Zawieszenie kursowania tramwajów linii 45 i 46. Władze Łodzi: "Podróż tramwajem zagraża bezpieczeństwu pasażerów"

Marcin BereszczyńskiZaktualizowano 
Fatalny stan torów i trakcji jest przyczyną zawieszenia linii 45 z Łodzi do Zgierza i 46 z Łodzi do Ozorkowa. Od 4 lutego tramwaje będą zastąpione autobusami. Samorządy leżące wzdłuż linii tramwajowej zapewniają, że będą walczyły o tę linię, ale brakuje im pieniędzy, zwłaszcza gminie Zgierz.

Szacunkowy koszt modernizacji linii tramwajowej od łódzkiego Helenówka do Ozorkowa to 160 mln zł, ale rzeczywiste koszty powinny sięgnąć 200 mln zł. Dlatego potrzebne są unijne pieniądze rozdzielane przez marszałka i wsparcie finansowe ministerstwa infrastruktury i budownictwa. Ale to może okazać się niewystarczające. O ile Zgierz i Ozorków znajdą w swoich budżetach pieniądze na wkład własny, o tyle gmina Zgierz może mieć z tym wielki problem.

- Przez naszą gminę przebiega 8 km linii trmwajowej. To ogromne koszty - mówi Barbara Kaczmarek, wójt gminy Zgierz. - Szacunkowa wartość modernizacji linii tramwajowej w gminie to 63 mln zł pus VAT. Roczny budżet gminy to 45 mln zł. Musimy szukać pomocy z zewnątrz. Wysłaliśmy pisma do urzędu marszałkowskiego, ministerstwa infrastruktury i budownictwa i do wicepremiera Piotra Glińskiego, bo linia tramwajowe jest zabytkiem.

Burmistrz Ozorkowa Jacek Socha, który bronił linię tramwajową przed likwidacją w 2011 roku, zapewnił że ma w budżecie pieniądze na wkład miasta do inwestycji. Wiceprezydent Zgierza Bohdan Bączak poinformował, że miasto jest w trakcie procedury pozyskiwania pieniędzy na przebudowę odcinka z Helenówka do Kuraka, a także rozpoczyna naprawę trakcji od Kuraka do pl. Kilińskiego. Nie zmienia to faktu, że linia do Zgierza i Ozorkowa zostania zawieszona w podstawie wyników autytu zleconego przez MPK. Wnioski są porażające.

- Stan tej linii zagraża bezpieczeństwu pasażerów. Nie można było podjąć inne decyzji. Dlatego od 4 lutego wprowadzona zostanie autobusowa komunikacja zastępcza - powiedział wiceprezydent Łodzi Tomasz Trela.

Urzędnicy Zarządu Dróg i Transportu zapewniają, że komunikacja autobusowa będzie bardziej komfortowa od tramwajowej. Stan torów i trakcji powodował, że tramwaje miały ograniczenia prędkości do 10 km/h. Autobusy pojadą szybciej. Linia Z45 z ul. Świtezianki do pl. Kilińskiego w Zgierzu mają jeździeć w 10 minut, czyli o kilka minut krócej niż tramwaj, natomiast linia Z46 ma dojechać do Ozorkowa w 40 minut. Tramwaj pokonywał tę trasę w 72 minuty. Zastępca dyrektora ZDiT Maciej Sobieraj zapewnia, że autobsy zastępcze do zgierskiego Kuraka będą jeździły co 15 minut, natomiast na pl. Kilińskiego w Zgierzu i do Ozorkowa co 30 minut. Powstanie wspólny przystanek tramwajowo-autobusowy u zbiegu Zgierskiej i Brzoskwiniowej, aby podrózni mogli przesiąść się z autobusów zastępczych w łódzkie tramwaje. Autobusy zastępcze będą wyruszały z Radogoszcza, a tramwaje kończą trasę na Stokach. Dlatego zwiększona zostanie częstotliwość kursowania linii 4, linia 17 będzie kursowała również w soboty i niedziele, a linia 15 będzie wydłużona do pętli na Stokach. Zawieszenie linii tramwajowej skrytykowali podróżni.

- Codziennie tysiące osób jeżdżą tramwajem do pracy, szoły, lekarza i na zakupy. Autobusy staną w korkach, tym bardziej, że pasażerowie tramwaju przesiądą się do samochodów i korki będą jeszcze większe. Właściciele busów już zwietrzyli biznes i podnieśli ceny biletów z Łodzi do Zgierza. Kosztowały 3 zł i zdrożały do 5 zł - wylicza wady autobusowej komunikacji zastępczej Wojciech Źródlak za Stowarzyszenia na rzecz Obrony Podmiejskiej Komunikacji Tramwajowej.

W niedzielę przedstawiciele ruchów społecznych i stowarzyszeń wystosowanli pismo do premiera z prośbą o ratowanie linii tramwajowej z Łodzi do Ozorkowa. Przypomnieli jego obietnice dotyczące „rewitalizacji, modernizacji i rozbudowy systemu łódzkich tramwajów podmiejskich”.

- Apelujemy o pilne podjęcie działań w tym zakresie, wskazując jako potrzebne rozwiązania powołanie związku metropolitalnego na obszarze aglomeracji oraz udzielenie przez Radę Ministrów bezpośredniego wsparcia finansowego gminom, które nie są w stanie samodzielnie podołać niezbędnej modernizacji przebiegających na ich terenie linii tramwajowych - czytamy w piśmie do premiera Mateusza Morawieckiego.

Na 13 lutego zaplanowano spotkanie, na którym ma być zaplanowany harmonogram najpilniejszych prac, aby wznowić ruch tramwajów.

Wideo

Materiał oryginalny: Zawieszenie kursowania tramwajów linii 45 i 46. Władze Łodzi: "Podróż tramwajem zagraża bezpieczeństwu pasażerów" - Dziennik Łódzki

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 21

A
Aaa

Zamiast dawać Ci do żarcia szynkę dostaniesz pasze dla świń. Będzie zdecydowanie taniej i lepiej

zgłoś
o
obywatel . pl

zmienic wladza i samorzad w lodzi i prezesa mpk Papierski nie nadaje sie potrafi tylko likwidowac lub zabrac tabor z jedno linie na druga zamiast roszerzyc i rozwijac siatka komunikaciji zbiorowej .aby do wyborow ????

zgłoś
l
lubie lodz

zeby poprawic komunikacji w lodzi trzeba roszerzyc taboru a nie likwidacji linie tu i tam np lnie 45 i 46

zgłoś
E
Ejże

Ten "ponieniecki szrot" jest lepszy od 90% tramwajów na stanie MPK Łódź. A Pesy nikt do Zgierza nie wyśle, bo wykoleiłaby się zaraz za Helenówkiem

zgłoś
s
szalony_Johnny

Chyba nocą albo co najwyżej palcem po mapie ;)
W godzinach szczytu czyli po godzinie 14:30 wyjazd na Zgierz, w relacji Helenówek - Zgierz ul. Długa to niemal zawsze 30 min jazdy a gdzie wylot na Ozorków.

zgłoś
ł
łodzianka

bezpieczeństwu to raczej zagraża tabor - poniemiecki szrot zamiast polskiej Pesy. Niemcy się cieszą bo zamiast na złom wysyłają to dziadostwo do Polski i jeszcze na tym zarabiają.

zgłoś
a
ada

Dużo powinno być a nie jest a najbardziej denerwuje to że każdy gada gada...a nic nie robi hahah

zgłoś
.

Tramwaj, to najbardziej zawodny środek komunikacji. Szkoda pakować kasę w infrastrukturę tramwajową w polu.

zgłoś
.

Remont torów w Zgierzu musi sfinansować Zgierz. Pabianice z Ksawerowem dały radę napisać wspólnie wniosek i pozyskać pieniądze na remont - Zgierz też powinien być w stanie. Największy problem jest z gminami wiejskimi. Ministrowie wszystkich kolejnych rządów po 1989 jakoś nie zauważyli specyfiki łódzkich tramwajów podmiejskich i nie zapewnili finansowania analogicznego do podmiejskich linii kolejowych.

zgłoś
G
Gość

która i tak jest często zakorkowana.

Ma własną niezależną od samochodów linię.

To skandal, aby przez tyle lat nie modernizować tych torów.

Była kasa na niepotrzebny rów Zdanowskiej, a nie ma na linię, która łączy miasta satelickie z Łodzią?

zgłoś
K
Komuch stary

Bycie miastem meneli zobowiązuje. Toteż bardzo słuszną linię ma nasza władza planując powstanie wielu, bardzo wielu wnerwów, aby menele na ławkach tam umieszczonych mogli spokojnie spędzać swój czas. Bardzo zadowolony jestem z przeróbek chodników dla pieszych na ścieżki rowerowe, którymi jeżdżą menele na rowerkach.

zgłoś
g
gosc

podróż do Ozorkowa zajmuje grubo ponad godzinę. I każda awaria kompletnie blokuje linię. Dla porównania, ci którzy jadą samochodem i stoją w korkach są w stanie dotrzeć do Ozorkowa w jakieś 30 minut. Taki paradoks...

zgłoś
2014 po kompleksach

Ściema .ściemę pogania , to tak jak te przyjezdne u władzy ,nic dodać nic ująć

zgłoś
g
gość 2

Człowieku, gdzie ty żyjesz? Tramwaj na Zgierskiej ma wydzielone torowisko (!) i jedzie niezależnie. Sam popytaj lub poobserwuj z jaką prędkością poruszają się tu często samochody przy wylocie Zgierskiej na Zgierz i Ozorków - chodzi szczególnie o godziny szczytu komunikacyjnego. Dwa pasy ruchu permanentnie zatłoczone a jazda odbywa się z prędkością 5-10 km/h

zgłoś
g
gosc

Zamiast wydawać 200 milionów złotych na remont linii tramwajowej i dodatkowo po 8 milionów złotych za każdy tramwaj do obsługi tej linii wystarczy kupić kilka nowych autobusów po 1,1-1,2 miliona za sztukę i wozić nimi pasażerów. Będzie zdecydowanie taniej i lepiej.
Straszenie tym, że pasażerowie tramwaju przesiądą się do samochodów jest niepoważne. Każdy kto miał to zrobić już dawno to zrobił, bo żeby jechać tramwajem z Ozorkowa do Łodzi grubo ponad godzinę i do tego być narażonym na niemal codzienne awarie to naprawdę trzeba nie mieć absolutnie żadnej alternatywy lub być zakochanym w tramwajach...

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3