

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    tramwaje

    łodzianka (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3

    bezpieczeństwu to raczej zagraża tabor - poniemiecki szrot zamiast polskiej Pesy. Niemcy się cieszą bo zamiast na złom wysyłają to dziadostwo do Polski i jeszcze na tym zarabiają.


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Ignorancja, głupota czy trolling?

    Ejże (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3

    Ten "ponieniecki szrot" jest lepszy od 90% tramwajów na stanie MPK Łódź. A Pesy nikt do Zgierza nie wyśle, bo wykoleiłaby się zaraz za Helenówkiem

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    ŁTR oparty jest o komunikację autobusową. Może należy poszerzyć drogi?

    . (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 6 / 14

    Tramwaj, to najbardziej zawodny środek komunikacji. Szkoda pakować kasę w infrastrukturę tramwajową w polu.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Tramwaj podmiejski nie blokuje drogi krajowej,

    obserwator życia miejskiego (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 12 / 8

    która i tak jest często zakorkowana.

    Ma własną niezależną od samochodów linię.

    To skandal, aby przez tyle lat nie modernizować tych torów.

    Była kasa na niepotrzebny rów Zdanowskiej, a nie ma na...rozwiń całość

    która i tak jest często zakorkowana.

    Ma własną niezależną od samochodów linię.

    To skandal, aby przez tyle lat nie modernizować tych torów.

    Była kasa na niepotrzebny rów Zdanowskiej, a nie ma na linię, która łączy miasta satelickie z Łodzią?zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    .

    . (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 8 / 3

    Remont torów w Zgierzu musi sfinansować Zgierz. Pabianice z Ksawerowem dały radę napisać wspólnie wniosek i pozyskać pieniądze na remont - Zgierz też powinien być w stanie. Największy problem jest...rozwiń całość

    Remont torów w Zgierzu musi sfinansować Zgierz. Pabianice z Ksawerowem dały radę napisać wspólnie wniosek i pozyskać pieniądze na remont - Zgierz też powinien być w stanie. Największy problem jest z gminami wiejskimi. Ministrowie wszystkich kolejnych rządów po 1989 jakoś nie zauważyli specyfiki łódzkich tramwajów podmiejskich i nie zapewnili finansowania analogicznego do podmiejskich linii kolejowych.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Rozumowanie dalekiej .....................

    2014 po kompleksach (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 6 / 1

    Ściema .ściemę pogania , to tak jak te przyjezdne u władzy ,nic dodać nic ująć

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Rozwiązanie jest proste.

    gosc (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 5 / 21

    Zamiast wydawać 200 milionów złotych na remont linii tramwajowej i dodatkowo po 8 milionów złotych za każdy tramwaj do obsługi tej linii wystarczy kupić kilka nowych autobusów po 1,1-1,2 miliona za...rozwiń całość

    Zamiast wydawać 200 milionów złotych na remont linii tramwajowej i dodatkowo po 8 milionów złotych za każdy tramwaj do obsługi tej linii wystarczy kupić kilka nowych autobusów po 1,1-1,2 miliona za sztukę i wozić nimi pasażerów. Będzie zdecydowanie taniej i lepiej.
    Straszenie tym, że pasażerowie tramwaju przesiądą się do samochodów jest niepoważne. Każdy kto miał to zrobić już dawno to zrobił, bo żeby jechać tramwajem z Ozorkowa do Łodzi grubo ponad godzinę i do tego być narażonym na niemal codzienne awarie to naprawdę trzeba nie mieć absolutnie żadnej alternatywy lub być zakochanym w tramwajach... zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Aaa

    Aaa (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    Zamiast dawać Ci do żarcia szynkę dostaniesz pasze dla świń. Będzie zdecydowanie taniej i lepiej

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Gościu, ty masz pomysły rodem z Księżyca

    gość 2 (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 19 / 4

    Człowieku, gdzie ty żyjesz? Tramwaj na Zgierskiej ma wydzielone torowisko (!) i jedzie niezależnie. Sam popytaj lub poobserwuj z jaką prędkością poruszają się tu często samochody przy wylocie...rozwiń całość

    Człowieku, gdzie ty żyjesz? Tramwaj na Zgierskiej ma wydzielone torowisko (!) i jedzie niezależnie. Sam popytaj lub poobserwuj z jaką prędkością poruszają się tu często samochody przy wylocie Zgierskiej na Zgierz i Ozorków - chodzi szczególnie o godziny szczytu komunikacyjnego. Dwa pasy ruchu permanentnie zatłoczone a jazda odbywa się z prędkością 5-10 km/hzwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    To właśnie na wydzielonym torowisku

    gosc (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 5 / 10

    podróż do Ozorkowa zajmuje grubo ponad godzinę. I każda awaria kompletnie blokuje linię. Dla porównania, ci którzy jadą samochodem i stoją w korkach są w stanie dotrzeć do Ozorkowa w jakieś 30...rozwiń całość

    podróż do Ozorkowa zajmuje grubo ponad godzinę. I każda awaria kompletnie blokuje linię. Dla porównania, ci którzy jadą samochodem i stoją w korkach są w stanie dotrzeć do Ozorkowa w jakieś 30 minut. Taki paradoks...zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Z Łodzi do Ozorkowa w 30min

    szalony_Johnny (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1

    Chyba nocą albo co najwyżej palcem po mapie ;)
    W godzinach szczytu czyli po godzinie 14:30 wyjazd na Zgierz, w relacji Helenówek - Zgierz ul. Długa to niemal zawsze 30 min jazdy a gdzie wylot na...rozwiń całość

    Chyba nocą albo co najwyżej palcem po mapie ;)
    W godzinach szczytu czyli po godzinie 14:30 wyjazd na Zgierz, w relacji Helenówek - Zgierz ul. Długa to niemal zawsze 30 min jazdy a gdzie wylot na Ozorków. zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Transport ekologiczny

    Ozorkowianka (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 17 / 3

    Tramwaj ten jest bardzo istotny dla regionu. Przy dużym wysiłku napisanie projektu o dofinansowanie wspomnianej trakcji, na pewno powiodłoby się otrzymanie dotacji. Transport ekologiczny jest na...rozwiń całość

    Tramwaj ten jest bardzo istotny dla regionu. Przy dużym wysiłku napisanie projektu o dofinansowanie wspomnianej trakcji, na pewno powiodłoby się otrzymanie dotacji. Transport ekologiczny jest na topie! Podane godziny dojazdu są nierealne. Autobus będzie stał w korku, blokował inne auta (nie ma zatoczek) i cała 1 będzie stać. Jeżeli władze nie są otwarte, to lepiej niech nie wysilają się. Niech jeżdżą i rządzą prywatni przewoźnicy. A stan ich busów też jest bardzo wątpliwy... Pytanie, kto im dał pozwolenie na przewóz osób..? Proszę zapytać władze Zgierza i Ozorkowa, jakie od nich mają korzyści. zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Transport ekologiczny

    Ozorkowianka (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 17 / 3

    Tramwaj ten jest bardzo istotny dla regionu. Przy dużym wysiłku napisanie projektu o dofinansowanie wspomnianej trakcji, na pewno powiodłoby się otrzymanie dotacji. Transport ekologiczny jest na...rozwiń całość

    Tramwaj ten jest bardzo istotny dla regionu. Przy dużym wysiłku napisanie projektu o dofinansowanie wspomnianej trakcji, na pewno powiodłoby się otrzymanie dotacji. Transport ekologiczny jest na topie! Podane godziny dojazdu są nierealne. Autobus będzie stał w korku, blokował inne auta (nie ma zatoczek) i cała 1 będzie stać. Jeżeli władze nie są otwarte, to lepiej niech nie wysilają się. Niech jeżdżą i rządzą prywatni przewoźnicy. A stan ich busów też jest bardzo wątpliwy... Pytanie, kto im dał pozwolenie na przewóz osób..? Proszę zapytać władze Zgierza i Ozorkowa, jakie od nich mają korzyści. zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    wiecej kasy dajcie na parki kieszonkowe, wy ignoranci.

    wonerfy i inne kały (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 15 / 7

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecamy

    Wideo